Nový Dax, který po 41 letech absence v evropské nabídce Hondy znovu radostně vyjíždí, se v modelové řadě značky připojuje k minibike modelům Monkey a MSX125 Grom. V tom, že Dax osloví jezdce středního věku, bude samozřejmě hrát roli nostalgie. Ti totiž možná Dax v mládí vlastnili a jsou rádi, že se vrací. Retro styl je však neméně důležitý i pro mladší majitele; tedy skutečné retro, ne jeho napodobenina.
I přes své malé rozměry nabízí Dax dostatek prostoru pro komfortní jízdu dvou dospělých osob. Základem jeho stylu je rám, ke kterému je vše připevněno nebo v něm umístěno, což modelu Dax dodává nezaměnitelný retro vzhled. Totéž platí i pro ostatní části: tlusté sedlo pro dvě osoby (jeho výška je pouhých 775 mm), chromovaná vysoko posazená řídítka a výfuk inspirovaný terénními motocykly ze 70. let s vrtaným, drážkovaným a chromovaným tepelným štítem. Střední část rámu je opatřena černým pruhem s nápisem „Dax“ vyvedeným svérázným písmem, který se nachází hned vedle klasického loga Honda Wing, jenž odkazuje na dlouhou tradici. Unikátním detailem je kreslený obrázek jezevčíka. Pod sugestivním kruhovým světlometem se nachází chromovaný blatník. Pro zvýšení atraktivity je světlomet opatřen charakteristickým kruhovým LED prstencem a z prostoru mezi tlumeným a potkávacím světlem elegantně vystupují ukazatele směru kombinované s pozičními světly. Kompaktní přístrojový panel je kulatý a je vybaven inverzním LCD displejem, zatímco zadní světlo a ukazatele směru inspirované světlometem jsou rovněž tvořeny LED diodami.
Spolujezdec má k dispozici elegantní chromované madlo. Hnací řetěz je před povětrnostními vlivy i před volným oblečením chráněn krytem. Jako volitelné příslušenství jsou k dispozici zadní nosič a vyhřívané rukojeti. Ikonický design rámu ve tvaru písmene T v sobě ukrývá palivovou nádrž, vyznačuje se autentičností díky estetickým detailům a je vyroben z lisované oceli s využitím moderního technického know-how. Sklon vidlice a závlek jsou 24,9°/84 mm, rozvor kol činí 1 200 mm. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg. 31mm inverzní vidlice zajišťuje dobrou odezvu odpružení a v kombinaci se širokými řídítky přispívá ke snadnému řízení. Dva zadní tlumiče jsou vyladěné s důrazem na komfort a dobrou ovladatelnost, a to i při jízdě se spolujezdcem. Černé 12palcové ráfky (ze super-cool modelu MSX125 Grom) jsou obuty do širokých balónových pneumatik o šířce 120 mm vpředu a 130 mm vzadu. Ty jsou zárukou jisté ovladatelnosti a hbité obratnosti.Brzdná síla je regulována jednokanálovým systémem ABS. Hydraulické přední a zadní třmeny se zakusují do kotoučů o průměru 220/190 mm.
Motor
Vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Dax pochází z nové Hondy Super Cub C125. Vyznačuje se pružností, výkonem a odolností, má dvouventilovou hlavu válce s rozvodem SOHC, relativně dlouhý zdvih a vysokou kompresí – vrtání 50 mm, zdvih 63,1 mm a kompresní poměr 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 7 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,8 Nm při 5 000 ot./min.
Díky výkonnému motoru lze i ve dvou dosáhnout cestovní rychlosti 90 km/h a dynamické akcelerace z nízkých rychlostí, což jsou přesně ty vlastnosti, které jsou pro zábavnou jízdu ve městě nezbytné. Na levé straně motocyklu se nachází výrazná oválná vzduchová komora, filtr a sací trubice, které společně zajišťují hladké a účinné proudění vzduchu, což umožňuje dynamickou odezvu na plyn a dobré jízdní vlastnosti. Vysoko umístěný tlumič výfuku s tepelným štítem odkazují na zlatou éru motocyklového sportu v 70. letech minulého století. K čištění výfukových plynů stroji postačuje jeden katalyzátor. Díky přesnému nastavení elektronické řídicí jednotky (ECU) a nízké spotřebě paliva motor plní emisní normu EURO5. V souladu s klidným a uvolněným stylem jízdy je převodovka čtyřstupňová (s neutrálem dole), ovládaná odstředivou spojkou, bez nutnosti použití spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů. Různé technologie pro snížení tření, jako jsou předsazený válec či válečková vahadla v hlavě, zajišťují působivou spotřebu paliva 1,6 l/100 km (v režimu WMTC). Díky tomu má Dax s nádrží o objemu 3,8 litru dojezd přibližně 250 km.
Kořeny modelu Dax
V roce 1967 byl v reakci na poptávku po „motocyklu pro volný čas“ na americkém a evropském trhu představen model Monkey Z50M. I přes dobré přijetí ze strany dospělých i dětí (obzvláště v Americe), především díky nastavitelné výšce sedla a sklopným prvkům, které umožňovaly naložit motocykl do osobního auta, americké zastoupení značky Honda v roce 1969 požádalo o větší motocykl pro své zákazníky, který by si však stále zachovával duch modelu Monkey. Po návštěvě USA, jejímž cílem bylo lépe porozumět požadavkům zákazníků, vyvinuli konstruktéři model Dax s nižšími a delšími proporcemi (ve srovnání s modelem Monkey), které dospělým umožňovaly uvolněnější jízdní pozici i jízdu ve dvou. Jako inspirace jim posloužil rám ve tvaru písmene T modelu CS90, který byl v té době velmi oblíbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinstalace a další součásti byly umístěny dovnitř rámu ve tvaru písmene T, čímž vznikl jedinečný, ale zároveň jednoduchý – a dnes již ikonický – design.
Milníky modelu Dax
1969 ST50/70 Dax Honda
Původní Dax určený pro exportní trhy v Evropě a USA byl obratný, hbitý a snadno ovladatelný. Oslovil jak zaryté motorkáře, tak rekreační uživatele, neboť jízda s ním byla velmi zábavná. Jednalo se o stroj, který odstartoval mnoho dobrodružství v jedné stopě. Motor vycházel z osvědčeného agregátu použitého u skútru Super Cub, prošel však úpravami sacího i výfukového systému, jejichž cílem bylo zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Dax byl tehdy k dispozici ve dvou objemových verzích (50 a 70 cm3) a disponoval třístupňovou automatickou odstředivou spojkou, teleskopickým přední odpružením, hydraulickým zadním odpružením a širokými pneumatikami s jedinečným vzorkem, které zajišťovaly stabilitu a ovladatelnost i v terénu.
1972 ST90 Mighty Dax
Model ST90 Mighty Dax získal pevnější rám ve tvaru písmene T, širší a vzpřímenější řídítka ve stylu „mini ape“, zvednutý přední blatník a větší motor, který nabízel vyšší rychlost a lepší zrychlení. Nová větší 14palcová kola byla obuta do pneumatik s poloterénním vzorkem, který zlepšoval jízdní vlastnosti a stabilitu i při jízdě mimo silnice.
1973 CY50 Nauty Dax
Model Nauty Dax, který je určen především pro majitele obytných vozidel, byl vyvinut tak, aby nabízel ještě lepší jízdní vlastnosti a stabilitu v náročném terénu. Změny časování ventilů a koncového převodu – nyní se 4 rychlostními stupni – umožnily zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Kromě nového výfuku, palivové nádrže, bočních krytů a jedinečného obdélníkového světlometu nabízel Nauty Dax také odstupňované sedlo a neotřelé barevné provedení. Nový lehký a tuhý lichoběžníkový rám spolu s novými širokými balonovými pneumatikami umožňovaly snadný pohyb po nerovném terénu v kempech.
1995 ST50 Dax
Po 14 letech se jméno Dax vrátilo na japonský trh. Všechny ikonické prvky designu zůstaly zachovány – páteřový rám z lisované oceli, teleskopické odpružení, široká sklopná řídítka, chromovaný blatník, tlumič výfuku a i špalíkové pneumatiky – navíc přibylo delší sedadlo. Motor o objemu 50 cm3 byl vybaven automatickým napínáním rozvodového řetězu a magnetovým zapalováním pro snadné startování. ST50 Dax se vyráběl osm let a jeho prodej byl ukončen v roce 2003.
2022 ST125 Dax
Nový Dax s praktickým motorem o objemu 124 cm3, čtyřstupňovou převodovkou a odstředivou spojkou je vítaným přírůstkem řady minibiků Honda a připojuje se k modelům Monkey a MSX125 Grom.
2023 ST125 Dax
Po 41leté absenci se model Honda Dax v roce 2023 vrátil do Evropy a připojuje se k modelům Monkey a MSX125 Grom v jedinečné nabídce minibiků Honda. Pro modelový rok 2024 tento stroj získává atraktivní novou perleťovou modrou barvu Pearl Glittering Blue
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily |
Zdvihový objem | 124 cm3 |
Vrtání x zdvih | 50,0 x 63,1 mm |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Maximální výkon | 6,9 kW při 7 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 10,8 Nm při 5 000 ot./min. |
Úroveň hluku (dB) | 69 dB |
Olejová náplň | 1 litr |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 3,8 litru |
Spotřeba paliva | 1,5 l/100 km |
Emise CO2 (WMTC) | 35 g/km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Baterie | 12 V, 3,5 Ah |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá vícelamelová automatická odstředivá spojka |
Typ převodovky | 4stupňová rotační |
RÁM | |
Typ | Lisovaný páteřový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 1 760 x 760 x 1 020 mm |
Rozvor kol | 1 200 mm |
Záklon rejdového čepu | 24,9° |
Závlek | 84 mm |
Výška sedla | 775 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Poloměr otáčení | 2 m |
Pohotovostní hmotnost | 107 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 31mm teleskopická inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm |
Typ vzadu | Dva tlumiče, zdvih v ose kola 120 mm |
KOLA | |
Typ vpředu | 5paprskové z lehké slitiny |
Typ vzadu | 5paprskové z lehké slitiny |
Pneumatika vpředu | 120/70-12M/C 51L |
Pneumatika vzadu | 130/70-12M/C 56L |
BRZDY | |
Typ vpředu | Jedna hydraulická s 220mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU |
Typ vzadu | Jedna hydraulická se 190mm kotoučem |
Typ ABS | Jednokanálový systém ABS |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |