Yamaha představuje zcela nové modely TRACER 9 a TRACER 9 GT

„Cesty života“ jsou klíčovou koncepcí společnosti Yamaha v segmentu sportovně cestovních motocyklů, jejímž cílem je oslovit všechny jezdce, které spojuje stejný cíl. Objevujte nové cesty. Získávejte nové vzpomínky. Je jen málo dopravních prostředků, které by se vyrovnaly pocitu naprosté svobody při každé jízdě na motocyklu. A žádné jiné vozidlo vám ani zdaleka nezajistí takové vzrušení a radost z jízdy.

Tracer 900, po kterém v roce 2018 přišel model druhé generace, EU4, se etabloval jako jednička ve třídě sportovně cestovních motocyklů a v roce 2019 se tohoto modelu prodalo třikrát více kusů než nejbližšího konkurenčního modelu. Tento mimořádně přizpůsobivý stroj je nyní mnohými považován za synonymum sportovně cestovního motocyklu a patří k nejvýznamnějším modelům v nabídce společnosti Yamaha. Pět let po uvedení původního modelu na trh vytvořila Yamaha zcela nové verze špičkových víceúčelových motocyklů, které jsou navrženy tak, aby znovu potvrdily postavení tohoto modelu coby nejoblíbenějšího sportovně cestovního stroje a přitáhly k této kategorii novou generaci jezdců.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje BMW G 310 GS pro modelový rok 2021

Lehčí, výkonnější a mimořádně všestranné – a nyní také vybavené nejsofistikovanější technologií, jakou kdy byly sportovně cestovní motocykly Yamaha vybaveny – zcela nové modely TRACER 9 a TRACER 9 GT zůstávají věrné filozofii „sportovního srdce, cestovního ducha“, která z nich udělala motocykly číslo jedna ve své třídě. Tyto nové motocykly nabízejí maximální sportovní všestrannost díky vzrušujícímu výkonu v kombinaci s vylepšenou účelností na cestách a lepší celkovou specifikací.

Pohon zcela nového modelu TRACER 9 zajišťuje kompletně přestavěný motor CP3 s technologií crossplane o objemu 890 ccm, který je lehčí, výkonnější a pokročilejší než původní pohonná jednotka, která navždy změnila image třídy sportovně cestovních motocyklů. Architektura našeho CP3 položila základy zcela nového motoru.

Klíčovým rysem tohoto nového motoru s větším objemem je vynikající zrychlení a schopnost rychlého předjíždění díky tomu, že mnohem vyššího točivého momentu 9,5 kgm / 93 Nm dosahuje už při 7000 ot./min – což je o 1500 ot./min méně než dříve. Kromě tohoto výrazného nárůstu lineárního točivého momentu se výkon motoru s větším objemem 890 ccm zvýšil na 119 k při 10 000 ot./min – o 4 k více než dříve – a tento motocykl se tak stal jedním z nejvíce vzrušujících, nejúčelnějších a nejvšestrannějších strojů ve své třídě.

Původní motor CP3, který proslul svým lineárním točivým momentem, vynikající spolehlivostí a úžasnou všestranností, která jezdcům přináší maximální požitek z jízdy v každé situaci – od klikatých horských silnic až po rychlé otevřené silnice a rušné městské ulice – se stal jedním z nejúspěšnějších designů v 65leté historii společnosti Yamaha. Rychlejší, silnější a pokročilejší nový motor pro TRACER 9 je důstojným nástupcem původního modelu a navzdory zvětšení objemu ve skutečnosti váží o 1700 g méně než dosavadní design, což přispívá k lepší ovladatelnosti a všestrannosti tohoto nového motocyklu.

Zcela nový, lehčí, kompaktnější a lépe ovladatelný podvozek Deltabox litý pod tlakem metodou CF pro TRACER 9 byl navržen tak, aby zajišťoval maximální sportovní všestrannost spolu s vynikajícím komfortem. Díky tomu je tento motocykl vždy připraven změnit charakter podle nálady jezdce.

Dalším důležitým vylepšením pro rok 2021 je přemístění nového motoru CP3 o objemu 890 ccm. Nyní je namontován ve vzpřímenějším úhlu 52,3°, ve srovnání s 47,5° u předchozího modelu. Tyto změny zlepšují celkovou rovnováhu odlehčeného podvozku litého pod tlakem metodou CF a poskytují lepší zpětnou vazbu z povrchu v přední části motocyklu a také lepší pocit trakce přední části v zatáčkách.

Nový model TRACER 9 pojme celkem tři pevné kufry, čímž se optimalizuje jeho všestrannost a účelnost pro cestování. Na tento motocykl je možné připevnit jakoukoli kombinaci bočních kufrů a horního kufru. Boční kufry využívají systém „Floating Stay“ pro zvýšení stability při vysoké rychlosti a eliminaci pohybu zavazadel na motocyklu a připevnění horního kufru usnadňuje jednodílné madlo spolujezdce. Díky své nižší hmotnosti a zvýšené pevnosti má zcela nový podvozek celkové užitečné zatížení jezdci a zavazadly 193 kg – což představuje 7% nárůst nosnosti.

Šestiosá inerciální měřicí jednotka (IMU) společnosti Yamaha, která byla původně vyvinuta pro R1 a v kategorii sportovně cestovních motocyklů Yamaha nebyla nikdy dříve dostupná, neustále měří zrychlení modelu TRACER 9 ve směru vpřed-vzad, nahoru-dolů a zleva doprava, ale i úhlovou rychlost otáčení kolem příčné osy, podélné osy a svislé osy. Od svého uvedení na R1 v roce 2015 se tato šestiosá IMU dále rozvíjela a jednotka, kterou využívá nový TRACER 9, je nyní o 50 % menší a o 40 % lehčí. Toto vyspělé zařízení IMU neustále odesílá data do ECU, která vypočítává všechna data v reálném čase a účinně řídí systém kontroly trakce (TCS) v novém TRACERu, stejně jako jeho systém řízení skluzu (SCS), systém kontroly zvedání předního kola (LIF) a systém ovládání brzd (BC).

Pokud je během zrychlení zaznamenána jakákoli potenciální ztráta trakce zadní pneumatiky, data z IMU informují ECU, aby aktivovala TCS citlivý na úhel náklonu a na okamžik omezila hnací sílu, dokud nebude eliminován prokluz zadního kola. Tento inteligentní systém zasahuje ve třech zvyšujících se úrovních, jak se zvětšuje úhel náklonu, což dává jezdci na TRACERu 9 jistotu při akceleraci na mokrém nebo kluzkém povrchu vozovky. Když data z IMU předpovídají skluz zadní pneumatiky do strany, ECU odpovídajícím způsobem upraví úrovně výkonu, dokud není zajištěna plná stabilita. SCS lze nastavit na kteroukoli ze tří úrovní zásahu a v případě potřeby jej lze zcela vypnout. LIF umožňuje jezdci udržovat vysokou míru kontroly nad strojem během agresivní akcelerace úpravou míry zvedání předního kola, které IMU zaznamená. Stejně jako je tomu u SCS, systém LIF má tři volitelné úrovně zasahování a jezdec jej může také vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Nová Aprilia RS 660 přijíždí na český trh

Aby byl celý systém srozumitelný a snadno ovladatelný, jsou pro jezdce na motocyklu TRACER 9 k dispozici tři nastavení režimů. V režimu 1 jsou TCS, SCS a LIF přednastaveny na úroveň 1, což je nejnižší úroveň zásahu, která je navržena pro sportovní a agresivní jízdu. Když je zvolen režim 2, jsou TCS, SCS a LIF přednastaveny na úroveň 2, což je mírný zásah, který vyhovuje široké škále různých podmínek. A konečně režim 3 představuje možnost manuálního nastavení, která umožňuje jezdci zvolit libovolnou kombinaci ze 3 nastavení TCS, 3 nastavení a vypnutí SCS a 3 nastavení a vypnutí LIF, což dává na výběr z celkem 48 různých kombinací. TRACER 9 je také vybaven dvourežimovým systémem ovládání brzd (BC), který zajišťuje zvýšenou stabilitu podvozku při nouzovém brzdění. Data z IMU jsou neustále analyzována, a když jezdec vyvíjí nadměrný tlak na páku přední nebo zadní brzdy, systém BC tlak automaticky moduluje. Jezdec si může vybrat jeden ze dvou režimů: BC1 je standardní aktivní režim ABS, který zabraňuje zablokování kol při nouzovém brzdění ve svislé poloze v přímém směru. Když je systém nastaven na BC2, nabízí ještě vyšší úroveň zásahu řízením brzdného tlaku, když IMU zaznamená, že se podvozek pravděpodobně stane nestabilním v situacích, jako je náhlé brzdění v zatáčce.

Yamaha D-Mode nabízí jezdci na sportovně cestovním motocyklu TRACER 9 celkem čtyři provozní režimy, které vyhovují nejrůznějším jízdním situacím – o jeden více než u předchozího modelu. Režim 1 poskytuje ostřejší a agresivnější odezvu motoru, režim 2 je všestranným nastavením pro různé situace, režim 3 má jemnější charakter, který se skvěle hodí pro pohodovou jízdu, a nový režim 4 je ideální pro jízdu za mokra. TRACER 9 je nyní standardně vybaven tempomatem, který je podobný systému použitému u předchozího modelu GT, takže delší cesty budou ještě pohodovější a zábavnější. Tempomat lze aktivovat při jízdě rychlostí 50 km/h nebo vyšší a při použití čtvrtého  nebo vyššího rychlostního stupně a po zvolení rychlosti jej lze nastavovat nahoru a dolů v krocích po 2 km/h jednotlivými stisky spínače nebo jeho trvalým přidržením. Systém lze okamžitě deaktivovat pomocí brzd, spojky nebo otočením rukojeti dopředu na zavřený plyn.

Další důležitou změnou pro rok 2021 je zcela nový systém dodávky paliva v motocyklu TRACER 9, který využívá vstřikovače paliva namontované na straně škrticí klapky – zatímco dříve byly namontovány přímo na hlavu válců. Spolu s použitím nových lehkých vnitřních částí motoru zvyšuje nový palivový systém účinnost spalování a pomáhá dosáhnout pozoruhodného 9% zvýšení úspory paliva, což dává tomuto modelu sportovně cestovního motocyklu prodloužený dojezd 350 km+ při 18litrové palivové nádrži, aniž by bylo nutné zvyšovat hmotnost motocyklu větší nádrží. Čipem ovládaná škrticí klapka Yamaha (Yamaha Chip Controlled Throttle; YCC-T) modelu TRACER 9 těží z vysoce sofistikované technologie vyvinuté R1M v podobě nového snímače polohy akcelerátoru (Accelerator Position Sensor Grip; APSG) – systému ride-by-wire škrticí klapky, který přispívá ke snížení celkové hmotnosti motocyklu a zajišťuje lepší pocit a spolehlivost. Specifikační list každého motocyklu může hodně říci o tom, jak bude stroj fungovat, ale čísla sama o sobě nevyprávějí celý příběh. Motor CP3 je známý báječnou kombinací lineárního točivého momentu a nádherných tónů výfuku. Konstruktéři společnosti Yamaha věnovali mnoho úsilí tomu, aby byl celý zážitek z jízdy na motocyklu TRACER 9 ve všech rychlostech ještě více vzrušující. TRACER 9 je vybaven novým 1,5komorovým výfukem se zdvojenými koncovkami. Dohromady s přepracovanými svody z nerezové oceli váží kompletní výfuk o 1400 g méně než dříve, což významně přispívá k centralizaci hmoty pro ještě agilnější ovládání.

TRACER 9 je vybaven mírně vyšším 1.  a 2.  převodovým poměrem, který odpovídá vyššímu točivému momentu nového motoru při nižších otáčkách, a pro plynulejší řazení byla přepracována vidlice řazení. Byly provedeny také úpravy spojky A&S, včetně použití nového materiálu pro třecí lamely a upraveného úhlu vačky, aby byl zajištěn lehčí tah páčky spojky a jemnější odezva podvozku při řazení dolů, což má za následek plynulejší, snadnější a uspokojivější jízdu. Zatímco celkový design rámu TRACER 9 využívá jako základ nový MT-09, inženýři společnosti Yamaha vyvinuli řadu komponent specifických pro daný model, které významně přispívají k dosažení vynikající stability v přímém směru a agility v zatáčkách při plném zatížení. Uchycení motoru specifické pro daný model TRACER 9 bylo vyvinuto prostřednictvím Kanno Hyoka – což znamená hodnocení výkonu motocyklu na základě postřehů a zpětné vazby od testovacích jezdců. Díky silnější konstrukci, která je unikátní pro TRACER 9, zajišťují držáky motoru na levé, pravé a horní straně, aby role motoru jako namáhaného prvku pomohla vytvořit vynikající rovnováhu tuhosti pro optimální jízdní výkon – i když přepravujete spolujezdce a tři kufry.

Zcela nový TRACER 9, který má kompletně přepracovanou kapotáž, se snaží navázat na výjimečný úspěch nejprodávanějšího sportovně cestovního motocyklu v Evropě tím, že nabízí ještě sportovnější, dynamičtější a všestrannější balíček. Uspořádání a tvar zavazadlového systému se 3 zavazadly je velmi pečlivě promyšlený a celkový vzhled horního a bočních kufrů je navržen tak, aby doplňoval sportovní a dynamický charakter motocyklu. Klíčovým rysem nového TRACERu 9 je silueta „šipky“ tvořená štítem, přední kapotáží a krytem palivové nádrže, která motocyklu dává nový dynamický a účelný vzhled, a nové kompaktní monofokální dvojité přední LED světlomety – společně s celkovým LED osvětlením a dvojitou TFT přístrojovou deskou – které posilují technologicky vyspělý vzhled motocyklu a podtrhují vysokou celkovou specifikaci modelu TRACER 9. Nové monofokální dvojité „skryté“ přední LED světlomety jsou zapuštěny do aerodynamické přední kapotáže a dodávají této nové generaci sportovně cestovních motocyklů odvážný a výrazný nový vzhled, který podtrhuje jejich skutečně dynamický a sportovní charakter. Jedna jednotka předních LED světlometů promítá potkávací světlo a druhá dálkové světlo, která jsou navržena tak, aby poskytovala vynikající osvětlení směrem dopředu s rovnoměrným rozptylem světla, jež je na okrajích měkčí a tedy i příjemnější pro oči jezdce. Nový dynamický vzhled zahrnuje také dvojitá obrysová LED světla, která posilují impozantní vzezření motocyklu TRACER 9. Zcela nový design koncových LED světel je pro TRACER zcela typický a má speciálně řezané vnitřní čočky, které vytvářejí jemnější zadní a brzdové světlo s trojrozměrným efektem, což podtrhuje ultramoderní styl motocyklu – a celkové LED osvětlení doplňují kompaktní a lehká LED směrová světla. Zcela nová dvojitá 3,5palcová multifunkční TFT přístrojová deska zobrazuje údaje zcela přehledně a má intuitivní rozhraní jezdce, které odděluje důležité informace o chodu od funkčních provozních informací. Klíčové informace o chodu jsou zobrazeny na levé obrazovce, včetně vícebarevného sloupcového otáčkoměru, jehož barva se mění s rostoucími otáčkami, a také digitálního rychloměru, palivoměru, polohy převodovky a indikátoru režimu TCS. Levou obrazovku lze přepnout do režimu TCS a zobrazení nastavení, což umožňuje jezdci zvolit požadovaný režim zásahu pro elektronické asistenční systémy. Pravá obrazovka je pak rozdělena do čtyř samostatných částí, z nichž každá zobrazuje řadu informací, jako je počítadlo ujetých kilometrů, dvě denní počítadla kilometrů, teplota a další.

Desetipaprsková kola SpinForged a nápravy o velkém průměru použité u nového modelu TRACER 9 jsou o 700 g lehčí než dříve a toto výrazné snížení neodpružené hmotnosti pozitivně přispívá k agilní ovladatelnosti motocyklu, lehkému řízení a responzivnímu odpružení. TRACER 9 je vybaven novou 41mm přední vidlicí, která je plně nastavitelná, aby bylo možné ji rychle přizpůsobit převládajícím jízdním podmínkám a převáženému nákladu. Vidlice je o 30 mm kratší než u předchozí konstrukce, aby odpovídala nižší hlavové trubce na rámu litém pod tlakem metodou CF. Systém zadního odpružení má nastavitelný zadní tlumič a je vybaven novým přepákováním, které bylo přepracováno pro větší prostorovou efektivitu a také aby odpovídalo revidovanému designu rámu a kyvné vidlice.

Mohlo by vás zajímat:  Cesty Libora Podmola a českého týmu ORION - Moto Racing Group se rozcházejí

Prostorný a strategický posaz jezdce na motocyklu TRACER 9 zajišťuje nejvyšší úroveň pohodlí a jeho ergonomii lze snadno upravit tak, aby vyhovovala různým postavám a stylům jízdy. Nově vyvinuté sedadlo jezdce je namontováno o 15 mm níže než u předchozího modelu a je vybaveno jednoduchým dvoupolohovým nastavením výšky bez použití nástrojů. Další změny v ergonomii lze provést nastavením stupaček o 15 mm nahoru nebo dolů a také polohu řídítek lze posunout dopředu o 9 mm a nahoru o 4 mm obrácením směru upínek řídítek, což dává celkem 8 různých jízdních poloh. Pro zvýšenou ochranu proti větru a snížení únavy způsobené nárazy vzduchu při delších jízdách je TRACER 9 vybaven velkým štítem, který lze nastavit celkem o 50 mm v 10 krocích po 5 mm. Před větrem a počasím pomáhají chránit také kompaktní a lehké chrániče řídítek.

Společnosti Yamaha a Bridgestone společně vyvinuly nové pneumatiky Battlax T32 Sport Touring speciálně určené pro TRACER 9. Jejich cílem bylo vytvořit novou pneumatiku, která by poskytovala vynikající výkon za mokra i za sucha spolu s vynikající životností a silným přímým výkonem, což jsou kvality odpovídající všestrannému charakteru tohoto nového sportovně cestovního motocyklu. Kombinace přední pneumatiky 120/70ZR17 a zadní 180/55ZR17 poskytuje dobrou zpětnou vazbu a pocit větší přesnosti, což jezdci umožňuje vychutnat si maximální sportovní všestrannost motocyklu TRACER 9 bez ohledu na počasí.

Technické údaje

  • Nový řadový 3válcový motor, 890 ccm, 4 ventily, DOHC, chlazený kapalinou, EU5
  • Nižší hmotnost a vyšší výkon při všech otáčkách
  • 7% zvýšení maximálního točivého momentu při nižších otáčkách
  • Zvýšení maximálního výkonu o 4 k
  • Lehčí a pevnější hliníkový podvozek Deltabox litý pod tlakem metodou CF
  • Celkové snížení hmotnosti o 2 kg pro zvýšení agility
  • Nová lehká hliníková kyvná vidlice
  • Styl nové generace, dokonalá kombinace sportovního stylu a cestovních funkcí
  • Celkové LED osvětlení se skrytými světlomety a typickým koncovým světlem TRACER
  • Zdokonalená spojka A&S
  • Lehká a kompaktní nová šestiosá IMU – poprvé na sportovně cestovním motocyklu Yamaha
  • Systémy podpory jízdy sledující náklon: TCS, SCS a LIFt se třemi úrovněmi intenzity zásahů
  • Systém ABS a Brake Control (BC)
  • Systém D-MODE s přepínatelnými provozními režimy motoru
  • Nová ultralehká 17palcová kola SpinForged s 10 paprsky
  • Plně nastavitelná 41mm USD vidlice KYB® s optimalizovaným nastavením
  • Nastavitelný zadní tlumič KYB® s přepracovaným nastavením a novým přepákováním
  • Dva plnobarevné 3,5palcové TFT přístroje s dálkovým spínačem na řídítkách
  • Radiální přední hlavní válec, dva 298mm přední kotouče

Nový TRACER 9 bude k dispozici ve dvou nových barvách. Redline je odvážná jasně červená povrchová úprava, která doplňuje sportovní charakter motocyklu, zatímco Tech Kamo má zeleno-šedý odstín, který vytváří silný a vyzrály dojem odrážející možnosti jízdy na dlouhé vzdálenosti.

Dodávky evropským prodejcům Yamaha budou zahájeny od března 2021. Ceny se v jednotlivých regionech liší, takže pro další informace kontaktujte národního distributora Yamaha.

Zdroj a foto: Yamaha