Minulý rok Yamaha Motor oznámila svou bezpečnostní vizi Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen, jejímž cílem je společně se zákazníky vytvořit svět bez nehod. Tři pilíře tohoto přístupu jsou: 1) Technologie, která pomáhá s rozpoznáním jezdce, úsudkem, provozem a zmírněním škod, 2) Dovednosti, ve kterých podporuje zlepšování jezdeckých dovedností uživatelů, a 3) Konektivita, kde se využívá cloud. poskytovat zpětnou vazbu pro bezpečnostní iniciativy.
Pomůcka pro jezdce pro zvýšení stability při rozjezdech a při nízkých rychlostech
Nehody motocyklů byly připisovány především chybám v rozpoznávání (10 %), chybám v rozhodování (17 %) a chybám v provozu (5 %) na straně jezdce. Údaje také naznačují, že přibližně 70 % motocyklových nehod se stane do dvou sekund od spouštěče, který vedl k nehodě. Na základě těchto analýz příčin nehod probíhá vývoj jezdeckých pomůcek společnosti Yamaha Motor podle čtyř vektorů: asistovaná predikce nebezpečí, prevence poškození a asistovaná defenzivní jízda, asistované vyhýbací manévry a zmírňování poškození.
AMSAS, představený v loňském roce, stabilizuje postoj vozidla při nízkých rychlostech řízením hnacích sil a sil v řízení. „Jeho nejvýraznějším rysem je jeho přístup k použití uspořádání vysoce použitelného pro stávající vozidla, protože nevyžaduje žádné úpravy rámu,“ říká vedoucí projektu Akitoshi Suzuki. Vyvíjený prototyp systému využívá pro svou platformu sériový YZF-R25 a je vybaven 6osou inerciální měřicí jednotkou (IMU) spolu s pohony a pohony řízení.
AMSAS je pomůcka pro jezdce, která se zaměřuje na nestabilitu motocyklu při rozjezdu nebo při jízdě nízkou rychlostí a pracuje na zvýšení stability vozidla během těchto okamžiků. „Při rozjezdu nebo zastavení napomáhá stabilitě akční člen namontovaný na předním kole a odtud do rychlosti asi 5 km/h přebírá řízení ovladač připevněný k řídítkům,“ vysvětluje Suzuki. Díky koordinaci těchto dvou se může prototyp vozidla AMSAS ve středním vývoji pohybovat rychlostí chůze, aniž by se převrátil, bez ohledu na úroveň dovedností jezdce na palubě.
Technologická platforma, která se přizpůsobí různým aplikacím mobility
Společnost Yamaha Motor se kdysi dostala na titulní stránky novin, když představila MOTOBOT – autonomního humanoidního robota jedoucího na motocyklu – a MOTOROiD, experimentální motocykl vybavený AI a samovyvažovací technologií. „Výzkum a vývoj pro AMSAS začal myšlenkou přinést technologie a know-how získané vývojem těchto dvou modelů zákazníkům po celém světě,“ říká Suzuki.
Jun Sakamoto, který má na starosti bezpečnostní strategii ve společnosti Yamaha, vysvětluje hodnotu, kterou chce AMSAS nabídnout: „Je to vytvořit podmínky, ve kterých se jezdec může více soustředit na ovládání svého motocyklu, aby si každý mohl užít pocit, že je jedno se svým strojem. Tím, že poskytujeme asistenci, když je motorka nestabilnější a vyžaduje zručnost k ovládání, chceme poskytnout zábavu založenou na klidu mysli širokému spektru jezdců.“
Yamaha si stanovila cíl snížit počet smrtelných nehod motocyklů do roku 2050 na nulu a zvyšuje úsilí v souladu se třemi výše uvedenými pilíři technologie, dovedností a konektivity. AMSAS je jedna z technologií s potenciálem stát se stěžejním pomocníkem pro jezdce, pokud se použije ve spojení s dalšími technologiemi, jako je například radarově spojený systém Unified Brake System – první svého druhu na světě – již nasazený na TRACER 9 GT+.
„S nyní zavedenými základními technologiemi jsme na půli cesty k našemu cíli přinášet zákazníkům hodnotu AMSAS,“ tvrdí Suzuki. On a tým mají vysoké aspirace na technologii: „Od této chvíle budeme pracovat na zmenšení velikostí různých součástí a tak dále, protože ji chceme vyvinout v platformu nejen pro motocykly, ale také přizpůsobitelné široké škále dalších aplikací osobní mobility, jako jsou jízdní kola.