Víte jaká úskalí je nutné zvládnout pro jízdu na motocyklu s postranním vozíkem?

Kdo jednou seděl za řídítky motorky s postranním vozíkem ví, že je to o něčem úplně jiném. Není to motorka, není to auto. A jak se tedy chová motocykl s postranním vozíkem za jízdy? Pro radu jsme si zaskočili k profíkům ze Sidecar Club Praha. Vlastně jsme se inspirovali  informacemi z jejich internetových stránek.

Postranní vozík řeší problém dopravy více než dvou osob na motocyklu. Mezi motoristy je rozšířen názor, že postranní vozík vyžaduje silný stroj. V praxi se v posledních letech setkáváme s lehkými postranními vozíky dokonce u kubatury 125 cm2. Při jízdě v přímém směru není rozdílu oproti jízdě na motocyklu sólo za předpokladu, že je postranní vozík správně připojen. Správné připojení je pro bezpečnou jízdu velice důležité, a proto tuto práci svěříme odborné dílně. Správné připojení a vzájemné seřízení poznáme podle toho, udžuje-li při jízdě motocykl směr bez nutnosti oprav řídítky. Pozor na jízdu v zatáčkách! Zde je oproti motocyklu sólo značný rozdíl. Motocykl sólo řídíme v zatáčkách jen nepatrným otočením řídítek a sklonem stroje podle velikosti zatáčky a rychlostí jízdy. U motocyklu s postranním vozíkem mají řídítka podobnou úlohu jako volant u automobilu. Musíme si zejména zvyknout na nepatrné odklonění stroje od svislé roviny, která je nezbytná s ohledem na připojení postranního vozíku. Nesmíme se snažit stroj narovnávat pohybem řídítek na stranu sklonu, i když nás bude zvyk z jízdy na sólo motocyklu k tomu svádět. V zatáčkách jedeme opatrněji, zejména při zatáčení na stranu postranního vozíku. Poněvadž nemáme možnost stroj naklonit jako při jízdě sólo a postranní vozík je vždy lehčí než motocykl, je při prudkém zatáčení vždy nebezpečí havárie.Zvětšuje se tím více, jedeme-li s prázdným postranním vozíkem. Na druhou stranu, kde nemáme postranní vozík, můžeme zatáčet mnohem rychleji a bezpečněji. Při zatáčení můžeme využívat setrvačných sil. Zatáčíme-li na stranu postranního vozíku, zmírníme rychlost ubráním plynu a brzdíme ještě před zatáčkou. Jakmile vjedeme do zatáčky, přidáme plyn. Tím se vlastně otáčíme kolem postranního vozíku. Při zatáčení na opačnou stranu ubíráme plyn a brzdíme až v zatáčce, aby kolo vozíku mělo snahu se otáčet kolem motocyklu. Spolujezdec je za jízdy v postranním vozíku chráněn štítem s plexiskla. Jedeme-li s prázdným postranním vozíkem za nepohody, chráníme prostor pro spolujezdce, popřípadě v ně umístěná zavazadla, krytem z celtoviny nebo jiné nepromokavé látky (koženky, PVC, apod.).

Mohlo by vás zajímat:  BMW Group vyvíjí udržitelný materiálový cyklus pro bateriové články

Už víte jak na to nebo máte stále pochybnosti? Pokud to ještě nebylo to pravé, pak nabízíme video s návodem. Video není naším dílem, ale zvádnout jízdu na motorce s vozíkem se můžete zkusit naučit dle návodu výrobce resp. prodejce motocyklů Ural pod přiléhavým názvem „Jak řídit sajdkáru Ural“ s podnázvem „Objevte rozdíl mezi řízením sajdkáry a tradičního motocyklu“.

A teď si už můžete pořídit mašinu s postranním vozíkem. A třeba přímo některou z nabídky URALu. Nebo máte vybranou jinou? V každém případě si jízdu užijte a jezděte bezpečně.  Motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj, nebo tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW můžete řídit se skupinou A.