Minulý týden jsem měl tu čest strávit několik dní v sedle sportovně-cestovní ikony od Hondy, která nese označení VFR. Konkrétně se jedná o osmistovkovou řadu, která se letos představila v novém kabátě.
Model VFR 800F byl zcela přepracován. Nově přináší výrazný moderní vzhled, zcela novou teleskopickou vidlici, kyvné rameno Pro-arm, nová kola i novou kapotáž. K tomu je nutno připočíst sedlo s nastavitelnou výškou, standardně dodávaný systém kontroly trakce, ABS, vyhřívané rukojeti a unikátní ukazatele směru s funkcí automatického vypínání. Stroj je oproti předcházejícímu modelu o 7 kg lehčí a jeho motor byl upraven tak, aby poskytoval vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách.
Pro konstruktéry značky Honda byly při vývoji modelu VFR800F rozhodující dva faktory – zaprvé zachovat kvality řady VFR, a zadruhé vybavit nový model nejmodernějšími funkcemi a technologiemi. Tyto kroky se jim bezpochyby povedly. Uznejte sami – ABS, kontrola trakce a vyhřívané rukojeti ve standardní výbavě jen tak u podobných motocyklů nenajdete.
Design
Inovativní vzhled nové generace VFR 800F se povedl. Typická Honda-červená tomuto modelu velice sluší. Ačkoliv se jedná o jednobarevný motocykl, prostě mu to sekne. Jako celek působí mnohem hubeněji, než-li předchozí generace. Ještě aby ne, když je mezi jednotlivými generacemi rozdíl 7 kilogramů. Zrcátka? Honda použila ty, které jsou na silnějším bráškovi VFR 1200. Bingo! Konečně jsme se dočkali integrovaných blinkrů v zrcátkách, a díky tomu je kapotáž motocyklu v přední části znatelně užší. Bonusem je pak automatické vypínání blinkrů, které funguje na základě porovnání rozdílu v otáčkách předního a zadního kola.
Zásadní změnou prošlo i přední světlo. Bude věcí vkusu komu se bude líbit, ale naživo oproti fotkám vypadá znatelně lépe. Nově je světlomet vybaven LED diodami, což je u tohoto výrobce vůbec poprvé. To platí navíc i pro dálkové svícení. Další změna, která má nejen estetický, ale i funkční smysl. Nastavitelné sedlo jezdce je příjemnou vychytávkou, díky které si sami zvolíte příjemný posez. V neposlední řadě se velká změna konala i v zadní části motocyklu, kde se nyní nachází pouze jeden výfuk vedený bokem. Jednoramenná kyvná vidlice a v ní letmo uložené kolo je poslední třešničkou na dortu.
Jednu vadu na kráse jsem však našel, a to v ovládacích tlačítkách. Vývojářům se povedlo šikovně schovat tlačítko pro ovládání vyhřívaných rukojetí, ale celkový dojem kazí tlačítko pro ovládání kontroly trakce. To bohužel vypadá jako: „už nemáme čas, tak to někam přilepíme“. Beze změny zůstává i ovládání displeje, které se prozatím stále nepřesunulo blíže k rukám a stále je bezpečnější displej za jízdy pro jistotu neovládat.
Motor
Chloubou VFR 800F je vidlicový čtyřválec o objemu 782ccm, u kterého výrobce slibuje posílení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách, který by měl usnadnit každodenní použití a ještě lepší lineárnost. Ten nabídne maximální výkon 77,9kW a krouticí moment 75,1 Nm. Změnou prošel systém V-tec (systém časování ventilů), který má aktuálně hladší nástup, než-li předchozí generace. Při jízdě je neskutečně zábavné poslouchat přechod kolem 6500 ot./min, kde sepne zbytek ventilů. Motocykl radikálně změní zvuk a svižně se žene dopředu.
Jízda a poznatky o motocyklu
Na první usednutí mne trochu překvapila pozice jezdce. Se svými 186cm nemám problém se na motocykl poskládat, ale váhu mám dost na rukách. Posez jako takový lze upravit nastavením výšky sedla jezdce a Honda v příplatkové výbavě nabízí distanční prvek, který umožní zvýšení polohy řídítek o 15mm. Úhel kolen je však příjemný a za celou dobu testování jsem neměl problém s bolestí. Po otočení klíčku se rozsvítí displej, který je decentně podsvícený. Je dobře čitelný jak za slunečného počasí, tak nesvítí nepříjemně za tmy. Mačkám tlačítko startéru a vyrážím za krásného zvuku vidlicového čtyřválce vstříc dobrodružství.
Abych nezapomněl – motocykl jsem si převzal s příplatkovou výbavou ve formě dvou bočních kufrů lakovaných v barvě motocyklu o objemu 2x29litrů. To přišlo vhod, neboť se blížila moje každoroční výprava na Keep respect a já potřeboval víc než jen peněženku a klíče. Uchycení kufrů je zde vymyšleno stejně dobře jako na VFR 1200 nebo i námi testovaném Crosstoureru. Pokud tedy kufry zrovna nepotřebujete tak je jednoduše sundáte a design motocyklu Vám nekazí žádné trubkové konstrukce.
Ačkoliv model VFR 800F oproti předchozí generaci zhubnul, stále je při projíždění městem cítit váha motocyklu. To se však za hranicí města změní a VFR se chová velice obratně i s nasazenými kufry. Dobrou ovladatelnost má na svědomí nová 43mm teleskopická vidlice HMAS a zadní tlumič HMAS pracující s zavěšením Pro-Link. Celkově je podvozek naladěn spíše tvrdší, což mi naprosto vyhovovalo, neboť i při svižné jízdě motocykl fungoval velice dobře a čitelně.
Obrovskou pochvalu zaslouží převodovka. Ano, zase jsem se utvrdil v tom, že od Hondy se musí konkurence ještě hodně učit. Převodovka funguje naprosto dokonale – je krásně hladká, kvalty zaskakují bez náznaku jakéhokoliv odporu. Pokud Vás štve, že u některých motocyklů musíte horko, těžko hledat neutrál, to se Vám zde nestane. Je prostě neskutečně přesná. V příplatkové výbavě je navíc k dispozici za necelých 6.000,- Kč rychlořazení, což je pro mne u cestovního motocyklu velkým překvapením. Stejnou pochvalu zaslouží i brzdy. Radiální čtyřpístky Tokico mají dobře dávkovatelný, velký brzdný účinek. Systém ABS navíc pomůže zachránit nejednu krizovou situaci a naopak zkušenější jezdci se nemusí bát, že by jim ABS zasahovalo do řízení zbytečně.
Když jsem se v sobotu vypravil na Keep respect, tak i zde sklidilo VFR 800F neskutečný úspěch. Již při příjezdu na motorku kdekdo koukal a v průběhu celé akce se u ní lidé dost zastavovali.
Závěr
Nepřehlédnutelná Honda VFR 800F tedy nabídne příjemné svezení nejen s cestovatelským záměrem, ale díky svému motoru poskytne i slušné sportovní svezení, které se nejlépe praktikuje v rychlých zatáčkách, kde se cítí velice jistě. Při převážně sportovní jízdě se spotřeba ustálila na 6,4L / 100km, z čehož lze usuzovat, že pro cestovní účely nebude problém se dostat na hodnotu udávanou výrobcem.
Technické údaje | |
Motor | 90° vidlicový čtyřválec-VTEC |
Objem | 782 ccm |
Počet válců | 4 |
Počet ventilů | 16 |
Vrtání | 72 mm |
Zdvih | 48 mm |
Kompresní poměr | 11,8:1 |
Krouticí moment | 75,1 Nm při 8500 ot./min. |
Výkon | 77,9 kW při 10250 ot./min. |
Brzdy přední | čtyřpístkové radiální |
Brzdy zadní | dvoupístková kotoučová |
Výška sedla | nastavitelná – 789/809 mm |
Objem nádrže | 21,5 L |
Spotřeba udávaná výrobcem | 5,6 L/100 km |
Spotřeba během testu | 6,4 L/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 242 kg |
Odpružení přední | 43 mm vidlice HMAS |
Odpružení zadní | Pro-Link HMAS |
Sekundární převod | řetěz |
Rozměr pneu přední | 120/70 ZR 17M/C (58W) |
Rozměr pneu zadní | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Doporučená cena | 319.900,- Kč |
Cena testovaného modelu | 342.561,- Kč |