Test BMW R 1250 GS Adventure (2019)

test-2019-BMW-R1250-GS-Adventure- (26)

Na letošek jsem si naplánoval pěkné porovnání velkých cestovních endur. Jako první jsem osedlal BMW R1250 GS Adventure ve stylu HP, což je dle mě pro GéeSo nejkrásnější kombinace barev. Když jsem si šel motorku přebírat, bylo mi ihned jasné, která z řady stojících to je. Tahle motorka je navíc tak obrovská, že úplně vyčnívá z řady. A její mohutnost ještě podpořily dva mega kufry po bocích, kterými byla ta naše testovaná vybavena.

Přicházím k motorce a klíček nemusím nikam zasouvat. tohle BMW  je opět vybaveno bezklíčovým ovládáním. Stačí stisknout tlačítko zapalování a nabíhá úvodní obrazovka. Na začátek je ptořeba rychlé seznámení. Na levé rukojeti nalezneme otočný a kolébkový ovladač menu, tlačítko klaksonu, přepínač blikačů, tlačítko pro nastavení ABS a podvozku, ovladač tempomatu, tlačítko přepínače denního svícení a tlumených světel a poslední tlačítko je pro varovné blinkry.

Uprostřed je TFT displej, který zobrazuje v základní verzi velký otáčkoměr, rychloměr a zařazenou rychlost. Menší je kontrolka denního svícení a tlumeného světla a jsou tu i hodnoty venkovní teploty, hodiny, celkový počet ujetých km a aktuálně zvolený jízdní režim. Pokud kolébkovým ovladačem na levé rukojeti dvakrát kliknete směrem dolů, dostanete se do rozšířené nabídky zobrazení, kde na řidiče čeká obrázek motorky a navíc mraky informací, jako např. tlak v obou pneumatikách, teplota vody, tlak a teplota oleje, dojezd na zbývající palivo v nádrži, ale i napětí akumulátoru. V další záložce je trip, čas tripu, dojezd, průměrná rychlost, aktuální spotřeba, průměrná spotřeba. Informací víc jak v autě… Nad displejem je ještě držák navigace.

Pravá rukojeť je strohá, najdeme na ní chcípák, tlačítko pro jízdní režim a tlačítko pro vyhřívání heftů. Na pravé straně najdeme ještě SOS tlačítko, které slouží pro přivolání pomoci v případě nehody.

test-2019-BMW-R1250-GS-Adventure- (11)

Konečně sedám na celkem vysoce posazené sedlo a hned se projevuje i hmotnost tohoto stroje. Nedovedu si nějak představit, že bych někde na volné ploše chytl silný vítr. Startuji a vyrážím na cestu. Hned po rozjezdu se GéeSo „samo“ stabilizuje a veškeré obavy z vysoké hmotnosti mě opouštějí.

Mohlo by vás zajímat:  Yamaha Motor bude spolupracovat s britskou společností Caterham na vývoji nového elektrického sportovního kupé

BMW R 1250 GS je vybaveno full LED osvětlením a ještě přídavným LED osvětlením na předním rámu, takže cestování v noci se mění v nezapomenutelný zážitek a řidič pak bude raději jezdit v noci, než přes den. Po pár metrech mi tohlé bávo vážně přirostlo k rukám a začaly se projevovat veškeré jeho plusy. Manévrovatelnost je skvělá, jen řidič nesmí zapomenout na boční kufry, protože do šířky přidávají hodně. Ve vyšší rychlosti jsem přece jen s vyšší hmotností motorky trošku válčil. Cítil jsem ji při průjezdu esíček, ale i to se dalo vychytat. Stačilo pár projetí a chycení rytmu.

Posed je velice příjemný, sedlo je z měkkého materiálu, takže nebolí zadek ani záda i při delším tripu. Propletl jsem se přicpanou Prahou a najel na dálnici D5 směrem domů. Na dálnici jsem začal proklepávat nastavení motorky. Zaujala mě funkce vypínání blikačů. Jednotka totiž sama pozná, když řidič zrychluje, a blikač tak po pěti bliknutích sama vypne. Pokud ale naopak zpomaluje, tak nechá blikač zapnutý.

Motor je krásně pružný a jsou na něm znát veškeré změny oproti předchozímu modelu. Dokáže se parádně posbírat z 50 km/h na šestku ale i ve 160 km/h pro předjíždění. Potěšilo mě, že ani ve vyšší rychlosti na GéeSu moc nefouká. Pomáhá tomu i manuální nastavení plexi. Pořádně začalo foukat až kolem 210 km/h, což už je znát na jízdních vlastnostech. Je to ale rychlost, kterou při jízdě stejně běžně využívat nebudeme. Řazení jde lehce, u každého kvaltu je krásně cítit že ‚padl na své místo‘. Jediné, co bych asi uvítal, je quickshifter.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle oslavuje konec éry dominance ve flattrackovém závodění

test-2019-BMW-R1250-GS-Adventure- (6)

Podvozek je vychytaný do posledního detailu. Nejsou cítit žádné kopance do kol a zadní tlumič patří mezi ty „chytřejší“, protože si dokáže zvážit posádku a sám upraví tlumení. Za celou dobu testu jsem zaznamenal asi jen dvě maličká klepnutí od kardanu. Bylo to při akceleraci a projetí nerovnosti. Chválu si zaslouží i inovované brzdy. Reakce na páčku i pedál jsou okamžité a přesné. Žádné jedovaté zakusování do kotoučů.

Na novém GéeSu se řidič i vyřádí! Když ho to chytne, dokáže si v zatáčkách vychutnat i jezdce na naháčích. Tahle motorka se opravdu nezdá. Řidič si ale v tomto případě musí dávat dobrý pozor na pneumatiky. Na endurových pneumatikách totiž bylo cítit při akceleraci ze zatáčky drobné podjíždění a byly to přesně ty chvíle, kdy se připomněla hmotnost motorky. Připomnělo mi to vždycky fakt, že jedu na cestovním enduru a ne na naháči.

Hned to první enduro posadilo laťku proklatě vysoko. Nové BMW R 1250 GS Adventure je cestovní enduro vybavené vážně velkým množstvím elektroniky, v jejímž ovládání se dá nastavit a sledovat prakticky cokoliv, ale člověk se v tom může i ztratit. Potěšila mě ovladatelnost a hbitost, i přes vyšší hmotnost. Při ostřejší jízdě na silnici ale bylo potřeba myslet na to, že nemám obuté silniční pneumatiky…

Technické údaje

Motor

TypVzduchem/kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválcový boxer s dvojitou vačkovou hřídelí, jeden vyvažovací hřídel a variabilní systém časování motoru BMW ShiftCam.
Vrtání x zdvih102,5 mm x 76 mm
Zdvihový objem1 254 cm³
Max. výkon100 kW (136 k) při 7 750 ot./min
Max. točivý moment143 Nm při 6 250 ot./min
Kompresní poměr12,5 : 1
Příprava palivaElektrické vstřikování paliva
Kontrola emisíŘízený třícestný katalyzátor v souladu s emisní normou EU4

Výkon / spotřeba

Maximální rychlostPřes 200 km/h
Spotřeba podle WMTC4,75 l
Typ palivaSuper bezolovnatý benzín, OČ 95, nařízení pro přizpůsobení pro kvalitu paliva (OČ 91 až 98)
Emise CO2 podle normy  WMTC110 g/km
Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje BMW CE 02 x VAGABUND

Elektrické systémy

AlternátorTřífázový alternátor 510 W (jmenovité zatížení)
Baterie12 V/11,8 Ah, bezúdržbová

Převod výkonu

SpojkaHydraulicky ovládaná spojka, mazaná olejem
RychlostiŠestirychlostní převodovka se spirálovým ozubením
Sekundární pohonPohon hřídelem

Podvozek / brzdy

RámKonstrukční provedení z dvoudílného rámu vyrobeného z hlavního a přišroubovaného zadního rámu, nosný motor
Vedení předního kola/odpruženíBMW Motorrad Telelever; průměr podpěry 37 mm, středová pružinová vzpěra
Vedení zadního kola/odpruženíJednostranné kyvné rameno z litého hliníku se systémem BMW Motorrad Paralever; tlumení v závislosti na zdvihu WAD, plynulé předpětí a hydraulické nastavení pružiny samostatným ovladačem, nastavitelný zpětný útlum tlumiče
Zdvih pružiny, přední/zadní210 mm / 220 mm
Rozvor kol1 504 mm
Závlek95,4 mm
Rejdový úhel hlavy65,1°
KolaKola s křížovými paprsky
Rozměry ráfku, přední3,00 x 19″
Rozměry ráfku, zadní4,50 x 17″
Pneumatika, přední120/70 R 19
Pneumatika, zadní170/60 R 17
Brzda, předníDvoukotoučové brzdy, plovoucí kotouče, průměr 305 mm, čtyřpístkové radiální brzdové třmeny
Brzda, zadníJednokotoučová brzda, průměr 276 mm, dvoupístový plovoucí třmen
ABSInegrální ABS BMW Motorrad (částečně integrální)

Rozměry / hmotnosti

Výška sedla890 / 910 mm
Délka podsedlového oblouku1950 / 1990 mm
Užitný objem nádrže30 l
Z toho rezervapřibližně 4 l
Délka2 207 mm
Výška (vč. čelního štítu)1 460 mm
Šířka (vč. zrcátek)980 mm
Hmotnost prázdného motocyklu, plně natankovaného/s provozními náplněmi268 kg 1)
Max. přípustná hmotnost485 kg
Max. zatížení (se standardní výbavou)217 kg
1) Dle nařízení č. 168/2013/EU se všemi provozními kapalinami, se standardní výbavou a natankováno minimálně na 90 % využitelného obsahu palivové nádrže