Temný rytíř: nová generace Yamahy MT-09

Jako původní Hyper Naked zrozený z Temné strany Japonska byl MT-09 vždy nejčistším ze všech modelů MT, jehož temná a tajemná estetika a úsměv vyvolávající výkon zanechají v každém jezdci trvalý dojem. Převratný model MT-09 se objevil v roce 2013, pouhý rok poté, co byl na kolínské výstavě motocyklů poprvé představen koncept tříválcového motoru CP3 zavěšený na složitém drátěném rámu. Model MT zbavený zbytečné kapotáže, úhledně zabalený do kompaktního hliníkového rámu a vybavený procesorem řízenou škrticí klapkou Yamaha (YCC-T), byl dokonalou kombinací vysokého výkonu, špičkové technologie a účelné funkčnosti.

Přišel nový úsvit a Temná strana Japonska byla vypuštěna do světa.

V průběhu let se z MT-09 stal jeden z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších modelů v nabídce značky Yamaha a získal status jednoho z nejikoničtějších motocyklů v historii této značky. Představení modelu MT-09 bylo brzy umocněno příchodem modelu MT-07, dalšího velmi úspěšného motocyklu, který se na trhu etabloval jako naprostá jednička mnoho let po sobě. Segment Hyper Naked je nyní jedním z nejdůležitějších a nejúspěšnějších v nabídce společnosti Yamaha a obsahuje celkem osm modelů, které postupují po zkušenostních úrovních od modelu MT-125 s objemem 125 ccm vhodného pro začátečníky až po hlavní model řady, MT-10 SP o objemu 1000 ccm.

Nový model MT-09

Štíhlejší a ostřejší nový vzhled

MT-09 slaví své 10. výročí komplexním novým designem, který má umocnit pocit ikonického zrychlení modelu CP3 s vysokým točivým momentem. Kapotáž modelu MT-09 pro rok 2024 je založena na koncepci „3D Riding“, která jezdci umožňuje volnější pohyb na stroji, a je inspirována motokrosovými motocykly Yamaha YZ, které rovněž vyžadují vysokou míru volnosti v jízdní pozici. Stylistická koncepce modelu MT-09 byla vždy založena na „funkční kráse“, eliminaci zbytečných prvků a ztělesnění přístupu „méně je více“. Každý detail byl znovu promyšlen tak, aby umocnil čistý agresivní vzhled modelu MT-09 a maximalizoval aktivní zážitek z jízdy.

Kompaktnější LED světlomet

Nový LED světlomet, uzavřený v přepracovaném krytu, vytváří jednotnější vztah mezi světlometem a palivovou nádrží a je inspirován původem modelu MT – směsicí koncepcí „Naked“ a „Motard“. Projektorový LED světlomet s dvojí funkcí byl vylepšen, má modul čočky s kompaktním průměrem, který je menší a tenčí než u předchozího modelu, ale přesto poskytuje široký a silný paprsek s měkkými okraji u potkávacích i dálkových světel. Průhledná dvojitá obrysová LED světla mají chladný vzhled a vyjadřují pocit koncentrace, čímž dotvářejí kompaktnější, ostřejší a agresivnější styl modelu MT-09. V tomto motivu pokračuje i zadní část stroje s nově navrženým zadním LED světlem. Zadní a brzdová světla jsou oddělena tak, aby odpovídala novému tvaru vnější čočky. Aby celá zadní část působila štíhlejším dojmem, je horní čočka zadního světla červená, zatímco spodní má kouřovou úpravu.

Vybroušený design palivové nádrže

Nová palivová nádrž byla navržena tak, aby podporovala aktivnější a volnější jízdní pozici a zároveň zachovala ostrou a drsnou estetiku, která se stala synonymem pro modely MT. Nová nádrž vyrobená novou výrobní metodou lisování nabízí ostřejší charakter s jasně definovanými hranami a napjatou stylizací, která je unikátní pro modely MT.

Zesílená akustika CP3

Úsměv vyvolávající řev modelu MT-09 je jednou z jeho nejcharakterističtějších vlastností, která při každém otočení plynového pedálu vyplavuje čistý adrenalin. V souladu s filozofií Jin-Ki Kanno, která se snaží stimulovat smysly jezdce a umožnit mu pocítit splynutí s motocyklem, byl při vývoji nejnovějšího motoru CP3 EU5+ důležitým faktorem zvuk. Zvuk nového modelu MT-09 je dále zesílen přepracovaným airboxem se dvěma nově navrženými potrubími pro sání vzduchu, která zvýrazňují vysokofrekvenční zvuky při zachování lineární odezvy plynu. Tento zvuk je pak zdůrazněn, zejména při vyšších rychlostech a otáčkách, díky nové mřížce akustického zesilovače na horní straně motocyklu, která přenáší bohatý zvuk motoru CP3 přímo k jezdci.

Přepracovaná pozice jezdce

Model MT-09 je proslulý svou stabilitou a obratností, což bylo umocněno vylepšenou ergonomií s upraveným vztahem mezi řídítky, stupačkami a sedlem, který zvyšuje pohodlí jezdce a nabízí větší volnost pohybu pro různé styly jízdy při zachování předkloněné sportovní jízdní pozice. Aby toho bylo dosaženo, je nyní celková poloha řídítek nižší a jezdec si nyní může vybrat mezi dvěma nastavitelnými polohami řídítek v závislosti na svých osobních preferencích a postavě. Díky nižšímu profilu palivové nádrže se také zvětšil úhel natočení řídítek.

Nově navržené stupačky jsou oproti předchozímu modelu o 30,6 mm více vzadu a o 9,5 mm výše, přičemž výšku stupaček lze nastavit do dvou různých poloh podle preferencí jezdce. Pro zvýšení pohodlí cestujících byly také přepracovány tandemové stupačky, které jsou nyní umístěny pod zadním rámem. Pro další zvýšení pocitu svobody je nyní model MT-09 vybaven odděleným předním a zadním sedlem, což zlepšuje pozici jezdce i pohodlí při nasedání a sesedání. Schod mezi oběma sedly slouží také k udržení jezdce vpředu a nad přední částí stroje, když využije vysoký točivý moment motocyklu, a celková konstrukce sedla zlepšuje obratnost jezdce. Pod sedlem jezdce je nainstalována zásuvka USB typu C pro nabíjení elektronických zařízení a oblečení s elektrickým vyhříváním.

 Radiální brzdy Brembo: Lineární výkon, naprostá ovladatelnost

Aby bylo možné vyrovnat se vysokému točivému momentu a zrychlení modelu MT-09, je brzdný výkon vylepšen novými radiálními brzdovými třmeny Brembo, které se pohybují ve stejném směru jako brzdová páčka, což vede k lineárnímu vztahu mezi pokynem jezdce a hydraulickým tlakem vyvíjeným na dvojité přední brzdové kotouče a zajišťuje vynikající ovladatelnost. Nově navržená nastavitelná páčka spojky navíc jezdci nabízí větší kontrolu při aktivaci spojky.

Plně nastavitelné přední odpružení a pneumatiky Bridgestone S23

Přední 41mm vidlice KYB modelu MT-09 nabízí plně nastavitelné předpětí a tlumení komprese a odskoku a nyní má upravené tovární nastavení pro dosažení vynikající stability. Konstrukce přepákování zadního zavěšení byla upravena a nastavitelný zadní tlumič KYB byl nastaven tak, aby umožňoval dynamičtější pocit v zatáčkách, zatímco nové pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S23 M nabízejí vysokou přilnavost a snadnou ovladatelnost.

5″ plně barevný TFT displej

Model MT-09 2024 je vybaven celou řadou moderních technologií vylepšujících celkový zážitek z jízdy, přičemž zůstává věrný konceptu Temné strany Japonska, který si mnozí zamilovali. Zcela nový, horizontálně umístěný 5″ plně barevný TFT displej nabízí jezdci atraktivní nové rozhraní s možností výběru ze čtyř různých motivů, které odpovídají různým jízdním zážitkům.

Pro bohatší zážitky z jízdy je součástí standardní výbavy modelu MT-09 možnost připojení zařízení prostřednictvím vestavěné komunikační řídicí jednotky (CCU). Jezdci tak mohou být během jízdy ve spojení díky propojení chytrého telefonu se strojem prostřednictvím bezplatné aplikace MyRide. Kromě zobrazení oznámení o hovorech a zprávách na 5″ TFT displeji je jízda obohacena o nový rozměr díky možnosti přijímat hovory a poslouchat hudbu prostřednictvím náhlavní soupravy Bluetooth*. Po připojení mohou jezdci využívat také bezplatný navigační systém Garmin StreetCross, který se zobrazuje na 5″ TFT přístrojovém panelu. Jezdci si mohou TFT displej dále přizpůsobit odesíláním obrázků ze svého chytrého telefonu prostřednictvím aplikace MyRide pomocí funkce přenosu informací. K dispozici je také možnost napájení externích zařízení pomocí nové zásuvky USB typu C umístěné pod sedlem.

* Souprava s Bluetooth není součástí modelu MT-09

Intuitivní nové ovládání

Nové integrované spínače na řídítkách umožňují jezdci ovládat širší škálu funkcí nového modelu MT-09, včetně připojení k chytrému telefonu, navigace a jízdních režimů i procházení dalších možností nabídek. Mají jasný, logický a jednoduchý design – tvar, pohyb a ergonomické uspořádání tlačítek byly navrženy tak, aby byl pohyb intuitivní a jezdec mohl snadno procházet různými funkcemi.

Přizpůsobitelné jízdní režimy s nastavením Yamaha Ride Control

Nově pro rok 2024 si mohou jezdci na modelu MT-09 přizpůsobit svůj zážitek z jízdy pomocí nastavení Yamaha Ride Control (YRC), které jezdci umožňuje zvolit výkonovou charakteristiku motoru a úroveň elektronických zásahů podle jeho preferencí a podmínek na silnici. Tři integrované jízdní režimy „Sport“, „Street“ A „Rain“ s továrním nastavením s různými úrovněmi zásahu pro různé podmínky doplňuje možnost přednastavit dva vlastní režimy. To umožňuje vytvořit specifické nastavení YRC pro určité situace (počasí, místo atd.) změnou úrovně elektronické podpory, jako je výkon (PWR), systém kontroly trakce (TCS) a řízení zvedání (LIF) – všechny tyto funkce lze nastavit přímo na přístrojovém panelu MT-09 nebo pomocí chytrého telefonu v aplikaci MyRide. Tato personalizovaná nastavení lze do stroje odeslat z chytrého telefonu jezdce a snadno mezi nimi během jízdy přepínat pomocí zcela nových ovladačů.

Extra podpora pokročilé šestiosé jednotky IMU pro maximální výkon

V roce 2021 se třetí generace modelu MT-09 stala prvním modelem Hyper Naked, který byl vybaven špičkovou šestiosou jednotkou IMU vyvinutou přímo z modelu R1.

Šestiosá jednotka IMU neustále měří zrychlení ve směru dopředu-dozadu, nahoru-dolů a doleva-doprava, stejně jako úhlovou rychlost ve směru náklonu, natočení a vychýlení stroje, a je schopna v reálném čase odesílat data do řídicí jednotky, která ovládá sadu elektronických asistenčních systémů pro jezdce, včetně systému kontroly trakce (TCS) citlivého na náklon, protismykového systému (SCS), systému řízení zvedání předního kola (LIF) a systému ovládání brzd (BC). Tato sada je u modelu 2024 MT-09 dále rozšířena o regulátor prokluzu zadního kola (BSR), který nabízí stabilizaci při zablokování zadního kola při nadměrném brzdění motorem tím, že reguluje úroveň vytvářeného točivého momentu. To je užitečné zejména v situacích, kdy je obtížné aktivovat antihoppingovou spojku, například při nízké přilnavosti.

 Tempomat pro pohodovou jízdu

Kromě komplexních elektronických asistenčních systémů je nový model MT-09 vybaven také tempomatem, který zlepšuje celkový zážitek z jízdy tím, že nabízí možnost klidnější jízdy po dálnici. Funguje od třetího rychlostního stupně výše a po jeho aktivaci lze regulovat rychlost v krocích po 1 km/h jedním stisknutím tlačítka nebo ji plynule zvyšovat podržením tlačítka. Systém se zruší vždy, když jezdec použije brzdy, spojku nebo plyn.

Směrová světla s jemným stisknutím a automatickým zrušením

Pro intuitivnější a pohodlnější jízdní zážitek stačí při změně jízdního pruhu nebo v případech, kdy je třeba pouze krátká indikace, jemně stisknout spínač a směrová světla třikrát bliknou. Úplné stisknutí spínače způsobí nepřetržité blikání, dokud neuplyne 15 sekund a dokud stroj neujede více než 150 metrů. Nová funkce signalizace nouzového zastavení (ESS) reaguje na náhlé brzdění zapnutím výstražných světel, aby v nouzové situaci varovala účastníky silničního provozu za vozidlem, které zastavuje v rychlosti.

Rychlořazení 3. generace

Nový model MT-09 je vybaven rychlořazením 3. generace, které vylepšuje jízdu tím, že umožňuje bezspojkové řazení směrem dolů při zrychlování a bezspojkové řazení směrem nahoru při zpomalování. V zájmu zachování přirozenějšího pocitu nebude rychlořazení 3. generace fungovat v určitých situacích, kdy jsou otáčky motoru extrémně nízké nebo vysoké a když stroj nezrychluje ani nezpomaluje. Za těchto okolností ikona rychlořazení na novém TFT displeji indikuje, zda lze rychlořazení použít.

Technické údaje

  • Ostřejší a kompaktnější vzhled včetně přepracovaného LED světlometu s dvojí funkcí
  • Nový plně barevný 5″ TFT displej s možností připojení chytrého telefonu a navigací
  • Přizpůsobitelný zážitek z jízdy díky nastavení systému řízení jízdy Yamaha (YRC)
  • Úprava nastavení YRC prostřednictvím chytrého telefonu s aplikací MyRide
  • Upravená poloha řídítek a stupaček pro lepší zážitek z jízdy nastavitelná do dvou poloh
  • Nové dělené sedlo
  • Nová přesně tvarovaná palivová nádrž
  • Mřížka akustického zesilovače
  • Nejnovější čtyřventilový kapalinou chlazený tříválec DOHC CP3 o objemu 890 ccm splňující normu EU5+
  • Šestiosá jednotka IMU s kompletní sadou asistenčních systémů pro jezdce citlivých na náklon, nyní včetně regulátoru prokluzu zadního kola (BSR)
  • Tempomat
  • Nové radiální třmeny Brembo
  • Rychlořazení 3. generace
  • Nové pneumatiky Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
  • Nastavitelné odpružení pro dokonalejší sportovní jízdu
  • Lehký rám z hliníku litého pod tlakem metodou CF
  • Kola SpinForged společnosti Yamaha pro hbité ovládání
  • Nastavitelné brzdové a spojkové páčky

 Barvy, dostupnost a cena

Nový model MT-09, stejně jako jeho 35kW verze, bude k dispozici ve třech barvách: Midnight Cyan, Icon Blue a Tech Black. Data dodávky evropským prodejcům a ceny se v jednotlivých regionech liší, takže pro další informace se obraťte na národního distributora značky Yamaha.