Sportster Harley-Davidson slaví 60 let! HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER 1957 – 2017

V roce 2018 sice oslaví Harley-Davidson své 115. výročí, ale už letos slaví jubileum jedna z jeho nejzásadnějších motocyklových řad, Sportster. Ten se v letošním roce „dožívá“ 60let.

První motocykly řady Sportster se pojí s rokem 1957. V té době se na silnicích objevily modely založené na platformě XL, která se okamžitě stala hitem, především díky širokým možnostem customizací. Silnice najednou začal brázdit motocykl jako stvořený pro další vývoj a úpravy.  V roce 1958 pak získává sportovní nádech díky svému off-road stylu, zadnímu blatníku a burákové nádrži z roku 1948 a nová kapitola v historii Harley-Davidson je úspěšně započata.

V průběhu 60 let jde Sportster plynule s dobou, občas prodělá mírné úpravy, ale nic zásadního jej nečeká. To se však má změnit s rokem 1970, kdy spatří světlo světa legendární model XR750. Dokonale krásná konstrukce modelu byla navržena tak, aby dobyla závodní dráhy, a přesně to se o několik let později stane. V roce 1972 startuje závodník Car Rayborn v Trans-Atlantických závodech na krátkém okruhu, kde s modelem XR750 vyhrává 3 ze 6 závodů a stanovuje tak nový závodní rekord. V následujících 3 dekádách stojí pravidelně jezdci závodící na motocyklech Harley-Davidson XR750 na stupních vítězů. Namátkou jmenujme například legendární Jaye Springsteena, Chrise Carra, Rickieho Grahama, Merta Lawwilla nebo Kevina Athertona. A může ještě někdy někdo vůbec doufat, že předčí více jak 100 vítězství devítinásobného šampiona Scotta Parkera, z nichž většinu si připsal právě na modelu XR750?

Mohlo by vás zajímat:  Estetická vylepšení modelů CRF1100L Africa Twin pro rok 2025

V následujících desetiletích čekají na motocykly řady Sportster velké změny a vývoj. V roce 1972 je u nich poprvé použit motor známý jako Iron Head, v roce 1976 se převodovka přesouvá doleva a zadní brzda doprava, jak je známe nyní, a v roce 1977 se Sportster mění na Café Racer, získává nový rám, trojitou kotoučovou brzdu, hliníková kola a dozadu posunuté stupačky, které se stanou nejsportovnějším sportovním doplňkem, který zatím Harley-Davidson vyrobil.

Roku 1983 je kladen důraz spíše na výkon a na trh přichází model XR1000 a v roce 1986 mění stroj Iron Head Sportster historii, když uvede motor Evolution Sportster ve dvou kubaturách – 883 ccm a 1100 ccm. V roce 1987 se objeví model XLH883 stvořený pro menší jezdce a ženy a roku 1991 získávají všechny motocykly Sportster, s výjimkou základního modelu 883, 5stupňovou převodovku.

Vývoj se v řadě Sportster nezastaví ani v období konce milénia a následujících letech. V roce 2000 získává stroj XL1200S Sportster Sport dvojité čtyř pístové brzdové třmeny, roku 2002 je vybaven elegantním výfukovým systémem 2v1, dvojitými předními brzdovými kotouči a nízkými řídítky. Roku 2004 se u všech modelů mění design rámu a v roce 2007 jsou pro změnu nahrazeny karburátory.

S rokem 2008 přicházejí v řadě Sportster další výrazné změny. Na trh je uveden model XR1200 disponující sportovním motorem s výkonem 90 koní, výkonnějšími brzdami, lehkou hliníkovou kyvnou tyčí, novou přední vidlicí, stupačkami a dalšími moderními prvky. Ve stejném roce je představen i model Nightster s černými ráfky kol, křišťálově šedým motorem a LED brzdovým světlem v zadní části motocyklu.

Mohlo by vás zajímat:  Ikonický Pirelli kalendář 2025: Návrat ke smyslnosti pod taktovkou Ethana Jamese Greena

Od roku 2010 začíná řada Sportster ještě výrazněji inovovat a modernizovat. Představen je například model XL883N Iron, který se stává základním strojem a řada se rozšiřuje ještě o motocykl XL 1200X Forty-Eight, který opět disponuje burákovou nádrží, vycházející z designu modelu z roku 1948, díky čemu získává i svůj název. Oba modely v následujících letech prodělají další inovace, získají například vylepšené odpružení a ABS i celkové propojení moderních technologických prvků současnosti s historií řady. Dokonalou oslavou blížícího se 60. výročí motocyklů Sportster se pak stane model Harley-Davidson Roadster s novou porcí výkonu, 43mm vidlicí nebo výkonnějšími předními brzdami.

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“276″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]