Historie značky sahá až do poloviny 19. století, kdy v roce 1851 u města Redditch vzniká firma George Townsend & Co., zabývající se výrobou jehel a součástek pro šicí stroje, která se v osmdesátých let začala zabývat výrobou pružinových sedel pro bicykly. V roce 1901 se firma rozhodla pro výrobu prvního motocyklu. Od té doby úspěšně rostla a v roce 1938 přišla se svým modelem „Bullet“.
Dnešní vývojový tým Royal Enfield v Indii a ve Velké Británii ukázal nadšencům po celém světě, kam by se mohla tato značka v budoucnu ubírat. Na motosalonu EICMA 2018 v italském Miláně představila výjimečný dvouválcový Concept KX.
Celý vývoj od prvního nákresu k modelu trval jen 6 měsíců. Koncept KX byl inspirován modelem Royal Enfield KX z konce třicátých let. Ten byl poháněn motorem o objemu 1140 ccm s rozvodem SV (Side Valve, u nás lidově nazývaný jako „stranový“), a v tehdejší reklamě byl prezentován jako dokonalý luxusní motocykl.
Původní model KX byl výchozím bodem pro koncept motocyklu, který odráží popularitu „retro-moderních“ motocyklů. Zakřivený tvar KX byl zkombinován s moderními konstrukčními metodami a neobyčejnými materiály jako je měď a kůže. Oba týmy – jeden v Indii a druhý v novém technologicko-vývojovém centru Royal Enfield ve Velké Británii – společně zahájily v dubnu 2018 práce na studii motocyklu, jehož základem měl být dvouválcový motor do V.
Bylo vytvořeno několik studií, ke kterým byly vyrobeny hliněné modely v měřítku 1:1. Z nich byly vybrány dvě varianty, jedna v neoklasicistním stylu, druhá futuristická. Dokončený koncept odhalený na EICMA 2018 byl unikátní kombinací obou návrhů. Nápadná je především přední vidlice, moderní interpretace předního světlometu z meziválečného období a jedinečný vzhled „hardtailu“ s jednostrannou zadní kyvnou vidlicí s letmo uloženým kolem.
Pozoruhodný je též zadní centrální tlumič, který je však integrovaný v rámu – skrytý a přesto viditelný jako nepřehlédnutelný designový prvek.
Přední i zadní světla obsahují stylizovanou variantu starého „Redditch E“. Konfigurace rámu umožnila začlenit i airbox do nosných prvků, vzadu pak výrazně vystupuje konzole sedadla. Čistý vzhled podtrhují kompaktní, CNC obráběné díly, jako jsou kola a hlavy válců. Klasické zeleno-černé barevné schéma je pro značku typické, také ručně malované pruhy v barvě mědi, černěné části motoru a tlumiče výfuku; sedadlo a rukojeti jsou pak potaženy kůží v barvě vlašských ořechů.
Royal Enfield Concept KX, který se stal pro mnohé středem zájmu, když prezentoval značku na veletrhu EICMA 2018, zůstane však pouze konceptem – výroba tohoto modelu není plánována, ani se prozatím nestane základem pro žádný produkční model… ale kdo ví, co budoucnost přinese?