Motor Yamaha jako první používá zelený hliník v japonských motocyklech

Společnost Yamaha Motor oznámila, že dosáhla dohody s dodavatelem hliníkových ingotů o nákupu zeleného hliníku a začala jej používat jako surovinu pro díly v motocyklech Yamaha od února 2023. Je to poprvé¹, kdy bude použit zelený hliník v japonských motocyklech a společnost Yamaha Motor plánuje do budoucna jeho použití v modelech postupně rozšiřovat.

„Zelený hliník“ je hliník, který je rafinován pomocí obnovitelných zdrojů energie, aby při jeho výrobě vypouštěl asi o 60 % méně CO2 ve srovnání s tradičně rafinovaným hliníkem. Procento nižších emisí z obnovitelných zdrojů samozřejmě závisí na výrobci. Hliníkové díly tvoří 12 % až 31 %² celkové hmotnosti vozidla motocyklu, takže použití zeleného hliníku je jedním z účinných přístupů ke snížení emisí CO₂ z části životního cyklu produktu při výrobě surovin.

Prostřednictvím vývoje svých inženýrských a výrobních technologií a odborných znalostí Yamaha Motor aktivně prosazuje používání recyklovaného hliníku, který nyní tvoří přibližně 80 %³ hliníku Yamaha Motor. Toto zavedení zeleného hliníku má toto doplnit a bude použito pro díly, které stále nelze vyrábět z recyklovaných materiálů. Jako první krok bude Yamaha Motor využívat zelený hliník pro určité díly svých velkoobjemových a terénních soutěžních motocyklů a Yamaha Motor plánuje v budoucnu rozšířit počet modelů využívajících tento materiál, jak to dovolí dostupné objemy dodávek.

V souladu s ekologickým plánem Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050 se společnost snaží dosáhnout uhlíkové neutrality⁴ ve všech svých obchodních aktivitách – včetně celého svého dodavatelského řetězce – do roku 2050. Aby toho dosáhla, Yamaha Motor si stanovila za cíl přejít na 100% udržitelných materiálů do roku 2050, jako je přijetí více pryskyřicových materiálů rostlinného původu, vývoj recyklovatelného polypropylenu a přijetí zelených materiálů a dalších recyklovaných materiálů pro své motocykly vyráběné v Japonsku a v zámoří.

¹: Podle průzkumu Yamaha Motor
²: Podle průzkumu Yamaha Motor
³: Vypočítáno na základě množství suroviny použité v roce 2022 v hlavních továrnách Yamaha Motor v Japonsku a v zámoří
⁴: Emise z činností společnosti (rozsah 1.2) + emise jiné než rozsah 1.2 (rozsah 3.)