Modelový rok 2021 odhaluje i novinku Honda MSX125 GROM

2021 HONDA MSX125 GROM

Zcela přepracovaná kapotáž přináší modelu MSX125 Grom nový designový jazyk, jehož hlavními rysy jsou svěžest a zábava. Kapotáž lze navíc snadno demontovat, takže majitel může zapojit svoji kreativitu. Inovovaný LCD přístrojový panel nyní obsahuje také otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Nový, vzduchem chlazený motor si zachovává použitelné výkony MSX125, navíc však přidává pátý rychlostní stupeň. Podvozek, kterého se změny nedotkly, i nadále nabízí stejné rozměry malého motocyklu s odpružením, brzdami a ovladatelností velkého stroje.

Dosavadní model MSX125 svým vzhledem do velké míry představoval zmenšeninu moderních linií nahých sportovních motocyklů Honda své doby. Pro rok 2021 se design nového MSX125 Grom ubírá odlišným směrem. Z jeho kapotáže vyzařuje nový druh výstřednosti – výrazná individualita, která se mísí s moderními tvary štíhlého LED světlometu, ořezaného sedla a podsedlového rámu s retro tvary superkompaktních bočních panelů a krytu nádrže. A vzhledem k tomu, kolik zákazníků se neustále snaží učinit svůj stroj unikátním, vycházeli konstruktéři MSX125 Grom z koncepce dostupnosti a možností snadného přizpůsobení (customizace) – všechny díly kapotáže jsou na každé straně dohromady upevněny pouze šesti šrouby, které jsou navíc lakovány jasnou zelenou barvou, jež představuje další unikátní designový dotek. Zlatá inverzní přední vidlice a žlutá pružina tlumiče výrazně kontrastují s černě lakovaným motorem, výfukem, koly a kyvným ramenem. Snadno čitelný a kompaktní LCD digitální přístrojový panel po úpravě kromě ukazatele rychlosti, dvou denních počítadel, palivoměru a hodin obsahuje také otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Vynulování denních počítadel a nastavení hodin nebo přepínání mezi tachometrem a denním počítadlem je možné tlačítky na stranách displeje.

Mohlo by vás zajímat:  Jantar Team hodnotí první polovinu Dakaru 2021

MSX125 Grom má nový vzduchem chlazený dvouventilový motor o objemu 125 cm3 s vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a s kompresním poměrem 10,0:1. Maximálního výkonu 7,2 kW motor dosahuje při 7 250 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,5 Nm při 5 500 ot./min. Stejně jako u předchozího modelu, všechny součásti motoru Hondy MSX125 Grom představují skvělou směs dynamického výkonu, dostupnosti a skvělé variability. Tento agregát se zaměřuje především na zábavu spojenou s každým otočením plynové rukojeti, jedním významným vylepšením, které všichni majitelé ocení, je použití 5stupňové převodovky (namísto dosavadní 4stupňové), která umožnila lepší rozložení převodových stupňů pro uvolněnější jízdu vyššími rychlostmi. Hodnota maximální rychlosti vzrostla z 92 na 94 km/h. Manuální ovládání spojky stále evokuje jízdu na velkém motocyklu, zatímco kolo převodovky s 15 zuby, kolo koncového převodu se 38 zuby a 12palcové pneumatiky zajišťují skvělou dynamiku při jízdách ve městě i možnost pomalé jízdy na vyšší rychlostní stupeň – obojí ideální pro snadnou jízdu v hustém provozu. Stroj se vyznačuje nízkou spotřebou 65,7 km/l (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Sofistikovaný systém elektronického vstřikování paliva zaručuje vysokou účinnost spalování a díky řízení sání i výfuku zajišťuje pružnou odezvu na otočení plynové rukojeti. Velká 2,5litrová vzduchová komora a panelový mokrý papírový filtr zajišťují spolehlivý a tichý přísun vzduchu; samotný filtr má životnost 16000 km. Výfukový svod a tlumič výfuku jsou nově tvořeny dvěma samostatnými díly. Model MSX125 Grom je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

Jednopáteřní ocelový rám u MSX125 Grom zajišťuje pevnost střední části stroje. Jeho tuhá trubka se čtvercovým průřezem přímo spojuje hlavové složení a desku s čepem kyvného ramene, přičemž všechny ostatní díly jsou na rámu viditelně zavěšené a skvěle tak doplňují minimalistický vzhled stroje. Specificky vyladěná vertikální/horizontální tuhost rámu a pružnost čepu kyvného ramene a úchytů pro zavěšení motoru nabízí skvělou rovnováhu komfortu a jistoty. Konstrukce rámu umožňuje efektivní umístění komponentů vstřikovací jednotky PGM-FI a elektroinstalace pod kryty nádrže, a to i přes současné zvětšení jejího objemu (6 litrů). Rozvor dosahuje příjemných 1 200 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 25°/84 mm. Pohotovostní hmotnost se snížila na 103 kg. Nízko položené sedlo (761 mm) činí MSX125 Grom skvěle ovladatelným; vzhledem ke svým rozměrům je vhodný také pro majitele karavanů, kteří jej mohou snadno naložit/složit, převážet a používat.

Přední i zadní odpružení svou kvalitou překonává standard třídy. 31 mm inverzní vidlice snižuje neodpruženou hmotnost a díky větší ploše pístů (oproti standardní teleskopické vidlici) nabízí lepší tlumení v celé délce zdvihu. Vrchní a spodní body upevnění vidlice mají plnohodnotný rozměr, čímž dále zlepšují ovladatelnost a dodávají jezdci pocit jistoty. Lehký a robustní zadní tlumič je spojen s jednoduchým a odolným ocelovým kyvným ramenem ve tvaru písmene H, jež je vyrobeno z ocelových profilů 50 mm x 25 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Úspěšná 2. etapa DAKARu 2021 pro Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing

Nejdůležitějším součástí vzhledu i funkce nové Hondy MSX Grom jsou její 5paprsková (inovovaná) 12palcová kola z lehkých slitin, která jsou opatřena širokými 2,5palcovými ráfky. Přední pneumatika o rozměrech 120/70-12 a zadní pneumatika 130/70-12 dodávají stroji dynamický vzhled i výkony. Hydraulický dvoupístový přední (ve zlaté barvě) a jednopístový zadní brzdový třmen ovládají přední 220 mm a zadní 190 mm kotouč. ABS systém operuje prostřednictvím IMU.

Technické parametry

MOTOR  
Typ 2ventilový vzduchem chlazený jednoválec
Zdvihový objem 125 cm3
Vrtání x zdvih 50,0 mm x 63,1 mm
Kompresní poměr 10,0:1
Maximální výkon 7,2 kW při 7 250 ot./min.
Max. točivý moment 10,5 Nm při 5 500 ot./min.
Olejová náplň 1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 6,0 litru
Spotřeba paliva 65,7 km/l
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startér elektrický
Kapacita baterie 12 V, 3,5 Ah
Výkon alternátoru 225 W při 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Lamelová, mokrá
Typ převodovky 5stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Jednopáteřní ocelový rám

 

 

PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 1 760 mm x 720 mm x 1 015 mm
Rozvor kol 1 200 mm
Úhel přední vidlice 25⁰
Závlek 81 mm
Výška sedla 761 mm
Světlá výška 180 mm
Pohotovostní hmotnost 103 kg
Poloměr otáčení 1,9 metru
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Přední vidlice inverzní, 31 mm
Typ vzadu Jeden tlumič, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů
KOLA  
Typ vpředu Z lehké slitiny, pětipaprsková
Typ vzadu Z lehké slitiny, pětipaprsková
Velikost ráfku přední MT 2.5-12
Velikost ráfku zadní MT 2.5-12
Pneumatika vpředu 120/70-12
Pneumatika vzadu 130/70-12
BRZDY  
Typ vpředu Jednoduchá, 220 mm kotouč s hydraulickým dvoupístovým brzdovým třmenem
Typ vzadu Jednoduchá, 190 mm kotouč s hydraulickým jednopístovým brzdovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Digitální LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, dvěma denními počítadly, ukazatelem stavu paliva a hodinami.
Světlomet LED světlomet a zadní světlo

 

Foto:Honda Motor Europe Ltd - Zdroj:Honda Motor Europe Ltd