Inteligentní omezovače rychlosti na motocyklech podle EU? Motorkáři se zlobí!

test-Aprilia-Tuono-V4-1100RR- (16)

Moderní motocykly běžně disponují tempomaty, které fungují podobně jako ty v běžných automobilech. A tak v Evropské unii přišly s nápadem, že by bylo možné využít je k omezení rychlosti. Jenže to se samozřejmě nelíbí FEMA (Federation of European Motorcyclist´Associations), což je evropská asociace motorkářů.

Data tento nápad nijak nepodporují

I když by se zarytým odpůrcům motorek mohl zdát nápad jako smysluplný, velkou oporu ve statistických datech nemá. Na evropských silnicích se totiž za posledních 10 let snížil počet smrtelných nehod o 36 %, z čehož jasně vychází, že aktuálně jsou evropské silnice nejbezpečnější na světě. Ovšem stejně jako mnoho dalších nerealistických scénářů navržených Evropskou unií, i tady přišel velkolepý cíl. Konkrétně se jedná o snahu snížit počet mrtvých na silnicích do roku 2030 o dalších 50 %. A to, že ani v minulosti nebyly tyto velkolepé cíle naplněny, nikoho nezajímá. V rámci nové mety tak bylo potřeba přijít s návrhy a opatření, jak menšího počtu úmrtí dosáhnout. A zájem se obrátil na motorkáře.

Elektronika je spolehlivější než lidská reakce

A jak dosáhnout tak značného snížení počtu nehod na silnicích? Předat část kontroly na vozidlem či motocyklem elektronice. Ta totiž může reagovat lépe než řidič. Radary, adaptivní tempomaty nebo optické kamerové systémy tak mají znamenat budoucnost. V praxi tedy cílem je, aby řidič nepřekročil se svým vozidlem rychlostí limit. Omezovače by měly fungovat v obcích a jiných zónách. Aby bylo možné aktuálně kontrolovat, kde se vozidlo nachází a na jakou rychlostní zónu má zrovna reagovat, musí být neustále připojené k internetu. To už dnes hodně moderních automobilů s dobrou výbavou umí. Otázkou ale je, kam zmizí potěšení z jízdy, což je v případě motocyklů velký faktor.

Systém ISA

Technologická vylepšení za účelem snížení nehod a zlepšení kontroly vozidla shrnuje zkratka ISA (Inteligent Speed Assistance). Ta se postupně zavádí nejenom v Evropě, ale také v USA. Aktuálně jde o povinnou součást při výrobě každého automobilu vyrobeného po roce 2022. A mělo by se to začít týkat i motocyklů, s čímž však nesouhlasí motocyklová asociace. Nečekané brzdění spuštěné asistenčními systémy totiž může paradoxně ohrožovat posádku motocyklu, která nebude na nenadálé zpomalení připravená. Takto vylepšené stroje by tak ve výsledku mohly znamenat velké problémy.

I přes velké prosazování systému ISA je však dobré také zmínit, že v plánovaném snížení počtu mrtvých o 50 % hraje jen menší roli a má dosáhnout zlepšení o 20 %. A jaká další opatření přijdou, aby se povedlo dosáhnout dalších 30 %? Od Evropské unie se dá čekat téměř cokoliv.