Po městě nebo kolem světa: Honda XL750 Transalp je hrdým nositelem dobrodružné povahy svého ikonického originálu a přichází připravena na novou generaci jezdců, kteří se chtějí vydat kamkoliv, kam vede cesta. Původní Transalp s vidlicovým dvouválcovým motorem o objemu 583 cm3, který byl představen v roce 1986, se stal legendou.
Vzhled a výbava
Kapotáž modelu XL750 Transalp je štíhlá, jednoduchá a čistá. Stroj se díky nim vyznačuje funkčním vzhledem bez zbytečností, přirozeným ovládáním a robustním zpracováním. Pro modelový rok 2025 doznala příď stroje změn inspirovaných vlajkovou lodí Africa Twin, v jejichž čele stojí nový světlomet tvořený dvěma LED projektorovými světlomety s potkávacími/dálkovými světly. Nad světlometem se nachází nově tvarovaný plexi štít (nyní vyrobený z udržitelného a vysoce průhledného materiálu DurabioTM) upevněný na nové horní části kapotáže. Centrální otvor ve štítu zajišťuje regulaci podtlaku, čímž snižuje vzduchové rázy v prostoru přilby. Přepracovaný vnitřek kapotáže využívá optimalizovaných prvků, které snižují rychlost proudění vzduchu a usnadňují tak ovladatelnost stroje v městském provozu a na klikatých silnicích. V nabídce originálního příslušenství Honda je k dispozici také vyšší plexi štít, který byl přizpůsoben nové kapotáži a světlometu, či nové horní deflektory, jež zlepšují proudění vzduchu. Tento stroj byl navržen pro dlouhé cesty, takže na maximálním pohodlí – a to i pro dva – opravdu záleží. Sedlo je s ohledem na danou třídu umístěno nízko – v 850 mm (k dispozici je navíc i volitelné snížené sedlo s výškou 820 mm) a vzpřímená pozice jezdce umožňuje přirozené a lehké ovládání. Geometrie řízení umožňuje i jízdu vstoje. Standardní výbava zahrnuje zadní nosič a USB zásuvku umístěnou pod sedlem. Nový pětipalcový barevný TFT displej využívá pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se propustnost pro podsvícení. Jezdec si může zobrazované údaje nastavit podle svých preferencí v jednom ze tří stylů (čárové / kruhové uspořádání, či jednoduché zobrazení) a k dispozici je také vysoce kontrastní černé pozadí. Nadále je k dispozici možnost připojení telefonů se systémy iOS/Android díky technologii Honda RoadSync.
Tento prvek – společně s jednoduchým, snadno použitelným a podsvíceným čtyřsměrovým ovladačem na levé rukojeti – umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si aplikaci Honda RoadSync z Play Store nebo z App Store, připojit se k XL750 Transalp a vyrazit na cestu. Pro zjednodušení a zmenšení celé elektrické soustavy model Transalp využívá sběrnici CAN (Controller Area Network) v kombinaci s centrální řídicí jednotkou palubní sítě (Body Control Unit – BCU). Jednotka BCU je umístěna na levém nosníku rámu pod palivovou nádrží a zajišťuje hromadné zpracování řídicích signálů – z modulátoru ABS, z TFT displeje a z ovládacího panelu. Zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí výstražných světel pro nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS). Pokud při rychlosti nad 56 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2. Přední i zadní ukazatele směru mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.
Motor
Motor disponuje zdvihovým objemem 755 cm3, osmiventilovým rozvodem se systémem Unicam, vrtáním a zdvihem 87 x 63,5 mm a s kompresním poměrem 11,0:1. Vyznačuje se silnou výkonovou špičkou s maximem 67,5 kW při 9 500 ot./min. Ta je doplněna spoustou točivého momentu využitelného již v nízkých a středních otáčkách, který vrcholí hodnotou 75 Nm při 7 250 ot./min. Výsledkem je motor, který jezdcům všech úrovní nabízí užitečný a příjemný výkon pro každou cestu bez ohledu na její délku. Navíc je mimořádně kompaktní a lehký, což je dáno zejména použitím hlavy válců se systémem Unicam (převzaté ze závodního motokrosového stroje CRF450R), jež pomocí vaček ovládá sací ventily o průměru 35,5 mm (se zdvihem 9,3 mm) a pomocí vahadel pak výfukové ventily o průměru 29 mm (se zdvihem 8,2 mm). Kompaktní rozměry jsou dány také důmyslným uspořádáním: motor není vybaven pohonem vyvažovacího hřídele, neboť o jeho roztáčení se stará primární hnací převod; Vodní čerpadlo je ukryto v levém krytu motoru a motor nepotřebuje vodou chlazený chladič oleje. Estetickým vylepšením pro modelový rok 2025 je odstranění sací trubice, která vedla podél levé strany motoru. Pro čistší vzhled stroje byla přemístěna. Pro ostré rozjezdy a reakci na plyn je motor vybaven patentovaným systémem sání s vířivým prouděním (Vortex Flow Ducts), který zajišťuje rovnoměrný přívod vzduchu z bočních vstupních otvorů do vzduchové komory, jež následně zásobuje spádové sací kanály a škrticí klapky o průměru 46 mm. Válce jsou opatřeny povlakem z Ni-SiC (kombinace niklu a karbidu křemíku), který se využívá i u modelů CRF450R a CBR1000RR-R Fireblade, a který zvyšuje účinnost motoru.
Nerovnoměrné pořadí zapalování dané 270° fázováním klikového hřídele vytváří charakteristický dvouválcový pulzující charakter. Zvuk výfuku byl vyladěn s ohledem na příjemný tep v nízkých otáčkách a atraktivní zvuk při vyšších výkonech. Ačkoliv se jedná o agregát mechanicky totožný s modelem CB750 Hornet, bylo nastavení škrticí klapky u modelu Transalp vyladěno odlišně, což je dáno využitím pro jízdy na dlouhé vzdálenosti, pro které byl Transalp navržen. Pomocná/třecí spojka se šikmo uspořádanými segmenty lamel nabízí lehké ovládání páčky, usnadňuje řazení a pomáhá předcházet odskakování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Katalyzátor byl upraven a pro zajištění plnění emisních norem byl přidán O2 senzor. Spotřeba paliva 4,35 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 16,9litrovou nádrž až 390 km. U dealerů Honda bude k dispozici také verze o výkonu 35 kW určená pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2.
Motor a elektronika
Systém řízení motoru pomocí elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) nabízí čtyři výchozí jízdní režimy: SPORT, STANDARD, RAIN a GRAVEL, v rámci kterých jsou výkon motoru a jeho vlastnosti upravovány s ohledem na podmínky a záměry jezdce; mezi jednotlivými režimy lze snadno přepínat tlačítkem na levé rukojeti a jejich nastavení lze upravit prostřednictvím TFT displeje. K dispozici je také uživatelský režim USER, který jezdci umožňuje zvolit si svá vlastní nastavení. K dispozici jsou 4 úrovně výkonu motoru (Engine Power – EP), 3 úrovně brzdění motorem (Engine Brake – EB), 2 úrovně nastavení ABS a 5 úrovní nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC a ABS pro zadní kolo je také možné vypnout. Jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů. Součástí standardní výbavy je i systém pro zamezení zvedání předního kola, který je integrován v HSTC.
Režim SPORT nabízí maximální výkon a využívá úroveň 4 pro EP, úroveň 2 pro ABS a úroveň 1 pro EB a HSTC, čímž je zajištěna silná akcelerace s minimálními zásahy. Režim STANDARD představuje střední nastavení pro jízdu ve městě s úrovní 3 pro parametry EP a HSTC a s úrovní 2 pro EB a ABS. Režim RAIN (déšť) je určen pro jízdu po silnici za náročných podmínek a využívá nejnižší nastavení EP (na hodnotu 1) pro nejméně agresivní přísun síly, hodnotu 2 pro EB a ABS a hodnotu 5 pro systém HSTC. Režim GRAVEL je nastaven na úroveň 2 v případě EP, úroveň 3 u EB a úroveň 4 u systému HSTC; systém ABS je nastaven na úroveň 1, čímž je zajištěna vyšší jistota při jízdě mimo silnice a v terénu.Režim USER umožňuje jezdci nastavit hodnoty 1-4 u EP, 1-5 u HSTC a 1-3 u EB, vypnout ABS pro zadní kolo. Všechna nastavení s výjimkou ABS zůstávají uložena i po vypnutí zapalování.
Podvozek
Ocelový lichoběžníkový rám je lehký – s pouhými 18,3 kg je o 10 % lehčí než rám u modelu CB500X. Díky rozsáhlému procesu výzkumu a vývoje, který spočíval ve snížení počtu výztužných prvků, ztenčení hlavních a spodních trubek a optimalizaci tvaru horního uložení tlumiče a kyvné vidlice, vznikla nesmírně pevná platforma s tuhostí vyváženou tak, aby jezdci za všech podmínek poskytovala pocit kontroly, a s geometrií nastavenou tak, aby zajišťovala jistotu a obratnost při řízení. Integrovaný robustní podsedlový rám je tvořen trubkami z vysokopevnostní oceli, jež jsou zárukou pevnosti a odolnosti. Sklon vidlice a závlek jsou 27° a 111 mm, rozvor kol činí 1 560 mm a pohotovostní hmotnost dosahuje 210 kg. Otáčení při nízkých rychlostech je díky úhlu řízení 42° snadné, takže minimální průměr otáčení činí 2,6 m. Po rozsáhlých jízdních zkouškách provedených vývojovými inženýry společnosti Honda z Japonska a z Evropy bylo nastavení odpružení upraveno tak, aby byl zachován komfort na silnici a zároveň se zvýšila absorpce nárazů v drsnějším terénu. Inverzní 43mm vidlice Showa SFF-CATM (Separate Function Fork-Cartridge) disponuje zdvihem 200 mm a umožňuje nastavení předpětí pružiny. Její upevnění je tvořeno kovaným hliníkovým prvkem v dolní části a litým hliníkovým prvkem v horní části. V porovnání s předchozím nastavením byla vyladěna tak, aby nabízela o něco méně tlumení v kompresi a odskoku, což odpovídá upravenému nastavení zadního tlumiče a zajišťuje stabilnější platformu. Zadní tlumič Showa s oddělenou nádržkou se vyznačuje zdvihem 190 mm (s možností nastavení předpětí) a s kyvným ramenem je spojen pomocí systému Pro-Link, který využívá stejné odlitky jako CRF1100L Africa Twin, avšak vyrobené z hliníkové slitiny navržené speciálně pro Transalp. Úpravy pro modelový rok 2025 zahrnovaly zvýšení tlumení v kompresi i odskoku, což zajišťuje lepší kontrolu na nerovném povrchu a zlepšuje ovladatelnost stroje při plném zatížení se spolujezdcem nebo se zavazadly. Světlá výška zůstává 210 mm. Kompaktní dvoupístové brzdové třmeny jsou spojeny s 310mm vlnovitými kotouči. Zadní 256mm vlnovitý kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Přední a zadní kola o průměru 21 / 18 palců s (nerezovým) drátěným výpletem jsou obuta do dušových pneumatik o rozměrech 90/90-21 a 150/70-18; Metzeler Karoo Street nebo Dunlop Mixtour.
Příslušenství
Pro model XL750 Transalp je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, a to jak po jednotlivých kusech, tak ve formě pěti pečlivě navržených praktických paketů. Novinkou pro modelový rok 2025 jsou 100% voděodolné, snadno odnímatelné boční a vrchní tašky o objemu 20 a 26 litrů, o 20 mm tlustší komfortní sedlo, vyšší plexi štít, horní deflektory, mlhovky a hlasitý alarm.
Paket Urban zvyšuje praktičnost a prostor pro zavazadla díky 50litrovému vrchnímu kufru s hliníkovým panelem a montážní konzolí, vnitřním taškám, vyššímu plexi štítu a hlavnímu stojanu. Paket Touring zahrnuje praktické boční kufry (26 l pravý / 33 l levý) plus hliníkové panely, nosiče, vnitřní tašky a 12V zásuvku umožňující nabíjení elektronických zařízení. Paket Adventure zdůrazňuje off-road styl a funkčnost díky ochrannému rámu, LED mlhovým světlometům a mřížce chladiče. Paket Rally přináší vylepšení výkonů stroje díky rychlořazení, krytu motoru a spodku stroje, off-road rallye stupačkám a chráničům řídítek s nástavci. Stylovým doplňkem jsou pak ozdobné polepy kol. Paket Comfort dává vše potřebné pro dlouhé cesty; horní/dolní deflektory zlepšují ochranu před větrem a povětrnostními vlivy. K vyššímu komfortu přispívá sedlo se silnějším čalouněním a vyhřívané rukojeti, zatímco gumové stupačky snižují únavu spolujezdce. Šikovným doplňkem pro cestování je praktický tank bag.
Další příslušenství zahrnuje barevně sladěné ochranné polepy nádrže. Veškeré příslušenství je dostupné i jednotlivě.
Technické parametry
XL750 Transalp | XL750 Transalp (verze A2) | ||
MOTOR | |||
Typ | Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec OHC s 8 ventily, 270° fázováním klikového hřídele a hlavou uni-cam | ||
Zdvihový objem | 755 cm3 | ||
Vrtání x zdvih (mm) | 87 x 63,5 mm | ||
Kompresní poměr | 11,0 : 1 | ||
Maximální výkon | 67,5 kW při 9 500 ot./min. | 34,5 kW při 5 250 ot./min. | |
Max. točivý moment | 75 Nm při 7,250 ot./min. | 66 Nm při 4750 ot./min. | |
Úroveň hluku v klidu (dB) | 95 dB | 88 dB | |
Max. rychlost | 195 km/h | 160 km/h | |
Olejová náplň | 3,9 l | ||
Startování | Elektrický startér | ||
PALIVOVÝ SYSTÉM | |||
Karburace | PGM-FI | ||
Objem palivové nádrže | 16,9 l | ||
Emise CO2 (WMTC) | 102 g/km | 97 g/km | |
Spotřeba paliva | 4,3 l/100 km | 4,2 l/100 km | |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |||
Typ baterie | AGM | ||
Kapacita baterie | 12 V, 9,1 Ah | ||
HNACÍ ÚSTROJÍ | |||
Typ spojky | Mokrá lamelová, pomocná třecí spojka | ||
Typ převodovky | 6-stupňová manuální převodovka | ||
Stálý převod | Řetěz | ||
RÁM | |||
Typ rámu | Rám z lichoběžníkových ocelových trubek | ||
PODVOZEK | |||
Rozměry (D x Š x V) | 2 325 mm x 838 mm x 1 455 mm | ||
Rozvor kol | 1 560 mm | ||
Záklon rejdového čepu | 27° | ||
Závlek | 111 mm | ||
Výška sedla | 850 mm | ||
Světlá výška | 210 mm | ||
Pohotovostní hmotnost | 210 kg | ||
Poloměr otáčení | 2,6 m | ||
ZAVĚŠENÍ KOL | |||
Přední vidlice | 43 mm inverzní vidlice Showa SFF-CA, zdvih 200 mm | ||
Zavěšení zadního kola | Centrální tlumič, kyvná vidlice s Prolink, zdvih 190 mm | ||
KOLA A PNEUMATIKY | |||
Kola | Nerezový výplet, hliníkové ráfky, dušová | ||
Pneumatika vpředu | 90/90-21M/C 54H | ||
Pneumatika vzadu | 150/70R18M/C 70H | ||
BRZDY | |||
Typ ABS | Dvoukanálový systém ABS (ABS pro zadní kolo lze vypnout) | ||
Vpředu | Axiálně umístěné dvoupístové brzdové třmeny, dva 310mm plovoucí kotouče | ||
Vzadu | Jednopístový třmen, jeden 256mm kotouč | ||
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |||
Přístrojový panel | Pětipalcový TFT multifunkční informační displej | ||
Světlomet | LED | ||
Zadní světlo | LED | ||
Konektivita | RoadSync | ||
USB | Typ C | ||
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání | Ano | ||
Zabezpečovací systém | HISS | ||
Jízdní režimy | Sport, Standard, Rain, Gravel a User | ||
HSTC | Tři úrovně + VYP | ||
Další funkce | ESS | ||