Po 6 letech tichého úspěchu a několika drobných stylistických úprav zaměřených na novou vlnu mladých jezdců se v roce 2021 na ulicích objevil nový MSX125 s ještě atraktivnějším vzezřením a s novým názvem MSX125 Grom.
Z kapotáže modelu MSX125 Grom vyzařuje atraktivní druh výstřednosti – výrazná individualita, která se mísí s moderními tvary štíhlého LED světlometu, ořezaného sedla a podsedlového rámu s retro tvary superkompaktních bočních panelů a krytu nádrže. A vzhledem k tomu, kolik zákazníků se neustále snaží učinit svůj stroj unikátním, vycházeli konstruktéři MSX125 Grom z koncepce dostupnosti a možností snadného přizpůsobení (customizace) – všechny díly kapotáže jsou na každé straně dohromady upevněny pouze šesti šrouby, které jsou navíc zdůrazněny výrazným lemováním, jež představuje další unikátní designový dotek.
Zlatá inverzní přední vidlice a žlutá pružina tlumiče výrazně kontrastují s černě lakovaným motorem, výfukem, koly a kyvným ramenem. Snadno čitelný a kompaktní LCD digitální přístrojový panel kromě ukazatele rychlosti, dvou denních počítadel, palivoměru a hodin obsahuje také otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Vynulování denních počítadel a nastavení hodin nebo přepínání mezi tachometrem a denním počítadlem je možné tlačítky na stranách displeje.
Motor
MSX125 Grom má vzduchem chlazený dvouventilový motor o objemu 125 cm3 s vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a s kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 7,2 kW motor dosahuje při 7 250 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,5 Nm při 5 500 ot./min. Vyznačuje se skvělou kombinací hbitosti a dynamiky i praktické a dostupné variability. Tento agregát nabízí nepoznanou zábavu z ovládání plynové rukojeti; potěšení (a použitelnost) ještě více znásobuje pětistupňová převodovka, jež umožňuje stroji dosáhnout maximální rychlosti až 94 km/h.
Manuální ovládání spojky evokuje jízdu na velkém motocyklu, zatímco kolo převodovky s 15 zuby, kolo koncového převodu se 38 zuby a 12palcové pneumatiky zajišťují skvělou dynamiku při jízdách ve městě i možnost pomalé jízdy na vyšší rychlostní stupeň – obojí ideální pro snadnou jízdu v hustém provozu.
Stroj se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l/100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Sofistikovaný systém elektronického vstřikování paliva zaručuje vysokou účinnost spalování a díky řízení sání i výfuku zajišťuje pružnou odezvu na otočení plynové rukojeti. Velká 2,5litrová vzduchová komora a panelový mokrý papírový filtr zajišťují spolehlivý a tichý přísun vzduchu; samotný filtr má životnost 16000 km. Výfukový svod a tlumič výfuku jsou tvořeny dvěma samostatnými díly.
Podvozek
Osvědčený rám modelu MSX125 Grom zůstal v roce 2021 prakticky beze změn, neboť původní priority jeho konstrukčního řešení zůstávají i nadále v platnosti: vytvoření základu pro praktický stroj, který budou začínající jezdci moci snadno používat – a parkovat – v městském prostředí, avšak který bude stejně použitelný a zábavný i mimo město a který bude umožňovat i jízdu se spolujezdcem. Jednopáteřní ocelový rám u MSX125 Grom zajišťuje pevnost střední části stroje. Jeho tuhá trubka se čtvercovým průřezem přímo spojuje hlavové složení a desku s čepem kyvného ramene, přičemž všechny ostatní díly jsou na rámu viditelně zavěšené a skvěle tak doplňují minimalistický vzhled stroje. Specificky vyladěná vertikální/horizontální tuhost rámu a pružnost čepu kyvného ramene a úchytů pro zavěšení motoru nabízí skvělou rovnováhu komfortu a jistoty.
Konstrukce rámu umožňuje efektivní umístění komponentů vstřikovací jednotky PGM-FI a elektroinstalace pod kryty nádrže, a to i přes současné zvětšení jejího objemu (6 litrů). Rozvor dosahuje příjemných 1 200 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 25°/81 mm. Pohotovostní hmotnost se snížila na 103 kg. Nízko položené sedlo (761 mm) činí MSX125 Grom skvěle ovladatelným; vzhledem ke svým rozměrům je vhodný také pro majitele karavanů, kteří jej mohou snadno naložit/složit, převážet a používat.
Přední i zadní odpružení svou kvalitou překonává standard třídy. 31 mm inverzní vidlice snižuje neodpruženou hmotnost a díky větší ploše pístů (oproti standardní teleskopické vidlici) nabízí lepší tlumení v celé délce zdvihu. Vrchní a spodní body upevnění vidlice mají plnohodnotný rozměr, čímž dále zlepšují ovladatelnost a dodávají jezdci pocit jistoty. Lehký a robustní zadní tlumič je spojen s jednoduchým a odolným ocelovým kyvným ramenem ve tvaru písmene H, jež je vyrobeno z ocelových profilů 50 mm x 25 mm.
Nejdůležitější součástí vzhledu i funkce nové Hondy MSX Grom jsou její 5paprsková (inovovaná) 12palcová kola z lehkých slitin, která jsou opatřena širokými 2,5palcovými ráfky. Přední pneumatika o rozměrech 120/70-12 a zadní pneumatika 130/70-12 dodávají stroji dynamický vzhled i výkony. Hydraulický dvoupístový přední (ve zlaté barvě) a jednopístový zadní brzdový třmen ovládá přední 220 mm a zadní 190 mm kotouč. Systém ABS využívá údaje z jednotky pro měření setrvačných sil IMU.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | 2ventilový vzduchem chlazený jednoválec |
Hluk | Lurban 69.7; Lwot 71.2 |
Zdvihový objem | 125 cm3 |
Vrtání a zdvih | 50,0 mm x 63,1 mm |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Maximální výkon | 7,2 kW při 7 250 ot./min. |
Max. točivý moment | 10,5 Nm při 5 500 ot./min. |
Olejová náplň | 1,1 litru |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 6,0 litru |
Spotřeba paliva | 1,5 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrický motor |
Kapacita baterie | 12 V, 3,5 Ah |
Výkon alternátoru | 225 W / 5000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 5stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Jednopáteřní ocelový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 1 760 mm x 720 mm x 1 015 mm |
Rozvor kol | 1 200 mm |
Záklon rejdového čepu | 25⁰ |
Závlek | 81 mm |
Výška sedla | 761 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Pohotovostní hmotnost | 103 kg |
Poloměr otáčení | 1,9 metru |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Přední vidlice inverzní, 31 mm |
Typ vzadu | Jeden tlumič, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Z lehké slitiny, pětipaprsková |
Typ vzadu | Z lehké slitiny, pětipaprsková |
Velikost ráfku přední | MT 2.5-12 |
Velikost ráfku zadní | MT 2.5-12 |
Pneumatika vpředu | 120/70-12 |
Pneumatika vzadu | 130/70-12 |
BRZDY | |
Typ vpředu | Jednoduchá, 220mm kotouč s hydraulickým dvoupístovým brzdovým třmenem |
Typ vzadu | Jednoduchá, 190mm kotouč s hydraulickým jednopístovým brzdovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, dvěma denními počítadly, ukazatelem stavu paliva a hodinami. |
Světlomet | LED světlomet a zadní světlo |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.