Honda GL1800 Gold Wing se představuje pro modelový rok 2021

Z linií modelu Gold Wing vyzařuje vytříbený a atletický charakter. Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. „Tvář“ stroje je odvážně skloněna vpřed a v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj.

Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky – vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou.

Vysoko na seznamu priorit u modelu Gold Wing jsou však také komfort, odvod tepla a především proudění vzduchu. Kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce i spolujezdce, čímž efektivně zajišťuje příjemné ochlazující proudění. Plexi štít s elektrickým ovládáním na levém řídítku zajišťuje prvotřídní ochranu proti větru, v případě potřeby je však schopen nabídnout i pocit prostoru a volnosti. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro nohy. Sedla jezdce a spolujezdce jsou oddělená. Jezdec se tak může plně soustředit na ovládání stroje. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a snadno z něj dosáhne na zem.

Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar Jewel-Eye. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CRF300 RALLY se odhaluje pro modelový rok 2021

Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je při jízdě zobrazena v levé dolní části ukazatele rychlosti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu. U varianty s převodovkou DCT (v režimu AT) se po zpomalení s aktivním tempomatem – a po návratu na předchozí rychlost – Gold Wing vrátí zpět na nastavenou hodnotu s příslušným programem řazení.

Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image. 7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů zprostředkovává veškeré informace z audiosystému a navigace a umožňuje také nastavení jízdních režimů a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné. Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.

Na čestném místě uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči Smart Key se nachází emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. Inteligentním klíčem Smart Key lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč Smart Key u sebe.

Gold Wing je kompatibilní se systémem Apple CarPlay™ a Android Auto™, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém telefonu, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. Podporována je i konektivita prostřednictvím technologie Bluetooth a k nabíjení telefonů slouží dvě USB-C zásuvky. Nově vylepšené lehké reproduktory se vyznačují mimořádně kvalitním a věrným zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.

324984_Honda_completes_its_comprehensive_2021_model_line-up_with_updates_to_GL1800

Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Součástí navigace je i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je možné i za jízdy. Mapy jsou aktuální a pro detailní plánování trasy nabízejí možnost zadání až 99 průjezdních bodů. Objem palivové nádrže činí 21 litrů a spotřeba paliva dosahuje 5,5 litru/100 km. 

Zdvojený rám z hliníkové slitiny u modelu Gold Wing byl navržen s důrazem na co nejkompaktnější uložení motoru; jeho konstrukční tloušťka byla ve všech oblastech optimalizována s ohledem na hladkou a stabilní jízdu již od rychlosti chůze, a to jak v úzkých městských uličkách, tak na otevřených silnicích.

Mohlo by vás zajímat:  HONDA završuje obměnu modelové řady modely GOLD WING A GOLD WING „TOUR“

Kromě posunu předního kola vpřed při plné kompresi odpružení další výhoda zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny spočívá ve snížení smykového tření (v důsledku rázů od nerovností či ovládání řídítek), jež je typické pro standardní teleskopickou vidlici tím, jak se její komponenty uvnitř jednotlivých ramen pohybují nahoru a dolů. Ve všech spojovacích bodech systému řízení a odpružení jsou použita ložiska, která výsledné tření ještě více snižují. Ovládání řízení – prostřednictvím zdvojených držáků vidlice – je navíc odděleno od odpružení zajišťovaného jedním tlumičem. Díky tomu je Gold Wing při zatáčení hbitější a snáze ovladatelný. Řídítka s předním kolem navíc spojují patentované zkřížené spojovací tyče řízení a umístění čepu řídítek poskytuje jezdci zcela přirozený pocit. Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Pohotovostní hmotnost modelu Gold Wing dosahuje 366 kg a verze s převodovkou DCT váží 367 kg.

Pro využití potenciálu, který podvozek nabízí z hlediska ovladatelnosti, a pro zachování návykového přísunu výkonu, který je významným atributem atraktivity této ikony, byl 1 833 cm3 motor modelu Gold Wing kompletně přepracován. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, avšak každý válec je namísto dvou vybaven čtyřmi ventily, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí. Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm je stejné jako zdvih (rovněž 73 mm); levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5:1.

Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) nabízí 4 jízdní režimy, které upravují charakter a výkon, a které jsou propojeny s nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).

  • Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.
  • Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.
  • Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.
  • V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledem na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.

Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí je u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což utváří hlasitost a hloubku zvuku.

Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér. Toto řešení je o 2,4 kg lehčí než standardní systém. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti. Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (volitelná výbava u verze DCT) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru. Systém funguje tak, že v okruhu převodovky DCT je předem zvýšen tlak hydraulického oleje, který při nastartování motoru aktivuje spojku, čímž se zkrátí prodleva mezi otočením plynem a rozjezdem. Pro vyrovnání jakýchkoliv rázů systém TBW zajišťuje pozvolné otevření škrticí klapky po otočení plynem, a tedy hladkou akceleraci hodnou jména Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnout a vypnout pomocí spínače na rukojeti.

Rozjezd do kopce u běžných motocyklů vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je model Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA), a to jak u verze s manuální převodovkou, tak u verze s převodovkou DCT. Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. V Evropě se již prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, či nižší únava jezdce a možnost lepšího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brždění a akceleraci. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti. Tento stroj využívá třetí generaci a zároveň první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni. Převodovka DCT pro model Gold Wing je určena zejména pro dálkové jízdy. Navíc se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením. Navíc byla optimalizována pro snazší manévrování v nízkých rychlostech, a to díky těsnějšímu odstupňování převodových poměrů, které snižuje rázy při řazení. Ve vyšších rychlostech jsou rychlostní stupně dále od sebe, aby se snížily otáčky motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké. Při vývoji třetí generace převodovky se konstruktéři zaměřili především na snížení hlučnosti a rázů při řazení. Tlumicí pryžové bloky na obou koncích vidlicového vodítka a hlavního ramene výrazně snižují jakékoliv rázové zvuky spojené se změnami rychlostních stupňů. Mezi spojku a hnací hřídel je umístěn pružinový tlumič, který pohlcuje točivý moment a snižuje tak hlučnost i rázy vyplývající z kontaktu mezi spojkou a hlavním hnacím hřídelem během přeřazování. Převodovka DCT u Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.

Mohlo by vás zajímat:  HONDA GL1800 GOLD WING TOUR, modelový rok 2021

Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích. Čtyři jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT. Všechny režimy sdílejí stejný charakter motoru, výkon a nastavení odpružení s manuálním modelem, navíc však disponují dodatečnými parametry pro ovládání převodovky DCT.

Technické parametry

 MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec s rozvodem SOHC
Zdvihový objem 1 833 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání x zdvih 73 x 73 mm
Kompresní poměr 10,5:1
Maximální výkon 93 kW / 5500 ot./min.
Max. točivý moment 170 Nm / 4500 ot./min.
Olejová náplň 4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT)
Emise CO2 127 g/km
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Průměr škrticí klapky 50 mm
Vzduchový filtr Viskózní; papírová filtrační vložka
Objem palivové nádrže 21,1 litru
Spotřeba paliva 5,5 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startér Integrovaný startér/alternátor
Kapacita baterie 12 V / 20 Ah
Výkon alternátoru 12 V / 120 A
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky (MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka

(DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje

Typ převodovky 6stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka)

DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou

Primární redukce 1,795 (79/44)
Převodové poměry (DCT) 1.: 2,167    2.: 1,696    3.: 1,304                   4.: 1,038    5.: 0,821     6.: 0,667     7.: 0,522 Zpátečka: 1,190

(MAN) 1.: 2,200      2.: 1,417    3.: 1,036                         4.: 0,821     5.: 0,667 6.: 0,522

Koncová redukce Na straně motoru 0,972

Na straně kola 2,615

Stálý převod Zapouzdřený hřídel
RÁM  
Typ Hliníkový, litý, zdvojený
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) D: 2475 mm

Š: 925 mm (DCT) / 905mm (MT)

V: 1340 mm

 

 

Rozvor kol 1695 mm
Záklon rejdového čepu 30,5°
Závlek 109 mm
Poloměr otáčení 3,4 m
Výška sedla 745 mm
Světlá výška 130 mm
Pohotovostní hmotnost MT: 366 kg / DCT 367 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Se dvěma příčnými rameny
Typ vzadu Pro Link
KOLA  
Typ vpředu 130/70R 18
Typ vzadu 200/55R 16
Velikost ráfku přední 18 × MT3,5
Velikost ráfku zadní 16 x MT6,0
BRZDY  
Systém, typ Elektronicky řízený kombinovaný systém ABS
Typ vpředu 320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu
Typ vzadu 316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu
Zdroj a foto: Honda