HONDA FORZA 350, modelový rok 2022

22YM HONDA FORZA 350

Jméno Forza má v řadě jednostopých modelů značky Honda své nezaměnitelné místo. Historie tohoto prémiového skútru střední kategorie se datuje do roku 2000. Rok 2018 byl ve znamení představení radikálně inovovaného modelu Forza 300 – lehčího, menšího, ostřejšího a sportovnějšího. Exkluzivní nabídku pro rok 2020 obohatil model Limited Edition s šedým / matně černým lakem a s barevně sladěným vrchním kufrem ovládaným inteligentním klíčem. V roce 2021 nadešel čas pro další pokrok – model Forza 350.

Linie modelu Forza 350 ustupují směrem vzad od elektricky ovládaného štítu, jenž se ovládá spínačem na levé rukojeti a umožňuje nastavení v rozmezí 180 mm. Jeho konstrukce poskytuje ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní) a snižuje aerodynamický hluk. Stabilitu a komfort při vyšších rychlostech – a na delších cestách – lze zasunutím štítku v okamžiku zaměnit za větší pocit volnosti ve městě. Pro zajištění komfortu při vyšších rychlostech byl zvětšen přední vzduchový otvor, který reguluje podtlak v prostoru před jezdcem a snižuje tak přirozený účinek větru, který jezdce tlačí směrem vzad. Ostré designové linie modelu Forza 350, ze kterých kromě stylu vyzařuje i skvělá aerodynamika, dodávají stroji čisté a hladké moderní rysy a vytvářejí dojem energických sportovních vlastností kombinovaných s prémiovou atraktivitou. Hlavní motto designérů – agresivita, technika a výkon – je ztělesněno novým spoilerovým lemem pod úrovní světlometu, novými bočními panely s výraznou linií ve tvaru písmene Z a ostře spadající linií zadních bočních panelů, která stroji dodává vpřed skloněný, odhodlaný výraz.

Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. V tomto prostoru se také nachází USB zásuvka. Všechna světla jsou vybavena prémiovými LED diodami

Aby mohl jezdec zůstat neustále ve spojení, může být Forza 350 volitelně vybavena systémem hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System, který umožňuje propojení jezdce s jeho telefonem i během jízdy, díky čemuž je možné hlasem ovládat telefonní hovory nebo přehrávání hudby. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Systém Honda Smartphone Voice Control se ovládá prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti a na přístrojovém panelu. Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 350 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky odemkne a poté, co jezdec od stroje odejde, se opět zamkne. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.

Mohlo by vás zajímat:  Piaggio Liberty slaví s Baci Perugina sté výročí

Přední a zadní ukazatele směru u modelu Forza 350 jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel s automatickou deaktivací. Pokud modulátor systému ABS zaznamená prudké brzdění, začnou zadní ukazatele směru rychle blikat, aby upozornily ostatní účastníky silničního provozu.

Přístrojový panel je tvořen analogovým ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem, mezi nimiž se nachází digitální displej, na kterém je možné zvolit jeden ze 3 režimů: 1) počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba, 2) denní počítadlo ujetých kilometrů, průměrná spotřeba a ukazatel času a 3) ukazatel venkovní teploty a informace o stavu baterie.

Motor

Motor eSP+ u modelu Forza 350 dosahuje díky rozsáhlému využití technologií pro snižování tření nejen vynikajících ekologických parametrů, ale také vysokého výkonu. Kapalinou chlazený čtyřventilový SOHC agregát o objemu 330 cm3 s přímým vstřikováním paliva disponuje maximálním výkonem 21,6 kW při 7 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 31,9 Nm při 5 250 ot./min. Maximální rychlost dosahuje 137 km/h a sprint z klidu na vzdálenost 200 m Forza 350 zvládne za 10,4 s. Vrtání motoru je 77 mm, zdvih 70,7 mm; kompresní poměr činí 10,5 : 1. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti i vysokého výkonu. Lepšímu chlazení pístu napomáhá olejová tryska pocházející z modelu CRF450R, která rozstřikuje olej na spodní stranu pístu, čímž se zlepšuje časování zapalování a zvyšuje se účinnost spalování. Objem olejové náplně činí 1,8 litru. Vzduch je do škrticí klapky o průměru 36 mm přiváděn přes 5,5litrovou vzduchovou komoru. Sání zajišťuje efektivní přívod vzduchu do motoru a díky vířivému proudění ve válci je zajištěno rovnoměrnější prohoření paliva. Výfukové plyny z válce vycházejí přímým výfukovým potrubím a pro snížení protitlaku je tlumič výfuku opatřen dvěma samostatnými komorami.

Mohlo by vás zajímat:  Honda představuje modely CRF450R a CRF450R 50th Anniversary pro modelový rok 2023

Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem. Motor modelu Forza 350 je vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC). Systém detekuje rozdíl mezi otáčkami předního a zadního kola, vypočítává případný prokluz a na základě těchto údajů upraví pomocí vstřikování točivý moment motoru tak, aby se obnovila trakce zadního kola. Systém HSTC lze zapnout nebo vypnout spínačem na levé rukojeti. Zásah systému HSTC při jízdě je indikován blikající ikonou „T“ na digitálním displeji. Motor je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic. Spotřeba paliva činí pouhých 3,3 l/100 km (v režimu WMTC); 11,5litrová palivová nádrž tak umožňuje dojezd přes 340 km.

Podvozek

Srdce modelu Forza 350 tvoří robustní, avšak lehký rám z ocelových trubek, který je zárukou jistých jízdních vlastností. Rozvor činí 1 510 mm, sklon přední vidlice dosahuje 26,5° a závlek má hodnotu 89 mm. Chladič je s ohledem na lepší chlazení umístěn před palivovou nádrží, zatímco baterie se nachází mezi palivovou nádrží a schránkou pod sedlem, čímž přispívá k centralizaci hmoty. Pohotovostní hmotnost dosahuje 184 kg. Sedlo je umístěno ve výšce 780 mm, takže pozice jezdce je přirozeně vzpřímená a přispívá k vynikajícímu výhledu do všech stran. Řídítka jsou široká 754 mm, příď stroje je široká 580 mm a šířka v oblasti zrcátek dosahuje 860 mm – kompaktní rozměry usnadňují proplétání se provozem v rušných ulicích. Robustní 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči se sedmiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem. 15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno jedním brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven dvoukanálovým systémem ABS.

Mohlo by vás zajímat:  Společnost Honda získala hned čtyři ocenění „Red dot design“ za automobilové, motocyklové a energetické produkty

Pro model Forza 350 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:

45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem,

zadní nosič (pro přímé upevnění),

vnitřní tašky,

vyhřívané rukojeti,

alarm.

Technické parametry                                                                   

MOTOR  
Typ čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený
Zdvihový objem  330 cm3
Vrtání a zdvih  77 mm x 70,7 mm
Kompresní poměr 10,5 : 1
Maximální výkon 21,6 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 31,9 Nm při 5 250 ot./min.
Olejová náplň 1,8 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM-FI
Objem palivové nádrže 11,7 l
Spotřeba paliva 3,3 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování elektrické
Kapacita baterie 12 V – 8,6 Ah
Výkon alternátoru 340 W
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky automatická odstředivá suchá spojka
Typ převodovky CVT
Stálý převod klínový řemen
RÁM  
Typ ocelový, trubkový
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 2 147 mm x 754 mm x 1 507 mm
Rozvor kol 1 510 mm
Záklon rejdového čepu 26,5°
Závlek 89 mm
Výška sedla 780 mm
Světlá výška 135 mm
Pohotovostní hmotnost 184 kg
Poloměr otáčení 2,4 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu průměr 33 mm, teleskopické
Typ vzadu dva tlumiče
KOLA  
Velikost ráfku přední 15 palců
Velikost ráfku zadní 14 palců
Pneumatika vpředu 120/70R15
Pneumatika vzadu 140/70R14
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový
Vpředu Jeden 256mm kotouč
Vzadu Jeden 240mm kotouč