Honda CRF450R se představuje pro nový modelový rok 2021

304705_21YM_HONDA_CRF450R

Honda CRF450R představuje etalon v kategorii motokrosových strojů již od svého uvedení v roce 2002. Technika tohoto stroje se za tu dobu stala synonymem rovnováhy a agility, a jako taková poskytovala svému jezdci – amatérskému nadšenci i profesionálnímu závodníkovi – konzistentní kontrolu a možnost vytěžit z jejích schopností to nejlepší. Samozřejmostí pak byly také kvalita, odolnost a dlouhá životnost, jimiž je značka Honda pověstná.

Tento stroj se neustále vyvíjel, přičemž každé malé i velké vylepšení vycházelo ze zkušeností získaných v rámci účasti značky Honda v závodech po celém světě. V modelovém roce 2017 v rámci vývojové koncepce „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (První na startu!) prošel tento celoevropsky oblíbený open-class MX stroj kompletní modernizací, v rámci níž získal zcela nový podvozek a díky novému motoru došlo k významnému nárůstu maximálního výkonu.

V modelovém roce 2018 přibyl standardně montovaný praktický elektrický startér a v modelovém roce 2019 došlo k dalšímu nárůstu maximálního výkonu a točivého momentu díky hlavě válce vyvinuté ve spolupráci s týmem HRC. Stroj navíc získal systém pro řízení rozjezdu HRC Launch Control, rám a kyvné rameno s lépe vyváženou tuhostí, nový třmen přední brzdy a nastavitelná řídítka Renthal Fatbars.

V modelovém roce 2020 u CRF450R přibyl systém nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) a tento stroj také posloužil jako základ pro závodní speciál CRF450RW HRC určený pro mistrovství světa v motokrosu (MX GP World Championship) 2019 v rukách odborníka Tima Gajsera #243. CRF450R pro modelový rok 2021 využívá maximum z toho, co se on i celý tým HRC na své dlouhé cestě za celkovým vítězstvím v roce 2019 naučili.

Základní informace

Pro modelový rok 2021 získal model CRF450R celou řadu úprav a vylepšení, jejichž společným tématem je “průjezd zatáčkami ostrý jako břitva“. Zaprvé je stroj díky revidovanému rámu a podsedlovému rámu o 2 kg lehčí. Vyvážená tuhost nového rámu a kyvného ramene v kombinaci s užší geometrií podvozku umožnily nárůst světlé výšky a úpravy odpružení, vše s cílem zajištění co nejlepšího chování při průjezdu zatáčkou. Zkušenosti získané z vítězné jízdy Tima Gajsera světovým šampionátem v roce 2019 přispívají ke snížení únavy jezdce a umožňují nadšencům na všech výkonnostních úrovních konzistentně dosahovat optimálních časů v jednotlivých kolech.

Také motor využívá know-how týmu HRC a vyznačuje se silným důrazem na točivý moment v nízkých a středních otáčkách. Dále došlo k přemístění dekompresoru, ke zvětšení objemu vzduchové komory, k úpravě tělesa škrticí klapky a výfukové kanály získaly nový tvar. Nový je i výfukový svod a dvě koncovky výfuku byly nahrazeny jednou.

Mohlo by vás zajímat:  Řada skútrů Forza Honda se pro rok 2021 rozrůstá o Forzu 750 a Forzu 350

Hydraulická spojka se zvětšeným objemem se vyznačuje ještě lehčím ovládáním páčky. Z dalších detailů přispívajících k úspoře hmotnosti lze zmínit menší palivové čerpadlo a optimalizovaný hořčíkový kryt hlavy válce. Také nová plastová kapotáž je lehčí a štíhlejší, což poskytuje jezdci více volnosti. Nové sedlo je oproti předchozí verzi menší a vzadu více zúžené. Seznam vylepšení zahrnuje také důmyslné nové červené grafické schéma.

Podvozek

Dvojitý páteřový rám modelu CRF450R prošel modelovým rokem 2020 beze změn; Do modelového roku 2021 vstupuje kompletně přepracovaný a na základě zkušeností převzatých přímo od závodního týmu HRC posouvá všechny aspekty průjezdu zatáčkami na zcela novou úroveň.

Díky užším hlavním nosníkům je rám s hmotností 8,4 kg o 700 g lehčí než předchozí verze a přepracovaný podsedlový rám o hmotnosti 910 g znamená úsporu dalších 320 g. Také dynamika podvozku se posunula na novou úroveň: zatímco torzní tuhost zůstala zachována, boční tuhost se zmenšila o 20 % pro rychlejší průjezdy zatáčkami, lepší trakci a vyšší přesnost řízení. Tuhost nového hliníkového kyvného ramene s užšími podélnými prvky a novým upevňovacím čepem byla vyladěna s ohledem na vlastnosti rámu. Zároveň došlo ke změně poměru systému Pro-Link.

Vrchní a spodní body upevnění vidlice byly revidovány s ohledem na větší flexibilitu, čímž je zajištěno rychlejší zatáčení a lepší kontrola nad strojem. Plně nastavitelná 49mm inverzní vidlice Showa s vinutými pružinami je odvozena od „továrních“ vidlic Showa určených pro MX závodní týmy v japonském šampionátu. Pro zajištění lepšího a hladšího průjezdu zatáčkami byly u vidlice použity nové ventily, její zdvih se prodloužil o 5 mm na celkových 310 mm a na jejích koncích se nacházejí úchyty osy kola, které se vyznačují vyšší tuhostí. Hlavní píst zadního tlumiče Showa byl opatřen větším ventilem pro rychlejší odezvu a pro lepší pohlcování rázů. Jeho pružina je vyrobena z nejlehčí oceli na světě, čímž se podařilo ušetřit 200 g.

Nové sedlo je kratší, lehčí a jeho zadní část je umístěna o 10 mm níže, což jezdci poskytuje větší volnost pohybu. Jeho demontáž a zpětná montáž je navíc mnohem jednodušší. Zjednodušila se také údržba stroje, neboť počet 8mm šroubů zajišťujících kapotáž se snížil ze 6 na 4 na každé straně. Nový stroj je navíc o 70 mm užší (o 50 mm na levé straně a o 20 mm na straně výfuku), jsou na něm použity tenčí plasty a kryt palivové nádrže byl zcela odstraněn.

Sklon přední vidlice a závlek se zmenšily na 27,1°/114 mm (oproti původním 27,4°/116 mm) a nepatrně se zmenšil i rozvor kol 1481 mm (1482 mm). Světlá výška vzrostla o 8 mm na 336 mm a spodní bod upevnění vidlice je nyní umístěn o 6,1 mm výše ve výšce 928 mm. Úhel pohybu osy zadního kola vzhledem k čepu kyvného ramene vzrostl o 0,9° na 14,5°, zatímco vzdálenost mezi čepem a osou předního kola se prodloužila o 1,8 mm na 914,6 mm. Hmotnost stroje bez náplní činí 105,8 kg, což je o plné 2 kg méně než u předchozího modelu.

Kryty chladiče, které byly kvůli zajištění maximálního průtoku vzduchu navrženy s využitím technologie CFD (Computational Flow Dynamics), jsou nově namísto dvou vyrobeny z jednoho kusu plastu a jejich součástí je i spodní průduch. Mřížka chladiče je optimalizována s ohledem na co nejlepší průtok vzduchu. Nový je také tvar titanové nádrže o objemu 6,3 litru.

Standardně montovaná lehká řídítka Renthal Fatbar nabízejí optimální komfort. Horní objímka nabízí dvě polohy pro upevnění řídítek, díky čemuž je lze posunout o 26 mm vpřed nebo vzad. Pokud se držák otočí o 180°, lze řídítka posunout o dalších 10 mm od základní polohy, takže jezdec má k dispozici čtyři individuální pozice. Pokud jde o úspory hmotnosti, i malé příspěvky se počítají (jak říká japonské přísloví, „z dostatečného množství prachu může vzniknout hora“); v souladu s tímto přístupem se díky použití vylepšeného bovdenu plynového lanka podařilo ušetřit 100 g.

Dvoupístový přední brzdový třmen je vybaven písty o průměrech 30 a 27 mm a přední vlnovitý kotouč má průměr 260 mm. Spolu s brzdovou hadicí vyznačující se nízkou roztažností je tato kombinace zárukou jistoty při brzdění i konzistentního brzdného výkonu. Jednopístový zadní brzdový třmen spolupracuje s 240mm vlnovitým kotoučem.

Hliníkové ráfky DID s drátěným výpletem jsou lakovány černou barvou. Přední ráfek má rozměr 21 x 1,6 palce a zadní 19 x 2,15 palce. Zadní kolo je v modelovém roce 2021 lehčí a pevnější a je nově standardně obuto do pneumatik Dunlop MX33F/MX33 určených pro lehčí terén.

Ostřejší linie CRF450R pro modelový rok 2021 doplňuje zcela nová atraktivní červená grafika.

Motor

Po zvýšení hodnot maximálního výkonu o 1,8 kW a točivého momentu o 2 Nm pro lepší zátah od nízkých otáček v roce 2019 se vývojáři v roce 2020 u 449,7cm3 čtyřventilového motoru Unicam zaměřili na vylepšení a optimalizaci map systému vstřikování paliva PGM-FI, technologie HRC Launch Control, a navíc motor získal systém nastavitelné kontroly trakce HSTC. Pro rok 2021 konstruktéři při úpravách motoru vycházeli přímo ze zkušeností získaných u vítězného HRC stroje Tima Gajsera – jednalo se zejména o ovladatelnost v nízkých a středních otáčkách, o úspory hmotnosti a o další vylepšení chování stroje v zatáčkách.

Významný nárůst (až o 0,6 kW) maximálního výkonu nad 5 000 ot./min. je doprovázen silnějším zátahem v nižších otáčkách, což je dáno zejména zvětšením vzduchové komory o 1,8 litru na celkové 4,1 litru na „čisté“ straně. Z nové vzduchové komory, která je nově jednoduše přístupná odmontováním jednoho šroubu na boku stroje, vzduch proudí do přepracovaného a lehčího tělesa škrticí klapky o průměru 46 mm, které optimalizuje účinnost sání a aktivně využívá skupenské teplo vypařování v sacích kanálech.

Úhel vstřikovače se změnil ze 30° na 60°, díky čemuž dochází ke vstřikování paliva až do zadní části škrticí klapky, ke zvýšení účinnosti sání, ochlazování přiváděné směsi a zejména k citlivějšímu ovládání plynu. Nový je také dekompresní systém: jeho protizávaží se posunulo z pravé strany vačkového hřídele na levou stranu, čímž je zajištěn stabilnější běh motoru při nízkých otáčkách a jeho vyšší odolnost proti nechtěnému zhasnutí.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Forza 750 se představuje pro modelový rok 2021

Největší změny se dotkly dvojitých výfukových kanálů: podobně jako u CBR1000RR-R Fireblade je jejich tvar pro lepší účinnost namísto kruhového oválný a konstrukce 5,08 kg těžké výfukové soustavy s uspořádáním 2-1-2 u předchozího modelu byla nahrazena jedním svodem a jednou koncovkou výfuku o celkové hmotnosti 3,84 kg, což i díky eliminaci potřeby tepelného krytu znamená celkovou úsporu plných 1,24 kg. Svod je navíc veden o 74 mm blíže k ose stroje (pro lepší ergonomii jezdce) a lisovaná koncovka výfuku je vybavena dvěma rezonátory, které snižují hluk a zároveň zvyšují výkon.

Jedním z vylepšení, které bylo převzato přímo z Gajserova stroje, je použití hydraulické spojky. Tím se zlepšuje kontrola nad strojem i ovládání páčky (je o 10 % lehčí). Navíc má díky tomuto řešení páčka konstantní zdvih i v nejnáročnějších jízdních podmínkách. Schopnosti spojky se díky přidané lamele (nárůst počtu lamel ze 7 na 8) zlepšily o 27 % a spojka je vybavena dodatečnou třecí pružinou, která maximalizuje přenos hnací síly i její odolnost. Prokluz při maximálním výkonu se snížil o 85 %.

Vrtání a zdvih zůstávají 96 x 62,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 13,5:1. Snímač polohy řazení umožňuje využití třech specifických map zapalování pro 1. a 2., 3. a 4. a pro 5. rychlostní stupeň.

Naprostá spolehlivost vždy patřila mezi hlavní faktory úspěchu modelu CRF450R. Mazání zajišťují píst s 5 olejovými tryskami a sací čerpadlo se dvěma 12mm válci.

Pro úsporu dalších cenných gramů byl hořčíkový kryt hlavy válce navržen z tenčího materiálu a zmenšilo se palivové čerpadlo – to je nově upevněno pomocí 4 šroubů (namísto původních 6), je o 120 g lehčí a nabízí stejný tlak i životnost filtru jako předcházející verze.

Elektronika

Model CRF450R získal v modelovém roce 2020 systém HSTC a tato technologie přešla do roku 2021 beze změn. Tento systém má za úkol minimalizovat prokluz zadního kola (a tedy ztráty hnací síly) a maximalizovat trakci. Systém nevyužívá senzor otáček kola a při regulaci výkonu jezdci zachovává kontrolu nad plynem; ke zpomalení časování zapalování a k regulaci jednotky PGM-FI dojde v případě, kdy rychlost nárůstu otáček překročí nastavenou hranici.

  • Tři dostupné režimy se liší v úrovni regulace hnací síly při různých jízdních podmínkách:
  • V režimu 1 systém zasahuje nejméně a po nejdelší době, což je užitečné pro omezení prokluzu kola a pro zachování kontroly v prudkých zatáčkách.
  • V režimu 3 systém zasahuje rychleji a výrazněji, což se hodí především na kluzkém, blátivém povrchu.

Režim 2 se z hlediska rychlosti a intenzity zásahu přirozeně nachází uprostřed mezi režimy 1 a 3.

Změnou pro rok 2021, která je patrná na první pohled, jsou ovládací prvky jezdce a zobrazovací displej. Indikátor systému Launch Control, výstraha systému EFI, tlačítko pro výběr režimu EMSB a LED indikátor se nacházejí na levé rukojeti, kam se nyní přemístilo i tlačítko systému HSTC.

Stiskem a podržením tlačítka HSTC na dobu 0,5 s se systém přepne do dalšího režimu, který je indikován zelenou LED diodou – 1 bliknutí pro režim 1, 2 pro režim 2 a 3 pro režim 3 – tím je výběr potvrzen.

Systém HSTC je také možné zcela vypnout. Po nastartování motoru systém automaticky zvolí naposledy vybrané nastavení.

HRC Launch Control nabízí každému jezdci to nejlepší pro rychlý start a disponuje 3 režimy, z nichž je možno vybírat:

  • Úroveň 3 – 8 250 ot./min., blátivé podmínky / nováček
  • Úroveň 2 – 8 500 ot./min., suché podmínky / standard
  • Úroveň 1 – 9 500 ot./min., suché podmínky / expert

Aktivace systému HRC Launch Control je snadná: pro zapnutí stačí smáčknout páčku spojky a stisknout tlačítko Start vpravo. Je-li zvolena Úroveň 1, fialová LED dioda jednou blikne. Dalším stiskem tlačítka Start (případně jeho podržením po dobu 0,5 s či déle) LED dioda blikne 2x pro Úroveň 2. Opakováním procesu LED dioda blikne třikrát, což indikuje zvolení Úrovně 3.

Tlačítko pro změnu režimu motoru (Engine Mode Select Button – EMSB) mění charakteristiku motoru, přičemž k dispozici jsou tři mapy podle jízdních podmínek nebo preference jezdce:

  • Režim 1 – Standard.
  • Režim 2 – Smooth (Hladký).
  • Režim 3 – Aggressive (Agresivní).

LED dioda rovněž indikuje zvolený režim, tentokrát však modrou barvou.

Mohlo by vás zajímat:  Honda představuje inovované modely CB500F, CBR500R a CB500X

Díky vylepšeným mapám vstřikování dostupným pomocí nástroje HRC Setting Tool je stroj pro modelový rok 2021 v režimu Smooth mnohem snáze ovladatelný a nabízí jemnější odezvu na plyn, což ocení zejména začínající jezdci. Naopak režim Aggressive přichází s mimořádně citlivou reakcí na plyn a s odezvou motoru vyladěnou pro závodní podmínky.

Technické údaje

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený 4taktní jednoválec uni-cam
Zdvihový objem 449,7 cm3
Vrtání x zdvih 96,0 mm x 62,1 mm
Kompresní poměr 13,5 : 1
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Vstřikování paliva
Objem palivové nádrže 6,3 litru
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Zapalování Digitální kondenzátorové (CDI)
Startování Samočinný startér
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá, lamelová
Typ převodovky Se stálým záběrem
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Zdvojený hliníkový, trubkový
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 182 x 827 x 1 267 mm
Rozvor kol 1 481 mm
Úhel přední vidlice 27,1°
Závlek 114 mm
Výška sedla 965 mm
Světlá výška 336 mm
Hmotnost bez náplní: 105,8 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 49mm inverzní vidlice Showa
Typ vzadu Tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link
KOLA  
Typ vpředu Hliníková s drátěným výpletem
Typ vzadu Hliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu 80/100-21-51M Dunlop MX33F
Pneumatika vzadu 120/80-19-63M Dunlop MX33
BRZDY  
Vpředu Jeden 260mm kotouč
Vzadu Jeden 240mm kotouč 

* Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

Zdroj a foto: Honda