Na základě motokrosového stroje CRF450R vznikl nový víceúčelový motocykl.Skutečně víceúčelový motocykl by měl zvládat celou řadu věcí; pro použití v terénu musí být lehký, musí mít kvalitní odpružení a ovladatelnost, které jezdci usnadní život v těch nejnáročnějších podmínkách. Jeho motor musí disponovat dobrým výkonem a točivým momentem již od nejnižších otáček – právě ty jsou nejčastěji využívány a umožňují jezdci využít veškerou dostupnou přilnavost zadního kola bez ohledu na terén. K přizpůsobení na víceúčelový motocykl se hodí právě závodní stroje. Je však zapotřebí zvážit celou řadu různých aspektů. Závodní výkony s sebou přinášejí vysoké požadavky na intenzivní údržbu, jež je pro mnoho rekreačních offroadových jezdců, kteří chtějí pouze stisknout startér a jet, jednoduše příliš náročná. Pouhé přestrojení závodního stroje navíc může vést k tomu, že klíčové prvky pro provoz na silnicích, jako jsou ukazatele směru, světla, či skříňka zapalování, nebudou tak uživatelsky přívětivé a tak odolné, jak by měly být. Značka Honda těmto problémům rozumí a ve snaze vyvinout víceúčelový motocykl, který by využíval maximum z výkonů závodního stroje, ale přitom nabízel „normální“ servisní intervaly a prvotřídní silniční výbavu, využila jako základ motokrosový stroj CRF450R a vytvořila nový model nazvaný CRF450L.
Cesta od čistě závodního stroje k verzi způsobilé pro provoz na veřejných komunikacích u CRF450L vyžadovala mnoho změn. Zatímco u podvozku byla přeměna z motokrosového speciálu CRF450R na víceúčelový stroj poměrně přímá, motor o objemu 449 cm3 vyžadoval od konstruktérů společnosti Honda více pozornosti. Požadavků bylo několik: nutnost splnění emisní normy EURO4 a hlukových předpisů, požadavky na použitelnost širokou škálou jezdců v mnoha různých situacích na silnici i v terénu.
Základní architektura čtyřventilového Unicam motoru zůstala zachována, ale změnila se řada detailů, které podporují jeho širší roli: zvětšila se hmota klikového hřídele, díky čemuž se setrvačnost zvýšila o 13 %. To při jízdě v terénu znamená lepší kontrolu nad točivým momentem a lepší odezvu. Došlo k úpravě časování ventilů s důrazem na širší a hladší rozložení výkonu a točivého momentu; pětistupňová převodovka byla nahrazena šestistupňovou, jež usnadňuje delší jízdy po asfaltu; levý i pravý kryt motoru byly opatřeny vnějšími kryty pro snížení hluku. Vrtání a zdvih zůstaly shodné jako u CRF450R (96mm x 62,1mm), píst je však pro lepší odolnost namísto 2 opatřen 3 pístními kroužky. Kompresní poměr činí 12,0:1 (oproti 13,5:1). Upravená vzduchová komora přivádí vzduch do systému vstřikování paliva PGM-FI, jenž je řízen lambda sondou v jednom velkém výfuku (který nahrazuje dva krátké výfuky použité u CRF450R). Výfukové plyny jsou čištěny za pomoci systému přisávání vzduchu a katalyzátoru. Čtyřventilová hlava válce se systémem Unicam je na straně sacích ventilů vybavena vahadly; zdvih ventilů činí 7,7 mm, zdvih výfukových ventilů pak dosahuje 6,7 mm. Sací ventily mají průměr 38 mm. Pružiny ventilů mají oválný průřez a úhel ventilů dosahuje 9° u sacích a 10,5° u výfukových ventilů.
Maximální výkon činí 18,4 kW a točivý moment dosahuje maximální hodnoty 32 Nm. Z pohledu rekreačního jezdce jsou důležité zejména spolehlivost motoru a délka servisních intervalů. Zde kvalita výroby i konstrukční řešení použitá u CRF450L skutečně vyčnívají; stroj může ujet 32 000 km mezi velkými servisními prohlídkami, přičemž výměna oleje, olejového a vzduchového filtru se provádí každých 1 000 km.
Dvojitý páteřový hliníkový rám byl v prostoru čepů kyvného ramene mírně rozšířen, aby do něj bylo možné instalovat širší motor se šestistupňovou převodovkou. Osa vidlice byla upravena tak, aby do ní bylo možné instalovat zámek řízení a hliníkové kyvné rameno bylo kvůli snížení hluku vyplněno vstřikovanou uretanovou pěnou. Zadní pomocný rám je shodný, jeho upevnění však bylo upraveno s ohledem na zadní světlo a upevnění vpravo umístěné koncovky výfuku.
Svým vzhledem CRF450L plně odkazuje na CRF450R. Shodný je zadní blatník, boční panely i ochranná krycí deska. Štíhlé boční kapoty ukrývají zvětšený chladič vybavený elektrickým ventilátorem. Veškeré osvětlení (včetně ukazatelů směru a osvětlení registrační značky) je z LED diod; ukazatel rychlosti, klakson, spínač brzdového světla a zrcátka vyhovují zákonným požadavkům. K vyššímu pohodlí jezdce přispívá boční stojan. Verze CRF450R je vybavena 6,3litrovou titanovou nádrží; CRF450L má objem nádrže o 1,3 litru větší (7,6 l). Víčko palivové nádrže je uzamykatelné.
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“401″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_imagebrowser“ ajax_pagination=“1″ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní jednoválec uni-cam |
Zdvihový objem | 449 cm3 |
Vrtání a zdvih | 96,0 mm x 62,1 mm |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 7,6 litru |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Zapalování | Digitální kondenzátorové (CDI) |
Startování | Elektrické |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | Řetěz |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Zdvojený hliníkový, trubkový |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 280 mm x 825 mm x 1 260 mm |
Rozvor kol | 1 500 mm |
Úhel přední vidlice | 28,5° |
Závlek | 122 mm |
Výška sedla | 940 mm |
Světlá výška | 315 mm |
Pohotovostní hmotnost | 130,8 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 49mm inverzní vidlice Showa s ocelovými pružinami |
Typ vzadu | Tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link |
KOLA | |
Typ vpředu | Hliníková s drátěným výpletem |
Typ vzadu | Hliníková s drátěným výpletem |
Pneumatika vpředu | 80/100-21 |
Pneumatika vzadu | 120/80-18 |
BRZDY | |
Vpředu | Jeden kotouč |
Vzadu | Jeden kotouč |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.