Honda CRF300L se představuje pro modelový rok 2023

23YM HONDA CRF300L

O vytvoření nového víceúčelového stroje vedli před více než dekádou pracovníci výzkumného a vývojového centra značky Honda dlouhé diskuse. Vývojáři značky Honda na nový víceúčelový stroj vždy nahlíželi z globální perspektivy. Kromě výkonného a úsporného motoru musel disponovat dostatečně silným rámem s odpovídajícími schopnostmi. Musel být dostupný a přitom nabízet vysokou kvalitu a prvotřídní hodnotu za vydané peníze, přičemž důraz byl kladem především na nízké celkové provozní náklady. Přesně takovým strojem byl model CRF250L, jenž byl v Evropě představen v roce 2012. Do roku 2023 tento model vstupuje bez mechanických změn. Novinkou je nové barevné provedení a standardně montované chrániče řídítek, takže CRF300L ve všech ohledech zůstává skutečným motocyklem pro všestranné použití.

Jednoválcový, kapalinou chlazený DOHC motor dosahuje maximálního výkonu 20,1 kW při 8 500 ot./min. a točivého momentu 26,6 Nm při 6 500 ot./min. Vrtání a zdvih jsou 76 x 63 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7 : 1. Pro vyhlazení síly motoru a pro dynamický rozjezd i akceleraci jsou převodové poměry 1. až 5. rychlostního stupně krátké, zatímco u 6. rychlostního stupně je převodový poměr dlouhý, což umožňuje příjemnější jízdu po hlavních silnicích. Pomocná třecí spojka snižuje sílu potřebnou k ovládání páčky a zároveň odbourává „odskakování“ zadního kola při rychlém podřazování, což je prospěšné pro lepší kontrolu nad strojem na silnici i v terénu. Účinnost spalování i ekologické parametry zlepšují iridiová svíčka spolu s přesným měřením množství paliva v systému vstřikování PGM-FI. Konstrukce motoru využívá posunutý válec, který snižuje vnitřní ztráty třením, a píst vyrobený ze speciálního materiálu, jenž je opatřen molybdenovým povlakem. Olejové čerpadlo je vybaveno interním odlehčovacím zařízením, které brání zavzdušnění oleje. Klikový čep využívá půlené nalisované kovové ložisko, zatímco v klikovém ložisku je použito litinové pouzdro. K dalšímu snížení vibrací přispívá primární vyvažovací hřídel.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad připravuje 21. BMW Motorrad Days a Festival Pure&Crafted

Chladicí soustava je tvořena 12,7 kW chladičem umístěným na levé straně stroje, který je chráněn polypropylenovou mřížkou tvarovanou tak, aby zlepšovala proudění vzduchu. Chladicí ventilátor s tenkým vodicím kroužkem slouží k zajištění nízké teploty i při nízkých rychlostech – například při jízdě v hustém provozu či při jízdě v terénu.

Podvozek

Pohotovostní hmotnost modelu CRF300L činí pouhých 142 kg. Tuhost ocelového dvoukolébkového rámu byla vyvážena tak, aby podporovala citlivé ovládání a poskytovala jezdci pocit kontroly nad trakcí předního i zadního kola. Rám skvěle doplňuje jednodílná vidlice tvořená jedním hliníkovým odlitkem. Pro nastavení řetězu slouží prvek z extrudovaného hliníku. Spodní upevnění přední vidlice je vyrobeno z hliníku, což šetří hmotnost v oblasti vysoko nad těžištěm a zároveň zlepšuje odezvu řízení. Sklon vidlice a závlek jsou 27,5°/109 mm, rozvor kol dosahuje 1 455 mm a světlá výška činí 285 mm. Poloměr otáčení je 2,3 m. Zdvih 43mm inverzní vidlice Showa dosahuje 260 mm, hmota pružin a nastavení tlumení byly optimalizovány s ohledem na přesnou kontrolu v širokém rozmezí terénů a rychlostí. Zadní odpružení Pro-Link rovněž nabízí zdvih 260 mm; tlumič Showa má jednoduchou trubkovou konstrukci.

Přední kolo je opatřeno jedním 256mm brzdovým kotoučem spojeným s dvoupístovým třmenem, na zadním kole se nachází 220mm kotouč s jednopístovým třmenem; stejně jako u závodních modelů CRF má zadní hlavní brzdový válec novou lehkou integrovanou konstrukci. Kotouče mají vlnovitý okraj, který byl rovněž převzat přímo z CRF250R / CRF450R, a vyznačují se výjimečnou samočisticí schopností i v nepříznivých podmínkách. 2kanálový systém ABS je součástí standardní výbavy. 21palcové přední kolo a 18palcové zadní kolo zvyšují stabilitu v těžším terénu a v případě potřeby umožňují obutí speciálních terénních pneumatik. Terénní pneumatiky ve stylu enduro (vpředu 80/100-21 51P, vzadu 120/80-18 62P) zajišťují trakci v různých jízdních situacích.

Mohlo by vás zajímat:  Přední španělská pojišťovna a tým GASGAS jsou nově partnery pro nadcházející sezónu

Vzhled a výbava

Díky inspiraci závodními stroji CRF je model CRF300L oděn do kapotáže s výraznou grafikou. Štíhlá 7,8litrová nádrž společně s úzkou přední částí sedla usnadňuje pohyb jezdce směrem vpřed. Minimalistické konzoli pro upevnění registrační značky sekunduje agresivně tvarovaný přední blatník. Pro modelový rok 2023 je model CRF300L standardně vybaven chrániči řídítek. Sedlo je umístěno ve výšce 880 mm. Pozice jezdce posouvá ovládání a manévrovatelnost stroje směrem vpřed a směrem ke středu stroje, což je dáno „vzpřímeným trojúhelníkem jezdce“ – široká řídítka jsou mírně posunuta dozadu, stupačky jsou umístěny nízko a posunuty směrem vzad, aby usnadňovaly řazení v těžkých off-roadových botách. Boční stojan je opatřen širokou sklopnou ploškou.

LCD displej váží pouhých 70 g a vyznačuje se velkými černými číslicemi na ostrém bílém pozadí pro okamžitou čitelnost a velkými 23mm číslicemi tachometru. Zobrazované údaje zahrnují informaci o zařazeném rychlostním stupni, dojezd na palivo v nádrži a spotřebu, průměrnou rychlost, stopky a otáčkoměr.

Příslušenství

Příslušenství navržené speciálně pro CRF300L zahrnuje 38litrový vrchní kufr, zadní nosič s úchyty a ochranný kryt vany motoru.

Technické parametry

MOTOR
Typ Kapalinou chlazený jednoválec DOHC
Zdvihový objem (cm³) 286 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání ´ zdvih (mm) 76,0 x 63,0
Kompresní poměr 10,7 : 1
Maximální výkon 20,1 kW / 8 500 ot./min.
Max. točivý moment 26,6 Nm/6 500 ot./min.
Olejová náplň 1,8 l
Úroveň hluku (dB) Lwot 76

Lurban 72,9

PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 7,8 l
Spotřeba paliva 3,1 l/100 km
Emise CO2 dle WMTC 73 g/km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie 12 V – 7 AH
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá lamelová, pomocná kluzná spojka
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM
Typ Ocelový dvojitý kolébkový rám
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V) 2 230 x 820 x 1 200 mm
Rozvor kol 1 455 mm
Záklon rejdového čepu 27,5°
Závlek 109 mm
Výška sedla 880 mm
Světlá výška 285 mm
Pohotovostní hmotnost 142 kg
Poloměr otáčení 2,3 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu 43mm inverzní teleskopická vidlice
Typ vzadu Prolink
KOLA
Přední kolo Hliníková s drátěným výpletem
Zadní kolo Hliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu 80/100-21M/C 51P
Pneumatika vzadu 120/80-18M/C 62P
BRZDY
Systém ABS, Typ 2kanálový systém ABS
Brzdy vpředu Kotouč o rozměrech 256 mm x 3,5 mm s dvoupístovým třmenem
Brzdy vzadu Kotouč o rozměrech 220 mm x 4,5 mm s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel LCD
Světlomet Žárovka
Zadní světlo Žárovka