Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports se představuje pro rok 2024

Uplynuly již více než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila Honda XRV650 Africa Twin, a přestože stroj, který dnes nese toto jméno (představený v roce 2016 jako CRF1000L Africa Twin), je od kol až po zrcátka zcela novým motocyklem, bezezbytku zdědil esenci a ducha toho, díky čemu si tehdejší originál získal takovou oblibu. Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports pro modelový rok 2024 sdílí rám i motor s terénně zaměřenou verzí CRF1100L Africa Twin, v modelové řadě však hraje vlastní roli: nabízí jezdcům schopnosti pro křižování kontinentů a pro dlouhé cesty jak po silnicích, tak mimo ně.

Podvozek

Odpružení Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA) bylo u předchozího modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports dostupné jako příslušenství. Nyní, pro modelový rok 2024, je součástí standardní výbavy. Systém automaticky zajišťuje optimální tlumicí sílu v závislosti na rychlosti zdvihu. Míra tlumení je upravována na základě informací ze tří zdrojů: rychlosti jízdy (z elektronické řídicí jednotky), pozice a náklonu stroje (z jednotky IMU) a chování vidlice (ze snímače zdvihu). Řídicí jednotka odpružení pak chování odpružení upraví během pouhých 15 milisekund (0,015 sekundy), což je doba potřebná pro provedení příslušných výpočtů. Díky flexibilitě systému může být tlumení naprogramováno tak, aby ke změnám docházelo v závislosti na rychlosti vozidla – například při vyšších rychlostech může být tlumení tužší. Navíc se dokáže přizpůsobit specifickým okolnostem, jako je „příprava“ odpružení stroje na dopad po skoku nebo snížení „ponoru“ přídě při prudkém brzdění. Jednoduše řečeno, s odpružením Showa EERA jezdec získává komfort při pomalé jízdě, stabilitu ve vysokých rychlostech, sportovní výkony na silnici a dynamickou odezvu v terénu – vše pouhým dotykem na displeji.

K dispozici je pět režimů odpružení:

  • MID se nachází na pomezí tvrdého a měkkého nastavení a nabízí snadnou ovladatelnost v širokém spektru situací. Toto nastavení je automaticky zvoleno v jízdním režimu Urban.
  • HARD je stabilní, citlivé a nejtvrdší nastavení tlumení pro cestování ve dvou a s plným zatížením. Toto nastavení je automaticky zvoleno v jízdním režimu Tour.
  • SOFT nabízí komfortní a bezpečnou jízdu na špatných cestách a vyznačuje se nejnižší tlumicí silou. Toto nastavení je automaticky zvoleno v jízdním režimu Gravel.
  • OFF-ROAD nabízí optimální chování pro jízdu v terénu, kdy se míra tlumení vidlice postupně zvyšuje v závislosti na rychlosti zdvihu, a konzistentně tvrdší nastavení zadního tlumiče. Toto nastavení je automaticky zvoleno v jízdním režimu Off-road. Zatímco výše uvedená nastavení odpružení se vybírají automaticky v závislosti na zvoleném jízdním režimu, v jízdním režimu USER si může jezdec přední i zadní odpružení jemně nastavit ve 24 krocích.

Nové 19palcové přední kolo je obuté do pneumatiky o rozměru 110/80-19 (oproti předchozímu kolu o rozměru 90/90-21), zadní pneumatika má pak rozměr 150/70-18, čímž se zlepšuje přilnavost předního kola, komfort a stabilita jak při sportovní sólo jízdě, tak při cestách ve dvou. Přirozeně došlo také ke zkrácení zdvihu odpružení předního i zadního kola na 210/200 mm (oproti 230 mm/220 mm), aby odpovídalo vylepšené jízdní dynamice nového předního kola a pneumatiky. Zmenšení zdvihu odpružení se navíc promítá také do níže položeného těžiště a zlepšuje manévrovatelnost při nízkých rychlostech i dosažení na zem.

Dvoukolébkový rám byl zkonstruován s důrazem na rovnováhu mezi terénními schopnostmi a vynikajícím univerzálním chováním při jízdě na silnici. Tuhost kolem hlavy řízení je optimalizována s ohledem na kontrolu nad přilnavostí předního kola; hlavní nosníky jsou štíhlé a přímé, díky čemuž není zapotřebí přední příčná trubice. Přišroubovaný podsedlový rám pomáhá snižovat hmotnost. Světlá výška činí 220 mm (o 30 mm méně než u CRF1100L Africa Twin), rozvor kol 1 550 mm a sklon přední vidlice a závlek 27,5° / 106 mm (oproti 1 574 mm / 27,5°/113 mm). Pohotovostní hmotnost dosahuje 243 kg (253 kg u verze DCT). Lehké hliníkové kyvné rameno, které vychází z konstrukčního řešení použitého u modelu CRF450R, maximalizuje trakci zadního kola a pocit kontroly nad strojem. Závěsné čepy kyvného ramene mají vložky z vysokopevnostní oceli odolávající zatížení až 600 MPa a horní příčná trubice, která je spojuje, zároveň slouží jako horní upevnění zadního tlumiče (prostřednictvím kulového kloubu) a zlepšuje pocit kontroly i trakci zadního kola.

Základem pro vyváženost stroje na silnici i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Napomáhá řízení trakce zadního kola prostřednictvím systémů TBW a HSTC, chování předního kola pak kontroluje systém pro zamezení jeho zvedání. Je také nedílnou součástí fungování systému odpružení EERATM.

Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách (jehož parametry byly pro modelový rok 2024 upraveny tak, aby odpovídaly novému přednímu kolu a nastavení odpružení) je také řízen jednotkou IMU, která při řízení brzdného tlaku zohledňuje úhel náklonu stroje, zpomalování (z rychlostních čidel na předním/zadním kole) a dokonce i míru prokluzu předního a zadního kola. Podobně, pokud zjistí náhlé zvednutí zadního kola, dokáže jemným přibrzděním obnovit stabilitu. Systém ABS disponuje nastavením pro jízdu v terénu a pokud stroj stojí, je možné v případě potřeby systém ABS na zadním kole pro jízdu v terénu zcela vypnout.

Kompaktní dvoudílné radiální čtyřpístové třmeny na předním kole působí přes destičky ze sintrovaného materiálu na dva 310mm „vlnovité“ plovoucí kotouče. Zadní 256mm kotouč se zvlněným okrajem se vyznačuje vrtáním a tvarem pro zajištění optimální kontroly nad zadním kolem. 19palcové přední a 18palcové zadní nerezové kolo s drátěným výpletem je obuto do pneumatik o rozměru 110/80R19M/C 59V a 150/70-R18M/C 70H. Pneumatiky jsou nově bezdušové, což usnadňuje opravy, neboť není nutné kolo demontovat. Jako OEM pneumatiky je schválen typ Bridgestone Battlax Adventure A41. Pro montáž jsou schváleny také špalíkové pneumatiky (Michelin Anakee Wild 110/80R19M/C 59R TL a 150/70 18M/C 70R TL).

Motor

Osmiventilový řadový dvouválcový motor o objemu 1 084 cm3 disponuje výkonem 75 kW při 7 500 ot./min. (stejně jako dosud), přičemž hodnota maximálního točivého momentu vzrostla na 112 Nm při 5 500 ot./min. (oproti 105 Nm při 6 250 ot./min.). Vrtání zůstává na 92 mm a zdvih na 81,5 mm; kompresní poměr nově dosahuje 10,5:1 (oproti 10,1:1). Oproti předcházejícímu modelu se nový motor vyznačuje výrazně vyšším výkonem a zejména točivým momentem v nízkých a středních otáčkách.

Sací potrubí vedoucí do vzduchové komory bylo zvětšeno z 29 mm na 35 mm, což umožňuje nasátí většího množství vzduchu, zatímco dva vnitřní kanály přivádějící vzduch ze vzduchové komory jsou o 65 mm delší. 46mm škrticí klapky přivádějí vzduch do sacích otvorů, přičemž rozteče vrtání a válců jsou navrženy tak, aby byl zajištěn hladký profil sání vzduchu. Elektronická řídicí jednotka (ECU) disponuje novými nastaveními a úhel vstřikovačů zajišťuje přímý vstřik paliva do spalovacích komor se dvěma svíčkami. Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy válců a celého motoru; sací ventily mají průměr 10,1 mm, výfukové pak 9,3 mm. Časování ventilů bylo upraveno tak, aby odpovídalo novému nastavení motoru. Hliníková pouzdra válců snižují hmotnost, zatímco 270° fázování klikového hřídele a nerovnoměrný interval zapalování vytvářejí žádoucí charakteristický „tep“ a charakter motoru.

Kliková skříň je dělená horizontálně; vodní čerpadlo je efektivně umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily; vodní a olejové čerpadlo jsou poháněny vyvažovacím hřídelem motoru.

Motor využívá konstrukci s polosuchou klikovou skříní se zásobou oleje v její spodní části. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany, a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů.

Hliníkový střed spojky a přítlačný kotouč jsou opatřeny „pomocnými“ vačkami, jež usnadňují řazení rychlostních stupňů směrem nahoru a „kluznými“ vačkami pro zpomalování a podřazování. Šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení jako model CRF450R. Vnitřní konstrukce tlumiče výfuku byla upravena s ohledem na upravené sání a zlepšení jízdních vlastností. Součástí nového řešení, které je lehčí než předchozí systém, je nová konstrukce vnitřních komponent výfuku zajišťující vyšší výkon motoru a příjemný pulzující zvuk v nižších otáčkách. Dalším vylepšením pro modelový rok 2024 je vyladění zvuku ve vyšších otáčkách s důrazem na hlubší tón.

Elektronika pro řízení motoru a podvozku

Srdcem balíčku elektronických systémů je elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) a šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (IMU). Systém byl pro modelový rok 2024 dále vylepšen a nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem. Systém nastavitelné kontroly trakce HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení/náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi jsou optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout.

Další funkcí je systém pro zamezení zvedání předního kola. Jednotka IMU měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Podobně jako u HSTC, také systém pro zamezení zvedání předního kola je možné zcela vypnout.

Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále jsou k dispozici dva dále nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních nastavení. Některé parametry lze měnit i v rámci přednastavených jízdních režimů – HSTC mezi úrovněmi 1–7 (plus vypnuto), systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) mezi úrovněmi 1–3 (plus vypnuto) a úroveň vzorce řazení převodovky DCT v režimu S mezi úrovněmi 1–3.

  • Režim TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s se spolujezdcem a zavazadly, střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
  • Režim URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
  • Režim GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout.
  • Režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; systém ABS pro zadní kolo lze vypnout.
  • Uživatelské režimy USER 1 a 2 nabízejí jezdci možnost dvou zcela individuálních nastavení – může vybírat z úrovní výkonu 1–4 a úrovní brzdění motorem 1–3, a dále nastavovat parametry systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola a ABS (pro jízdu na silnicích a v terénu). Režim USER 1 standardně začíná s úrovní výkonu a brzdění motorem 2, režim USER 2 má nastavenou úroveň výkonu 4 a úroveň brzdění motorem 3.

Tabulka jízdních režimů

Jízdní režimVýkonBrzdění motoremABSSpínač GHSTCTechnologie zamezující zvedání předního kola (Wheelie Control)
Sada TOUR12SilniceNeaktivníNastavitelné podle preferencí jezdce

0–7

Nastavitelné podle preferencí jezdce

0–3

URBAN22
GRAVEL43Off-road
OFF-ROAD33Aktivní
USER 1 & 21–41–3Obě možnostiObě možnosti

Dvouspojková převodovka

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 240 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2023 DCT verze modelu Africa Twin Adventure Sports představovaly 71 % z celkového počtu prodaných kusů. Pro modelový rok 2024 byla převodovka DCT modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports vylepšena tak, aby poskytovala mnohem přirozenější a „jemnější“ pocit z ovládání spojky při prvním rozjezdu a mezi prvním a druhým rychlostním stupněm. Toho bylo dosaženo vylepšením hydraulického ovládání, které lépe vyvažuje odezvu jednotlivých spojek.

Systém byl navíc upraven tak, aby využíval vyššího točivého momentu motoru, proto k podřazování dochází dříve. Převodovka také využívá funkce detekce průjezdu zatáčkou – pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl je v náklonu, systém mírně upraví program řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené. Také tato funkce byla pro modelový rok 2024 vylepšena.

DCT se vyznačuje plynulým, mimořádně rychlým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. K oblibě převodovky DCT přispívají i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, menší únava jezdce a možnost lépe se soustředit na průjezdy zatáčkami či na brzdění.

Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru zajišťuje jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění motorem. V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu. Převodovka DCT u modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES je připravena na provoz v náročném prostředí – funkce pro jízdu v terénu lze aktivovat spínačem G umístěným na dotykovém TFT displeji. Aktivací tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení pocitu dostupné trakce a ovladatelnosti stroje snížením úrovně prokluzu spojky během řazení. Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.

Vzhled a výbava

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports pro modelový rok 2024 byla navržena pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Proto má rozsáhlou přední kapotáž, jež byla agresivně přepracována tak, aby lépe odkláněla proudící vzduch od těla jezdce, a aby stroji poskytovala lepší aerodynamiku. Její součástí je plexi štít výškově nastavitelný do 5 poloh , který umožňuje volný výhled, ale stále poskytuje dostatečnou ochranu. Také sedlo je nové, má o 8 % větší plochu a je tvořeno o +15 mm silnější vrstvou uretanové pěny, jejíž hustota byla optimalizována s ohledem na snížení únavy při delších cestách. Sedlo lze bez použití nářadí nastavit na výšku 835 nebo 855 mm. V nabídce příslušenství je navíc snížené sedlo, jehož výška dosahuje 795/815 mm. Palivová nádrž o objemu 24,8 l nabízí díky nízké spotřebě 4,9 l /100 km (v režimu WMTC) potenciální dojezd přes 500 km. Součástí výbavy jsou také velký hliníkový kryt vany motoru a hliníkový zadní nosič.

Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na podmínky. Pro větší bezpečnost je stroj vybaven třístupňovými světly pro přisvěcování do zatáček, která na základě údajů o rychlosti a úhlu náklonu (poskytovaných jednotkou IMU) automaticky upravují osvětlení prostoru před strojem v zatáčkách. Součástí standardní výbavy jsou velké chrániče řídítek.

Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) poskytuje jezdci nad strojem plnou kontrolu, přičemž v levé horní části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích. Součástí rozhraní MID jsou technologie Apple CarPlay® a Android Auto®, které umožňují používání chytrého telefonu prostřednictvím dotykového displeje Na displeji je možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. Samotný telefon se připojuje do USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. K dispozici je také bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti.

Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel (ESS). Při náhlém zpomalení při rychlostech nad 50 km/h začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Navíc mají také funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout. Funkci automatické deaktivace lze vypnout a standardně dodávaný tempomat usnadňuje dlouhé přejezdy po dálnicích. Stroj je standardně vybaven výkonnou, lehkou a kompaktní lithium-iontovou baterií, která přispívá k centralizaci hmoty.

Příslušenství

U motocyklu, jako je CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, který toho hodně najezdí, je příslušenství pro majitele opravdu důležité. Nabídka se rok od roku rozšiřuje a každý díl – bez ohledu na jeho velikost – je navržen konstruktéry z oddělení výzkumu a vývoje v Japonsku a vyráběn v závodech Honda po celém světě podle přísných norem.

Nový majitel si také může svůj motocykl Africa Twin snadno přizpůsobit pomocí sad příslušenství. Na základě čtyř různých profilů použití stroje poskytují díky naprosté kompatibilitě téměř neomezené možnosti přizpůsobení pomocí paketů i jednotlivých dílů, aby si majitel mohl sestavit dokonalý motocykl Africa Twin přesně podle svých představ.

Paket Rally

Navržen pro zvýšení odolnosti a výkonu v terénu. Paket zahrnuje rozšířené Rally stupačky pro lepší stabilitu a kontrolu a kryt motoru a ochrannou mřížku chladiče pro minimalizaci poškození. Pro model Africa Twin s manuální převodovkou je součástí paketu rychlořazení, pro verzi s převodovkou DCT pak nožní řadicí páka. Polepy kol představují atraktivní barevný prvek, který doplňuje celkový vzhled stroje.

Paket Adventure

Připraven na dlouhé cesty. Nový přední boční ochranný rám z 25mm nerezových trubek chrání kapotáž. Vyznačuje se leštěným elektrolytickým povlakem, který odolává korozi a snadno se čistí. Tento rám navíc umožňuje instalaci mlhových světlometů na vyšším, agresivnějším místě, než u předchozích modelů. 4,5litrový tank bag nabízí flexibilní a snadno přístupný úložný prostor, zatímco nové boční polepy nádrže chrání lak před odřením koleny a poskytují jezdci dodatečnou přilnavost při jízdě v terénu.

Paket Urban

K dispozici jsou dvě varianty – plastová nebo hliníková. V plastovém provedení je 58litrový vrchní kufr (s prostorem pro 2 integrální přilby) opatřen nově přepracovaným pruhovaným designem. Tento kufr je dodáván s montážní konzolou, opěrkou spolujezdce a vnitřní taškou. 42litrový hliníkový vrchní kufr je dodáván s vlastní montážní konzolou a s vnitřní taškou. Poslední položkou je centrální stojan, který usnadňuje údržbu zadního kola / řetězu.

Paket Travel

Stejně jako paket Urban, také paket Travel je dostupný v plastové nebo hliníkové verzi. 40litrový levý a 30litrový pravý plastový boční kufr – rovněž s novým pruhovaným designem – jsou taktéž dodávány s univerzálními vnitřními taškami. Hliníkové kufry o objemu 37 l (levý) a 33 l (pravý) jsou dodávány s montážními konzolemi a se samostatnými taškami pro pravý/levý kufr. Atraktivním doplňkem jsou komfortní stupačky spolujezdce.

Volitelná sedla

Pro CRF1100L Africa Twin Adventure Sports je v modelovém roce 2024 dostupné snížené sedlo s výškou 795/815 mm.

Dalšími položkami v řadě příslušenství je 38litrový vrchní kufr, černé pryžové ochranné nálepky na boky nádrže a koncovka výfuku SC-Project, jež je dostupná ve 2 barvách – titanové stříbrné a matné černé.

Technické parametry

MOTOR
TypKapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec OHC s 8 ventily, 270° fázováním klikového hřídele a hlavou uni-cam
Zdvihový objem1084 cm3
Vrtání a zdvih92 mm x 81,5 mm
Kompresní poměr10,5 : 1
Maximální výkon75 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment112 Nm při 5 500 ot./min.
Úroveň hlukuMAN: Lurban 75,0 dB / Lwot 80,5 dB

DCT: Lurban 75,4 dB, Lwot 80,4 dB

Olejová náplňMAN: 4,8 l

DCT: 5,2 l

PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburacePGM-FI
Objem palivové nádrže24,8 l
Emise CO2114 g/km
Spotřeba palivaMAN: 4,9 l/100 km

DCT: 4,9 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V-6 Ah Li-ion baterie
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMAN: Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka

DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami

Typ převodovky6stupňová manuální / 6stupňová převodovka DCT
Stálý převodŘetěz s těsnicími O-kroužky
RÁM
TypDvoukolébkový
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 305 mm x 960 mm x 1 475 mm
Rozvor kol1 550 mm
Záklon rejdového čepu27,5°
Závlek106 mm
Výška sedla835/855 mm (volitelné snížené sedlo 795 mm)
Světlá výška220 mm
Pohotovostní hmotnostMAN: 243 kg

DCT: 253 kg

Poloměr otáčení2,6 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředuTeleskopická inverzní vidlice SHOWA s průměrem vnitřní trubky 45 mm a s elektronickou řídicí jednotkou (SHOWA EERATM) s nastavením tlumení v kompresi a v odskoku, zdvih 210 mm
Typ vzaduJednodílné hliníkové kyvné rameno se systémem Pro-Link a s plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým dálkovým nastavením předpětí a elektronickou řídicí jednotkou (SHOWA EERATM) s nastavením tlumení v kompresi a v odskoku, zdvih zadního kola 200 mm.
KOLA
Typ vpředu19M/C x MT2,50 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Typ vzadu18M/C x MT4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu110/80-R19M/C 59V (bezdušová) Bridgestone Battlax Adventure A41
Pneumatika vzadu150/70-R18M/C 70H (bezdušová) Bridgestone Battlax Adventure A41
BRZDY
Systém ABS, Typ2 kanálový s IMU

Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu

Typ vpředuDva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
Typ vzadu256mm hydraulický kotouč s 2pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu 2kanálový s možností vypnutí ABS pro zadní kolo
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelLCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej
SvětlometLED
Zadní světloLED
KonektivitaBluetooth a Apple CarPlay®/Android Auto® (po kabelu)
USBAno
12V zásuvkaAno
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínáníAno
RychlořazeníVolitelné (pouze u MAN převodovky)
Zabezpečovací systémImobilizér
TempomatAno
Přední světlomety s přisvěcováním do zatáčekAno
Další funkceVýstražná světla pro nouzové brzdění, šestiosá jednotka IMU, HSTC a systém pro zamezení zvedání předního kola