Honda CB650R se představuje pro nový modelový rok 2021

2021 HONDA CB650R

Značka Honda byla vždy pověstná svou snahou o posouvání hranic, a to jak v designu, tak v oblasti konstrukčních řešení. V roce 2018 vnesly svěží identitu do řady nahých motocyklů Honda modely CB1000R, CB300R a CB125R, ve kterých se pod společným designovým tématem „Neo Sports Café“ mísila inspirace café racery s moderním ultra-minimalistickým vzhledem. Jeden segment však na nové estetické vyjádření stále čekal: konkurencí nabitá aréna nahých strojů střední hmotnostní kategorie. Až v roce 2019 tuto roli sebejistě převzal model CB650R. 

Hlavní novinkou v souvislosti s inovovaným modelem CB650R je použití 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Separate Function Big Piston)* – prvotřídního odpružení, které ještě více zlepšuje ovladatelnost stroje. Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Centrální tlumič, jehož předpětí lze nastavit v 7 stupních, je přímo spojen se zakřiveným, gravitačně litým kyvným ramenem.

Se svými kompaktními proporcemi a agresivním vzhledem ve stylu Neo Sports Café má nová Honda CB650R výrazný lichoběžníkový tvar, ze kterého vyčnívají pouze krátká podsaditá záď a vpřed vysunutý světlomet. Hlavním designovým motivem celé řady je dlouhá palivová nádrž. Její hladké linie zdůrazňují plnost kovových povrchů a představují korunu technického skvostu v podobě čtyřválcového hnacího ústrojí. Kromě toho je zde umístěno zapalování.

Mohlo by vás zajímat:  Honda chystá 3. ročník Honda Adventure Roads. Africu Twin pošle na Island

Nové, menší boční panely zdůrazňují minimalistické rysy, v čemž jim sekunduje také zadní blatník, jenž je namísto z nylonu nově vyroben z oceli. K dispozici je nově také USB-C zásuvka umístěná pod sedlem, která umožňuje pohodlné nabíjení mobilních zařízení. Výška sedla zůstává na hodnotě 810 mm.

Kruhový světlomet je jedním z hlavních designových rysů designového jazyka Neo Sports Café. Stejně jako zbytek osvětlení je tvořen LED diodami. Ostrý LCD přístrojový panel se inspiroval u verze CB1000R a jeho součástí je mimo jiné indikátor přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, údaj o zařazené rychlosti a indikátor maximálních otáček (Peak Hold). Pro rok 2021 se díky změně náklonu LED panelu a velikosti znaků zlepšila jeho čitelnost.

 16ventilový DOHC motor o objemu 649 cm3 byl vyladěn tak, aby poskytoval co nejčistší a nejzábavnější výkony, jaké jsou u čtyřválcového motoru této střední kategorie možné, kdy se motor tradičně rychle „sbírá“ v celém rozmezí otáček a vyznačuje se silným zátahem až k vysoko umístěné hranici maximálních otáček, kterou jsou řadové čtyřválce Honda pověstné. Maximálního výkonu 70 kW motor dosahuje při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 8 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je k dispozici snadná konverze na výkon 35 kW.

V rámci úprav pro rok 2021 došlo pouze ke změně specifikace motoru tak, aby byly splněny požadavky emisní normy EURO5. Za tímto účelem byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl snímač polohy klikového hřídele.

Přímo poháněná vačka přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy motoru. Vrtání a zdvih činí 67 × 46 mm, kompresní poměr dosahuje 11,6 : 1. V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení po obou stranách palivové nádrže zajišťuje dostatek vzduchu ve vzduchové komoře a přispívá k hrdelnímu dunivému zvuku motoru.

Asymetrické boky pístů minimalizují kontakt s vrtáním a snižují tření. Železné trny na vnějším povrchu vložek válců snižují spotřebu oleje (a tření) a zlepšují přenos tepla, zatímco tichý SV vačkový řetěz snižuje ztráty třením díky vanadovému povlaku jeho čepů. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.

Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola. Na přání jezdce je možné tento systém vypnout.

Spotřeba paliva 4,9 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 15,4litrovou nádrž přes 300 km.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představí pět světových premiér

 Pro model CB650R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda:

Několik hliníkových dílů a hliníkových vložek pro maximalizaci designu ve stylu Neo Sport Café, který CB650R sdílí s modelem CB1000R (kryt na přístrojový panel, panely pro přední blatník, ochranné kryty, boční kryty, kryt sedla)

  • Spodní kryt motoru
  • Polepy kol
  • Tankbag a taška na sedlo – shodné s vlajkovou lodí řady – modelem Honda CB1000R
  • Rychlořazení
  • Přední štítek
  • 12V zásuvka
  • Vyhřívané rukojeti
  • Ochranná nálepka na nádrž

 Technické parametry

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený 4taktní 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC
Zdvihový objem (cm³) 649 cm3
Vrtání × zdvih (mm) 67,0 × 46,0
Kompresní poměr 11,6 : 1
Maximální výkon 70 kW při 12 000 ot./min
Max. točivý moment 63 Nm při 8 500 ot./min.
Olejová náplň 2,7 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 15,4 l
Spotřeba paliva 4,9 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12 V / 8,6 Ah
Výkon alternátoru 370 W
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK  
Rozměry (D × Š × V) 2 130 × 780 × 1 175 mm
Rozvor kol 1 450 mm
Úhel přední vidlice 25,5°
Závlek 101 mm
Výška sedla 810 mm
Světlá výška 150 mm
Pohotovostní hmotnost 202,5 kg
Poloměr otáčení  
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)
Typ vzadu Tlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 7 stupních, zdvih 43,5 mm
KOLA  
Velikost ráfku přední 6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Velikost ráfku zadní 6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem
Pneumatika vpředu 120/70ZR17 M/C (58W)
Pneumatika vzadu 180/55ZR17 M/C (73W)
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový, dva hydraulické kotouče 310 mm vpředu, hydraulický kotouč 240 mm vzadu
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor řazení, digitální hodiny
Světlomet LED
Zadní světlo LED

# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.

Zdroj a foto: Honda