Honda Africa Twin dostala vylepšení pro modelový rok 2021

2021 HONDA AFRICA TWIN

Uplynuly již více než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila Honda XRV650 Africa Twin, a přestože stroj, který dnes nese toto jméno (představený v roce 2016 jako CRF1000L Africa Twin), je od kol až po zrcátka zcela novým strojem, bezezbytku zdědil esenci a ducha toho, díky čemu si tehdejší originál získal takovou oblibu. Velké cestovní enduro značky Honda prošlo pro rok 2020 rozsáhlou modernizací.  

CRF1100L Africa Twin pro rok 2020 po rozsáhlých úpravách s důrazem na schopnosti při jízdě v terénu je menší, užší a oproti svému předchůdci o 4 kg lehčí stroj.Rám stroje byl zcela revidován a opatřen novým přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem. Také nové kyvné rameno bylo vyrobeno z hliníku a vycházelo z motokrosového speciálu CRF450R. Ve středu nového modelu Africa Twin se nachází nová šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU), která řídí nejen sedmiúrovňový systém HSTC, ale také systém pro zamezení zvedání předního a zadního kola se 3 úrovněmi (Wheelie Control a Rear Lift Control), ABS umožňující brzdění v zatáčkách (s nastavením pro jízdu v terénu) a systém detekce průjezdu zatáčkou pro verzi s převodovkou DCT. Ke standardním jízdním režimům URBAN, TOUR a GRAVEL nově přibyl ještě režim OFF-ROAD.  Pro rok 2021 zůstávají technické parametry nezměněny, přibyla však nová bílá perleťová barva Pearl Glare White, která v kombinaci s klasickou červenou a bílou barvou tvoří typickou Africa Twin „trikolóru“ a navazuje tak

Agresivní a kompaktní. Dvě slova, kterými lze shrnout proporce modelu Africa Twin ve stylu rallye strojů. A obě mají svůj důvod – lepší chování při jízdě v terénu. Plexi štít je nízký, což usnadňuje sledování cesty před strojem, a ačkoli sedlo zůstalo ve výšce 850 – 870 mm, řídítka byla oproti předchozí verzi s objemem 1000 cm3 posunuta o 22,5 mm výše, což jezdci poskytlo vzpřímenější polohu a pohodlnější ovládání stroje vsedě i vstoje.

Mohlo by vás zajímat:  Jonny Walker končí v týmu Red Bull KTM Factory Racing

Také záď je v porovnání s CRF1000L štíhlejší a sedlo samotné je o 40 mm užší, takže jezdec může snáze dosáhnout na zem; jeho tvar byl navržen pro snazší pohyb jezdce dopředu a dozadu. Nabídka příslušenství bude zahrnovat snížené (825 – 845 mm) a zvýšené (875 – 895 mm) sedlo.

Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na podmínky. Chrániče řídítek jsou součástí standardní výbavy.

Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) umožňuje jezdci ovládání všech systémů stroje Africa Twin, přičemž v levé horní části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích.

Systém navíc obsahuje technologii Apple CarPlay umožňující ovládání telefonů Apple iPhone prostřednictvím dotykového displeje. Na displeji je možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. iPhone samotný se připojuje do USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. Pro telefony iPhone nebo Android je k dispozici bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti. V roce 2020 přibyl do seznamu standardní výbavy také tempomat, který usnadňuje dlouhé dálniční přesuny.

Základní architektura řadového dvouválce s 8 ventily a s rozvodem SOHC zůstala pro rok 2020 zachována, zdvihový objem však vzrostl z 998 na 1 084 cm3. Tím se podařilo dosáhnout nárůstu maximálního výkonu ze 70 kW na 75 kW při 7 500 ot./min. a maximální točivý moment vzrostl z 99 Nm na 105 Nm při 6 250 ot./min. Co je důležitější, zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu v rozmezí od 2 500 ot./min. až k červenému poli je opravdu citelný. Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy válců. Pro rok 2020 bylo optimalizováno časování ventilů a zdvih sacích i výfukových ventilů vzrostl na 10,1 mm u sacích a na 9,3 mm u výfukových (oproti 9,2 / 8,6 mm). Aby bylo možné se vypořádat s vyšší efektivitou sání a vyšším výkonem (a tudíž i vyšším průtokem spalin), byla koncovka výfuku modelové verze 2020 nově opatřena variabilní klapkou (Exhaust Control Valve – ECV), velmi podobnou té, která se používá u Fireblade. Ta nejen že svým otevřením při vyšších otáčkách přispívá k vyššímu výkonu a efektivitě motoru, ale také motoru dodává příjemný „pulzující“ zvuk při nižších otáčkách.

Hliníkový střed spojky a přítlačná deska využívají „pomocné“ vačky, které usnadňují řazení směrem nahoru a „kluzné“ vačky pro zpomalování a podřazování; spojka má oproti předchozí konstrukci menší průměr a slabší pružinu pro lehčí ovládání spojkové páčky. Šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení, jako model CRF450R. Pro rok 2020 došlo také ke zkrácení jednotlivých převodových stupňů. Ozubená kola mají nový tvar a jsou vyrobena z pevnějšího materiálu. Rychlořazení je k dispozici jako volitelná výbava.

Motor modelu Africa Twin dostal v roce 2018 technologii elektronického řízení škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW), která umožňuje mnohem přesnější řízení výkonu motoru a jeho charakteru, a dále rozšířený systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) regulující přilnavost zadního kola; pro rok 2020 byl tento systém dále rozvinut tak, aby byl schopen spolupracovat s šestiosým snímačem setrvačných sil IMU*. Elektronický systém nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem. Systém HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení / náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi byly optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout.

Další funkcí představenou v roce 2020 je systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jednotka IMU opět měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Systém pro zamezení zvedání předního kola je také možné zcela vypnout.

Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále jsou k dispozici dva nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních nastavení. Některé parametry lze měnit i v rámci přednastavených jízdních režimů – HSTC mezi úrovněmi 1-7 (plus vypnuto), systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) mezi úrovněmi 1-3 (plus vypnuto) a úroveň vzorce řazení převodovky DCT v režimu S mezi úrovněmi 1-3.

  •  Režim TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s plně naloženým motocyklem se spolujezdcem a zavazadly, střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
  • Režim URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
  • Režim GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout.
  • Režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; systém ABS pro zadní kolo lze vypnout.

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F společnost Honda v Evropě prodala přes 140 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2019 DCT verze modelu Africa Twin (včetně verze Adventure Sports) představovaly 45 % z celkového počtu prodaných kusů. Unikátní systém převodovky DCT se vyznačuje super rychlým, plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Mohlo by vás zajímat:  Nové BMW R 18 Classic a BMW R 18 se představují

Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru umožňuje jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění motorem. V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu.

Převodovka DCT u modelu Africa Twin je připravena na provoz v náročném prostředí – funkce pro jízdu v terénu lze aktivovat spínačem G umístěným dotykovém TFT displeji. Aktivací tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení pocitu dostupné trakce a ovladatelnosti stroje snížením úrovně prokluzu spojky během řazení. Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu. Pro modelový rok 2020 byla převodovka DCT u verze CRF1100L Africa Twin vybavena systémem detekce průjezdu zatáčkou. Pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl zatáčí, systém mírně upraví program řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené.

Samotným srdcem vylepšených vlastností nového modelu Africa Twin na silnici i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Trakce zadního kola je řízena prostřednictvím systémů TBW a HSTC, přilnavost předního kola při brzdění zajišťuje ABS umožňující brzdění v zatáčkách, jeho stabilitu pak systémy pro zamezení zvedání předního a zadního kola.

Světlá výška zůstala na hodnotě 250 mm, rozvor kol dosahuje 1 574 mm a sklon přední vidlice / závlek činí 27°30’/113 mm. Pohotovostní hmotnost činí 226 kg. Se zdvihem 230 mm nabízí 45mm převrácená kazetová vidlice Showa dostatek prostoru pro pohlcování nerovností a vyznačuje se upraveným nastavením vnitřních komponent, které zlepšuje výkony na silnici i v terénu. Tlumení v kompresi i v odskoku je plně nastavitelné. Litá hliníková hlava vidlice a kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části. Také zadní tlumič Showa byl upraven, zajišťuje zdvih osy kola 220 mm a vyznačuje se 46mm válcem a samostatnou nádržkou pro stabilní tlumení i při jízdě v extrémním terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.

Mohlo by vás zajímat:  Podmol skočil salto na motorce pro Dakar

Při regulaci brzdné síly prostřednictvím systému ABS jednotka IMU přebírá úhel náklonu, zpomalení (ze snímačů otáček předního/zadního kola) a zohledňuje také úroveň prokluzu předního i zadního kola; podobně, pokud zjistí náhlé zvednutí zadního kola, dokáže jemným přibrzděním obnovit stabilitu. Pokud motocykl stojí, je možné působení systému ABS na zadní kolo pro jízdu v terénu vypnout. 

Nabídka originálního příslušenství Honda pro model Africa Twin zahrnuje prémiový (42litrový) hliníkový vrchní kufr a boční kufry a také velký (58litrový) plastový vrchní kufr a boční kufry. Dále jsou k dispozici dvě výšky sedla (snížené 825-845 mm a zvýšené 870-895 mm), cestovní plexi, chránič chladiče, chránič motoru a boční padací rám, prodloužené chrániče řídítek, vyhřívané rukojeti a nabíjecí zásuvka.

Technické parametry

 MOTOR
Typ Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam
Zdvihový objem 1084 cm3
Vrtání x zdvih 92 mm x 81,5 mm
Kompresní poměr 10,1:1
Maximální výkon 75 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 105 Nm při 6 250 ot./min.
Úroveň hluku 73 dB
Olejová náplň 4,8 / 4,3 (5,2/4,7 u DCT)
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 18,8 l
Emise CO2  112 g/km MAN / 110 g/km DCT
Spotřeba paliva 4,9 l/100 km MAN

4,8 l/100 km DCT

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12 V-6 Ah Li-ion baterie (20 hod.)
Výkon alternátoru  0,49 kW / 5000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá, lamelová s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka

DCT–2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami

Typ převodovky 6-stupňová manuální (6-stupňová převodovka DCT)
   
RÁM
Typ Semi-dvojitá kolébka
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V) 2 330 mm x 960 mm x 1 395 mm
Rozvor kol 1 575 mm
Úhel přední vidlice 27,5°
Závlek 113 mm
Výška sedla 850/870 mm (volitelné snížené sedlo 825 mm, volitelné zvýšené sedlo 895 mm)
Světlá výška 250 mm
Pohotovostní hmotnost 226 kg (DCT 236 kg)
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu 45mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.
Typ vzadu Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm
KOLA
Typ vpředu 21M/C x 2,15 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Typ vzadu 18M/C x 4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Velikost ráfku přední 21″
Velikost ráfku zadní 18″
Pneumatika vpředu 90/90-21M/C 54H (dušová)

(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)

Pneumatika vzadu 150/70R18M/C 70H (dušová)

(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)

BRZDY
Systém ABS, Typ 2kanálový s IMU
Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu
Typ vpředu Dva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
Typ vzadu 256mm hydraulický kotouč s jednopístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu 2kanálový s možností vypnutí ABS pro zadní kolo
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel LCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej
Zabezpečovací systém Imobilizér, alarm (volitelná výbava)
Světlomet LED
Zadní světlo LED
Elektrická soustava Světla pro denní svícení, Bluetooth audio a Apple CarPlay, USB zásuvka, automatické vypínání ukazatelů směru, tempomat, nouzová brzdová světla, IMU, regulace točivého momentu, HSTC (systém proti prokluzu zadního kola a pro zamezení zvedání předního kola)

 

Zdroj a foto: Honda Motor Europe Ltd