Harley-Davidson Sportster S představuje své technologie a technické údaje

Harley-Davidson Sportster S je úplně nový motocykl typu performance custom, který nabízí podmanivý výkon s podporou současných technologií. Model Sportster S přichází s novou definicí celé řady Sportster a zahajuje novou éru v oblasti výkonu i designu této řady.

Pohonná jednotka Revolution Max 1250T

Model Sportster S je poháněn motorem Revolution Max 1250T, kapalinou chlazeným V-Twinem naladěným na strhující zátah od nejnižších otáček s plochou křivkou točivého momentu v celém rozsahu – výkon motoru přináší silnou akceleraci od rozjezdu v celém středním rozsahu otáček.

  • Zdvihový objem 1250 cm3
  • Vrtání x zdvih: 105 mm x 72 mm
  • 121 koňských sil
  • Točivý moment 127,5 Nm
  • Maximální otáčky 9500 ot/min
  • Kompresní poměr 12:1
Mohlo by vás zajímat:  Sraz Harley Owners Group se v roce 2025 vrátí do Chorvatska

Motor Revolution Max 1250T je podobný motoru Revolution Max 1250, který je používaný v modelech Harley-Davidson Pan America™ 1250, s následujícími důležitými rozdíly:

  • Hlavy válců mají menší průměry ventilů a portů a odlišný tvar spalovací komory, což zvyšuje rychlost proudění ve spalovací komoře při nižších otáčkách a posiluje točivý výkon v nízkých a středních otáčkách (až o 10 % větší točivý moment v pásmu 3000 až 6000 ot/min).
  • Písty jsou tvarované tak, aby odpovídaly rozměrům spalovací komory v oblasti hlav válců.
  • Délka a tvar sacího traktu v kombinaci s objemem airboxu jsou naladěny na maximální výkon ve všech pásmech otáček motoru.
  • Profily vaček a fázování variabilního časování ventilů VVT jsou řešeny tak, aby podporovaly požadovaný charakter výkonu motoru.

Nový model Harley-Davidson Sportster S se představuje

 Hlavní vlastnosti modelu Revolution Max 1250T

  • Architektura motoru V-Twin: V-Twin s úhlem válců 60 stupňů se vyznačuje úzkým profilem, který přispívá k lepší centralizaci hmoty i celkové ovladatelnosti a současně nechává spoustu volného místa pro nohy a chodidla jezdce. Vstřikovací jednotky jsou umístěny mezi válci. Tato pozice zajišťuje minimální turbulence a odpor proudění vzduchu.
  • Optimalizovaná konstrukce s nízkou hmotností: Snížení hmotnosti pohonné jednotky přispívá k nižší celkové hmotnosti motocyklu a k lepším vlastnostem z pohledu jezdce: nižší spotřebě, lepšímu zrychlení, ovladatelnosti i brzdění.
  • Zapojením analýzy konečných prvků (FEA) a moderním technikám optimalizace konstrukce při návrhu motoru bylo možné minimalizovat potřebné hmoty v odlitcích a lisovaných prvcích.
  • Nízkou hmotnost podporují také jednolité hliníkové válce s galvanickým potahem z nikl-silikon karbidu.
  • Kryty vaček a kryt primáru jsou vyrobeny z lehké slitiny hořčíku.
  • Motor jako nosná část rámu
  • Pohonná Revolution Max 1250T tvoří nosnou součást rámu motocyklu.
  • Motor zastává dvě funkce – dodává výkon a slouží jako část rámu a podvozku.
  • Tato konstrukce snižuje hmotnost motocyklu a ve výsledku dává pevný a tuhý rám.
  • Přední rám, středový rám a podsedlový rám jsou upevněny přímo na pohonnou jednotku.
  • Pohonná jednotka má pevnou a odolnou konstrukci, takže může účinně fungovat jako část rámu.
  • Pro jezdce to znamená výhodu optimálního výkonu díky značné úspoře hmotnosti, pevnému rámu a centralizaci hmoty.
  • Kapalinové chlazení: Kapalinové chlazení udržuje optimální teplotu motoru a podporuje stálý výkon i za proměnlivých podmínek a stylu jízdy (horké nebo chladné počasí, rychlá jízda či pojíždění v koloně, relaxovaný nebo naopak agresivní styl jízdy). Olej motoru je také chlazený kapalinou, takže je zajištěna jeho kvalita a trvanlivost i za nejnáročnějších podmínek.
  • Čtyřventilové hlavy válců: Čtyřventilové hlavy válců (dva výfukové a dva sací ventily, celkem osm ventilů) mají větší plochu ventilů. Průtok plynů skrz spalovací komoru je optimalizovaný, aby odpovídal požadavkům na výkon a zdvihovému objemu motoru.
  • Rozvody DOHC (Dual Overhead Camshaft) a variabilní časování ventilů VVT (Variable Valve Timing): Motor Revolution Max 1250T má samostatné vačkové hřídele pro sání a výfuk pro každý válec. Rozvody DOHC umožňují použití variabilního časování ventilů (VVT) pro vačkovou hřídel sání a výfuku s optimalizací pro přední a zadní válec. VVT pomáhá rozšířit výkonové pásmo a zvýšit točivý moment a snížit spotřebu. Díky tomu může stejný motor jezdci nabídnout jak zátah v nízkých otáčkách pro dobrou akceleraci hned po rozjezdu, tak strhující vysoký výkon při vysokých otáčkách. Hydraulické nastavení ventilových vůlí je zárukou tichého chodu a díky němu také odpadají složité a nákladné servisní práce.
  • Kované hliníkové písty
  • Koruny pístů jsou přizpůsobené pro precizní kontrolu kompresního poměru 12:1. Motor je konstruován pro palivo vyšší kvality (91 oktanů), aby dosáhl maximálního výkonu, ale bude fungovat i s palivem s nižším oktanovým číslem a je chráněný technologií snímače klepání.
  • Plášť pístu je potažený vrstvou s nízkým třením.
  • Pístní kroužky s nízkým pnutím snižují tření, což vylepšuje výkon.
  • Horní kroužek je eloxovaný pro zvýšení odolnosti.
  • Trysky chlazení oleje jsou namířeny na spodní část pístů, aby pomáhaly odvádět spalovací teplo.
  •  Vyvážená pohonná jednotka: Vnitřní vyvažovače eliminují většinu vibrací motoru, aby zvýšily pohodlí jezdce a prodloužily životnost motocyklu. Vyvažovače jsou vyladěny tak, aby ponechávaly jen tolik vibrací, aby motocykl působil „živým“ dojmem.
  • Spojka a převodovka: Revolution Max je sloučené hnací ústrojí, což znamená, že motor a šestistupňová převodovka jsou umístěny ve společném těle. Spojka je mechanicky ovládána lankem o velkém průměru pro plynulé, konzistentní uvolnění a minimální odpor. Funkce prokluzu spojky umožňuje jezdci podřazovat bez nadměrného zvýšení otáček motoru nebo zablokování zadního kola.
Mohlo by vás zajímat:  Při dopravní nehodě v Jablonci nad Nisou skončil motorkář na zahradě cizího domu

Model Sportster S: Přístrojový panel

Model Sportster S používá kulatý 4palcový displej TFT (technologie Thin-Film-Transistor s kvalitním obrazem a vysokým kontrastem), který zobrazuje všechny údaje a infotainment.

  • Všechny zobrazované funkce se ovládají pomocí ovladačů na levé a pravé rukojeti řídítek, a to za jízdy nebo po zastavení.
  • Displej je krytý antireflexním sklem, aby umožňoval lepší sledování za všech podmínek. Barvy a design displeje byly zvoleny tak, aby obrazovka nabízela co nejlepší výhled.

 Základní obrazovka

  • Velký tachometr uprostřed je obklopený grafickým kruhovým otáčkoměrem s ručičkou.
  • V horní části displeje jsou zobrazeny indikátory a varovné kontrolky.
  • Prostor pod tachometrem umožňuje zobrazení zpráv pro příchozí telefonní volání a výstrahy jako „nedostatek paliva“, „sklopený boční stojánek“ a „nízká teplota“.

Stavová obrazovka

Volbou tohoto typu zobrazení může jezdec na hlavní pozici zobrazit stavové informace o motocyklu. Tachometr je zobrazený v menší velikosti v horní části obrazovky. Stavové informace zahrnují tlak vzduchu v přední a zadní pneumatice, teplotu motoru a tlak oleje, napětí baterie a diagnostické kódy.

Displej modelu Sportster S podporuje systém infotainmentu generovaný mobilním zařízením jezdce se spojením Bluetooth. Motocykl nemá vlastní zabudovaný systém infotainmentu a není vybaven reproduktory. Většina funkcí infotainmentu také vyžaduje náhlavní sadu Bluetooth a reproduktory zabudované do přilby (prodávané samostatně).

V systému lze přehrávat hudební soubory uložené v mobilním zařízení nebo streamovanou hudbu a jezdec ji může poslouchat prostřednictvím náhlavní soupravy. Na displeji se zobrazuje interpret a název skladby a jezdec může pomocí ručních ovladačů procházet mezi hudebními soubory a nastavovat hlasitost.

Jezdec může pomocí hlasových povelů do náhlavní soupravy přijímat hovory nebo volat prostřednictvím mobilního zařízení. Na displeji se může zobrazit ID příchozího hovoru.

 Navigace je zajišťována prostřednictvím bezplatné aplikace Harley-Davidson App pro iOS nebo Android, kterou je nutné nainstalovat do mobilního zařízení jezdce. Když je aktivována navigace, jezdec může vybrat mezi zobrazením pohyblivé mapy nebo mapy s pokyny k odbočení na obrazovce spolu s hlasovými pokyny do náhlavní soupravy.

Když je zobrazena pohyblivá mapa, jsou údaje tachometru, pokyny k odbočení a další klíčové údaje zobrazeny nad mapou.

Jezdec může pomocí ovladačů zvětšovat a posouvat mapu a zobrazit další detaily.

Aplikace Harley-Davidson App pomáhá jezdcům si co nejlépe užít veškerý čas na cestách díky funkcím jako doporučené trasy, plánování tras, záznam tras, jezdecké výzvy a možnost vyhledat dealerství Harley-Davidson, čerpací stanice, hotely, restaurace, motocyklové akce a další atrakce.

Protože navigační systém v aplikaci Harley-Davidson App závisí na mobilním signálu (v motocyklu není žádný GPS přijímač), navigace může být v místech bez pokrytí signálem přerušena. Jezdec si však může předem nahrát celou trasu a uložit si ji do paměti jako zálohu.

Navigační systém Harley-Davidson App se automaticky aktualizuje, což je pro jezdce pohodlnější, než kdyby musel zadávat aktualizace do zabudovaného navigačního systému v motocyklu.

Model Sportster S: Bezpečnostní systémy Cornering Rider Safety

Model Sportster S je vybavený sadou asistenčních systémů Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson, která má za úkol dávat jezdci větší jistotu v nepříznivých podmínkách a pomáhá mu bezpečně zvládnout neočekávané situace. Technologie Cornering Rider Safety Enhancements pomáhají přizpůsobit výkon motocyklu podle dostupné trakce při akceleraci, deceleraci a brzdění při jízdě rovně i v zatáčkách. Použité systémy jsou elektronické a využívají nejnovější technologie řízení brzd a pohonné jednotky.

Inerciální měřicí jednotka IMU (Inertial Measurement Unit) v modelu Sportster S sleduje a hlásí údaje o náklonu motocyklu při průjezdu zatáčkou. Při zatáčení je omezena dostupná přilnavost pro brzdění a akceleraci. Technologie bezpečnostního systému to bere v úvahu a za účelem dosažení optimálního účinku zasahuje odlišným způsobem, když je motocykl v náklonu.

Mohlo by vás zajímat:  Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

Prohlášení: Dostupná přilnavost závisí na rozhraní vozovka/pneumatika. Uvedené systémy mohou pouze upravit brzdový tlak nebo točivý moment pohonné jednotky s cílem udržet síly působící na pneumatiku v mezích dostupné přilnavosti. Tyto technologie nemají schopnost zvýšit přilnavost nebo zasáhnout, když jezdec sám neaktivuje brzdy či plynovou rukojeť, a nemají schopnost přímo ovlivňovat směr vozidla. To je hlavní rozdíl mezi uvedenými systémy těchto motocyklů a systémy udržování stability u automobilů (Automotive Stability Control). Za řízení a korekci dráhy v konečném důsledku plně odpovídá jezdec.

  • Systém C-ABS (Cornering Enhanced Antilock Braking System)

Systém ABS je navržen tak, aby předcházel zablokování kol při brzdění a pomáhal jezdci mít motocykl pod kontrolou při brzdění a v krizových situacích při jízdě rovně. Systém ABS funguje nezávisle na přední a zadní brzdě, zajišťuje stálé otáčení kol a zabrání nekontrolovanému zablokování kol. Systém C-ABS (Cornering Enhanced ABS) je variantou systému ABS, která bere v úvahu úhel náklonu motocyklu. Při zatáčení je omezena dostupná přilnavost pro brzdění a systém C-ABS tuto skutečnost automaticky kompenzuje. Funkce minimalizace zdvihu zadního kola RLM (Rear-wheel Lift Mitigation) využívá snímače systému C-ABS a inerciální měřicí jednotku (IMU) k řízení zdvihu zadního kola při prudkém brzdění a přispívá k vyváženému zpomalení a k tomu, aby měl jezdec motocykl stále pod kontrolou.

  • Systém C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System)

Systém TCS (Traction Control System) je navržen tak, aby zabránil nadměrnému protáčení zadního kola při akceleraci. Systém TCS může zvýšit jistotu jezdce při zhoršené přilnavosti pneumatik kvůli dešti, nečekané změně v povrchu vozovky nebo při jízdě na nezpevněné vozovce. Systém C-TCS je variantou systému kontroly trakce TCS, která bere v úvahu úhel náklonu motocyklu. Každý předprogramovaný jízdní režim má vlastní úroveň nastavení systému C-TCS. V přizpůsobitelných jízdních režimech si může jezdce vybrat jednu ze tří úrovní kontroly trakce C-TCS.

Jezdec může vypnout systém C-TCS ve všech jízdních režimech, když motocykl stojí a je spuštěný motor. Přepnutí na jízdní režim Rain automaticky zapne systém C-TCS, ale C-TCS lze po výběru režimu Rain opět vypnout. Systém C-TCS lze znovu aktivovat stisknutím tlačítka na ovladači pravé ruky u pravého řídítka během stání motocyklu i za jízdy.

Kontrola trakce C-TCS také podporuje systém FLM (Front-Wheel Lift Mitigation), která omezuje výšku a dobu zvednutí předního kola (wheelie). Výška a doba zvednutí předního kola se řídí podle vybraného jízdního režimu, kdy režim Rain je nejvíce restriktivní a režim Sport nejméně restriktivní ze všech standardních režimů. Vypnutí systému C-TCS plně deaktivuje C-TCS i FLM.

  • Systém C-DSCS (Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System)

Systém C-DSCS detekuje nadměrný smyk zadního kola při zpomalení, upraví točivý moment motoru tak, aby rychlost otáčení zadního kola lépe odpovídala rychlosti vůči vozovce a nedošlo k prokluzu. Ten obvykle může hrozit v situacích, kdy jezdec náhle prudce podřadí nebo zavře plyn na mokrém či kluzkém povrchu.

Když systém C-DSCS detekuje nadměrný smyk zadního kola při zpomalení, upraví točivý moment motoru tak, aby rychlost otáčení zadního kola lépe odpovídala rychlosti vůči vozovce. Účinek systému C-DSCS je také přizpůsobený podle úhlu náklonu při zatáčení.

  • Systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System)

Systém TPMS sleduje aktuální tlak v přední a zadní pneumatice. Udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité pro chování vozidla i životnost pneumatiky. Systém TPMS zobrazuje aktuální tlak v přední a zadní pneumatice na barevném displeji a v případě nízké hodnoty tlaku zobrazí indikátor s upozorněním na nutnosti kontroly tlaku.

 Model Sportster S: Jízdní režimy

Model Sportster S nabízí nastavitelné jízdní režimy, které elektronicky ovládají výkonové charakteristiky motocyklu a míru intervence ze strany asistenčních technologií. Tři z režimů jsou předem naprogramované, dva další režimy si může vlastník sám nakonfigurovat. Každý režim se skládá ze specifické kombinace nastavení nástupu výkonu, brzdění motorem, systému C-ABS a systému C-TCS.

Jezdec může pomocí tlačítka MODE u pravém rukojeti řídítek změnit aktivní jízdní režim za jízdy i po zastavení, s určitými výjimkami. Po výběru režimu se na přístrojovém panelu zobrazí speciální ikona pro každý režim.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená ergonomie, inovované technologie a další nový člen j modelové řady CMX značky Honda

S výjimkou režimu Road může jezdec deaktivovat jízdní režimy prostřednictvím nabídky nastavení na přístrojovém displeji. Aby bylo možné tlačítkem MODE za provozu vybrat vlastní jízdní režimy, musí být nejprve nastaveny jezdcem v nabídce nastavení.

  • Režim Road: Režim Road je určený pro každodenní ježdění a poskytuje vyvážené vlastnosti. Tento režim nabízí méně agresivní reakci na rukojeť plynu a menší sílu motoru ve středním pásmu než režim Sport s vyšší mírou zásahu systémů C-ABS a C-TCS. Na některých trzích je režim Road předvoleným režimem modelu Sportster S po zapnutí klíčku zapalování, v Severní Americe však bude po zapnutí vždy nastaven jízdní režim vybraný při posledním vypnutí motocyklu. V případě poruchy funkce jízdních režimů bude systém vždy přepínat na výchozí režim Road.
  • Režim Sport: Režim Sport maximalizuje propojení jezdce s motocyklem a nabízí přímý a niterný zážitek z jízdy. Jezdec má k dispozici plný výkonový potenciál motocyklu v přímém a precizním podání, s plným výkonem a nejrychlejší odezvou na plynovou rukojeť. Systém C-TCS je nastaven na nejnižší míru zásahu a brzdění motorem je zvýšeno.
  • Režim Rain: Tento režim je navržen tak, aby poskytoval jezdci větší jistotu při jízdě za deště nebo za snížené adheze. Režim Rain je také vhodné nastavení pro jezdce, kteří teprve hledají jistotu za řídítky a seznamují se s motocyklem. Odezva plynu a nástup výkonu jsou naprogramovány na podstatně omezenou míru akcelerace, je omezeno brzdění motorem a jsou vybrány nejvyšší úrovně zásahu systémů C-ABS a C-TCS.
  •  Režim Custom: Model Sportster S má dva jízdní režimy Custom. Každý režim Custom umožňují jezdci vytvořit sadu výkonových charakteristik podle jeho osobního stylu jízdy nebo speciálních situací. Při vytvoření režimu Custom může jezdec vybrat kombinaci svých požadavků na charakteristiku dodávky točivého momentu motoru, brzdění motoru, odezvu na plyn, nastavení míry zásahu C-TCS a C-ABS, to vše v rámci specifických rozsahů. Jezdec si například může vytvořit režim s výkonem motoru Sport a maximální odezvou na plyn (jak ne naprogramován v jízdním režimu Sport), ale s nižší mírou brzdění motorem, než je nabízena v předprogramovaném režimu Sport.