Elektrické motorky na Dakaru?

Na letošní Dakarské rallye se o tom často mluví… Budoucnost pouštní soutěže v roce 2030 se plánuje nastavit z obnovitelných zdrojů, údajně z elektromobility. Však se také po dunách prohání hybridní audi. Ale jak je to v oblasti motorek? Provádí se nějaké konkrétní kroky pro technologický přechod? „Zatím o tom nevíme. Nedokážeme si představit, že bychom v následujících letech závodili na elektrických motorkách,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group. Martin Michek a Milan Engel si pochvalují přítomnost se spalovacími motory. „Budoucnosti se však nebráním, sám mám elektromobil,“ dodal Michek, který se v úterý dostal mezi dvacítku nejrychlejších.

Oba jsou odkojení benzínem, milují zvuk motorky. Moc dobře však vědí, že se čím dál více začíná hovořit o ekologické budoucnosti Dakarské rallye. A nejen tam. „Zrovna v motokrosu se v prosinci představila plně elektrická motorka, dokonce je v plánu samostatný tovární tým s touto technologií,“ tvrdil Michek, který se novým věcem nebrání. „Obdivuji technologické noviny, vždycky mě to zajímá. I když se mi to zcela nelíbí, protože jsem vychovaný k benzínu. Ale taková firma jako Audi by přece neudělala auto z elektriky, kdyby v tom neviděla potenciál.“

Jak by tedy mohla vypadat budoucnost elektrických motorek na Dakaru? Na tankovacím místě nebudou benzínky, ale servisy, ve kterém se pouze vymění baterky za ty nabité. „Myslím, že já už něco takového nezažiju, maximálně v rámci testování. Ale už to asi nebude takové, protože na elektrických motorkách se nemá skoro nic co rozbít. Maximálně baterky nebo kola,“ tvrdil Engel z týmu ORION – MRG. „Jsem rád, že zažívám benzínovou přítomnost. Navíc stále máme papírový road-book, o němž se hovořilo, že bude rovněž digitální.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility odhaluje vodou chlazený EE 5 pro rok 2025

O elektrických motorkách se na Dakarské rallye nic konkrétního neví. „Pro nás je to hudba budoucnosti, ale vize tam je. Není však pociťováno, že bychom tím směrem měli v brzké době jít. Těžko se nahradí spalovací motory. Třeba tady jezdí kamion na vodík, ale oni ho vysadí dvacet kilometrů před cílem a pak udělají na něj záběr z vrtulníku,“ dodal s úsměvem Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – MRG.

Engela opět trápily brzdy

Přítomnost pro český motocyklový tým není vůbec špatná, naopak! Martin Michek se posunul dopředu, když zajel čtrnáctý čas a v celkovém pořadí je devatenáctý. „Top patnáct je super výsledek. Ukazujeme, že rychlost tam je. Jen ráno jsem měl těžší vstávání, protože bolest žeber po pádu je druhý nebo třetí den nejhorší. Ale musím uznat, že od poloviny speciálky mě přestaly bolet a jelo se mi docela fajn,“ vyprávěl Michek. „Jenže poslední etapy budou prý fakt náročné a hlavně rozhodující.

Milan Engel skončil v úterý čtyřicátý a celkově je pětatřicátý. „Bohužel mě dostaly navigační pasti, stálo mě to hodně minut. Ještě mi k tomu přestala jít zadní brzda ke konci. Musím zjistit, kde je chyba. Žádný kámen jsem netrefil. Cítím se dobře fyzicky, psychicky je to horší. Dělal jsem hodně chyb. Budu mít co dělat uhlídat druhé místo v kategorii jezdců bez asistence.“