Do Česka se žene drsná zima. Správně zazimovat motorku je letos důležitější než kdy dřív

pexels-photo-3823218
Foto: Pexels

Ještě pár dnů svobodné jízdy, pak už uklidit motorku do garáže a čekat na teplejší měsíce. Českým motorkářům zbývá jen několik dní podzimní sezóny. Podle meteorologů totiž střední Evropu čeká výjimečně krutá zima s hustým sněžením a tvrdými mrazy. I proto by motorkáři neměli otálet s pečlivým zazimováním svých strojů. Jinak hrozí koroze motoru, problémy s baterkou nebo deformace pneumatik.

Motorkářská sezóna pomalu končí, na střední Evropu se žene extrémně krutá zima. Podle portálu Severe Weather Europe, který pravidelně analyzuje počasí na starém kontinentu, začne řádit klimatický jev s názvem El Niño. Ten sice způsobí nárůst teplot ve zbytku Evropy, na našem území se ale ustálí studené proudy ze severu, které mohou přinést tuhé mrazy a srážky. První sněhové závěje mohou podle meteorologů zasáhnout Česko už v polovině listopadu.

Jezdit na motorce může být během chladných měsíců kvůli extrémně nízkým teplotám nekomfortní, a v některých hlavně nebezpečné. Pokud se vášniví motorkáři přece jenom vydají na zimní vyjížďku, měli by mít bohaté jezdecké zkušenosti a taky odpovídající výbavu, jako například rukavice nebo hřejivé zimní oblečení pod bundou. Především by ale měli vyhodnotit aktuální počasí a stav vozovky, námraza na silnici výrazně zvyšuje možnost nebezpečného pádu nebo kolize.

Čistota půl zdraví

Pro všechny ostatní je důležité motorku správně zazimovat. Jako první by se měli zaměřit na její čistotu, tedy zbavit stroj bláta, zaschlého hmyzu a zkontrolovat, zda nemá zatuhlý řetěz. Pozornost si zaslouží taky baterie, její kapacita totiž může během chladných měsíců poklesnout. Odborníci doporučují vyjmout akumulátor z motorky a uschovat jej na suché místo s teplotou kolem 15 stupňů Celsia. Jinak hrozí, že stroj na jaře nepůjde nastartovat. Pozornosti všech motorkářů by neměly uniknout ani všechny provozní tekutiny – důležité je před zimou natankovat plnou nádrž, vyměnit olej či zkontrolovat stav chladící kapaliny.

Na co byste neměli nezapomenout, když plánujete zazimovat motorku?

Samostatnou kapitolou je pak péče o pneumatiky, které si zaslouží speciální péči. Pokud se jezdci rozhodnou odložit svůj stroj na pár měsíců, měli by se vrhnout na kontrolu jejich drážek, kde se často usazují kamínky i jiné nečistoty. Gumy by měly být dofouknuty na nejvyšší povolenou hodnotu udávanou výrobcem. Stěžejní je postavit motorku na stojan tak, aby se pneumatiky nedotýkaly země, jinak hrozí jejich deformace.

Skladujte v suchu a teple

Motorkáři by neměli podceňovat důležitost teplotní stability, náhlé výkyvy totiž mohou způsobit kondenzaci vlhkosti v různých částech motoru a palivového systému. Správné zazimování motorky je zásadní pro její dlouhodobou životnost a bezproblémový start do nové sezony. Zde hraje důležitou roli jedna často přehlížená součást – garáž a garážová vrata. „Jsou klíčovým prvkem v péči o motorku během zimního období. Investice se pak vrátí v podobě její dlouhodobé ochrany a snížených nákladů na údržbu a případné opravy,“ tvrdí Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax, která je předním výrobcem garážových vrat v Česku.

Kvalitní vrata s dobrou izolací zajistí stálou teplotu v garáži a minimalizují riziko kondenzace. Nízké teploty mohou negativně ovlivnit životnost a výkon baterie motorky. Její uložení v garáži, kde je teplota vyšší než venku, pomáhá udržovat baterii v optimálním stavu. „Měla by být uložena v suché místnosti s konstantní teplotou a co nejnižší vlhkostí vzduchu. V suché a teplé garáži se snižuje riziko trhlin na pneumatikách nebo koroze brzdových disků,“ popisuje Přichystal s tím, že v neposlední řadě garáž pomáhá i k zachování estetického vzhledu. Sluneční světlo, déšť a další vnější vlivy totiž mohou postupem času způsobit vyblednutí laku a poškození povrchů motorky.

Garáž zároveň tvoří první obrannou linii mezi motorkou a vnějším prostředím, kromě mrazu, deště a sněhu spolehlivě ochrání také před zloději. V tomto ohledu by se lidé měli zaměřit na volbu odpovídající bezpečnostní třídy. „Třída RC2 maximálně znesnadní jejich mechanické prolomení. V kombinaci s automatickým otevíráním nemůže dojít k mechanickému vypáčení vrat. Převodovka motorizovaného pohonu to totiž zlodějům neumožní. A to ani v případě, kdy dojde k výpadku elektrického proudu,“ vysvětluje Přichystal.