BMW Motorrad před 80 lety představilo veřejnosti motocykl BMW R 5. Tento technicky doslova revoluční stroj určil, jak budou motocykly vypadat až do padesátých let. Koncept vychází z továrního závodního stroje z roku 1935 určeného pro třídu do 500 cm3, který byl revolučním strojem s novým, velmi lehkým rámem. Pro připomenutí tohoto 80. výročí BMW Motorrad připravilo pro Concorso d’Eleganza Villa d’Este speciální koncept: BMW R 5 Hommage. Kromě toho představila také koncept automobilu BMW 2002 Hommage.
BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.
„Při své premiéře se R 5 nevyznačovala pouze špičkovou technikou, ale také jednoznačně vedenými elegantními liniemi, díky nimž vystupovala z davu,“ vysvětluje Edgar Heinrich, ředitel designu BMW Motorrad.
Tradice a zakázková výroba
BMW R 5 Hommage ukazuje, jak lze propojit svět historických a na zakázku stavěných motocyklů, tzv. customů. Základem designu je původní dvouválec s objemem 500 cm3, navržený motocyklovým nadšencem Sebastianem Gutschem. Tento motor byl poškozen při závodech a následně použit jako základní prvek motocyklu BMW R 5 Hommage. V konceptu však motor dostal pro zvýšení původního výkonu 26 koní na míru vyvinutý kompresor.
Podobně jako většina motocyklů „custom“, i tento byl celý vyroben ručně „od nuly“. Pro specializovaný tým BMW Motorrad vyrobili požadované díly bratři Ronny a Benny Norenové, kteří se stavbou zakázkových motocyklů zabývají již déle než 30 let.
Při pohledu na BMW R 5 Hommage je zřejmá nadčasová elegance přetavená do moderní doby. Jedinečnost představeného motocyklového konceptu dokresluje použité barevné schéma kombinující typickou černou doplněnou bílými proužky, které však ozvláštňuje jemně zlatavé stínování.