BMW R 1200 GS: Boxer nejen do nepohody nezpevněných cest

BMW R 1200 GS s vodou chlazeným motorem je dosud nejprodávanějším modelem GS. Od svého uvedení na trh v roce 2013 už svým všestranným talentem zapůsobilo na více než 100 000 zákazníků. Nová generace modelu R 1200 GS je opět poháněna charakteristickým vzduchem/vodou chlazeným boxerem o objemu 1170 cm3, výkonu 92 kW/125 koní při 7750 ot./min a maximálním točivém momentu 125 Nm při 6500 ot./min.

Klíčovými vlastnostmi této pohonné jednotky jsou precizní chlazení s vertikálním tokem skrz motor, který umožňuje efektivnější využití výkonu, a šestistupňová převodovka s mokrou spojkou, integrovaná do jednotky motoru. Stejně jako dříve je pohon zadního kola bezúdržbový, se spojovacím hřídelem umístěným po levé straně.

Ve standardní výbavě nabízí R 1200 GS dva jízdní režimy, které umožňují přizpůsobit charakter motocyklu požadavkům jezdce. Standardně dodávaná Automatická kontrola stability ASC zajišťuje vysokou úroveň bezpečnosti díky maximálnímu využití dostupné trakce. Navíc tu jsou jízdní režimy „Rain“ a „Road“, které umožňují přizpůsobit charakter motocyklu podmínkám na silnici. Jako tovární volitelná výbava je pro nové R 1200 GS k dispozici systém jízdních režimů „Riding Modes Pro“, který přidává jízdní režimy „Dynamic“ a „Dynamic Pro“, „Enduro“ a „Enduro Pro“ a také dynamickou kontrolu trakce DTC. Ta umožňuje ještě efektivnější a bezpečnější akceleraci, zvláště pokud je motocykl v náklonu. Jízdní režimy „Dynamic Pro“ a „Enduro Pro“, aktivované prostřednictvím kódované zástrčky, navíc nabízejí možnosti individuálního nastavení, které umožňují přizpůsobit charakter motocyklu podle individuálních potřeb, a tudíž dosáhnout ještě většího požitku z jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  HONDA GB350S pro rok 2025

Jezdci mohou využít maximum terénního potenciálu nového R 1200 GS v režimu „Enduro Pro“. V tomto nastavení může jezdec dle libosti volit a kombinovat nastavení odezvy na plyn, DTC i ABS. Asistent rozjezdu do kopce jako součást jízdních režimů „Riding Modes Pro“ zajišťuje pohodlný provoz a bezpečnou ovladatelnost v náročném terénu. ABS Pro jde ještě o stupeň dál než konvenční ABS tím, že nabízí zvýšenou bezpečnost při brzdění do zatáček, protože díky ABS je možné brzdit i s motocyklem v náklonu.

Při vývoji podvozku byl hlavním cílem komfort a optimální stabilita. Až dosud  umožňoval systém Dynamic ESA automatické přizpůsobení tlumení jízdní situaci v závislosti na zvoleném režimu. Stačilo jen stisknout tlačítko pro pohodlné nastavení zátěže motocyklu – a s tím i takzvané předpětí podvozku motocyklu – na sólo jízdu, sólo jízdu se zavazadly a jízdu se spolujezdcem. Proto lze předpětí pružiny nastavit na jednu ze tří úrovní. Dynamic ESA „Next Generation“ teď jde o krok dál směrem k dosažení optimálního nastavení podvozku. Stejně jako v případě režimu tlumičů „Road“ umožňuje nová funkce „Auto“ automatické nastavení zátěže. Zatímco standardní nastavení „Auto“ automaticky zajišťuje ideální jízdní pozici, a tím i optimální chování při všech relevantních stavech zatížení, může jezdec zvolit také dvě další velice užitečné funkce pro univerzální rozsah využití R 1200 GS, nazvané „Min“ a „Max“. „Min“ omezí předpětí pružiny na minimum snížením dorazu pružiny, a tak umožní snížit výšku sedla. Naproti tomu nastavení „Max“ zvýší doraz pružiny na maximum a nabídne maximální možné předpětí pružiny. Výsledná zvýšená pozice je pro jezdce zvláště užitečná v terénu, kde se vyžaduje maximální možná světlá výška.

Mohlo by vás zajímat:  Cena BMW M v MotoGP. Vítěz v roce 2024 si odveze zcela nové BMW M5

I v nové edici byla zachována základní architektura modelu R 1200 GS. Stejně jako dříve prochází od předního „zobáku“ modelu GS působivá linka přes palivovou nádrž a sedlo až k funkčně navržené zadní části. Zadní část dává najevo agilitu a lehkost, čímž zdůrazňuje dynamický charakter motocyklu se zadní částí rámu provedenou v černé barvě.

Optimalizovány byly detaily předního blatníku a střední části předního krytu kola. Malé větrné deflektory, známé jako winglety, poukazují na aerodynamickou dokonalost. Nově zpracovány byly také detaily nasávání vzduchu a boční panely palivové nádrže. Nový design byl aplikován na vstupy chladicího vzduchu a ozdobné prvky chladiče, na nichž jsou galvanizované povrchy nebo nerezová ocel (Rallye a Exclusive).

Nové R 1200 GS Rallye pak například jezdí na terénních kolech s drátěným výpletem, které je možné v rámci tovární volitelné výbavy objednat i s terénními pneumatikami. Nadšenci do off-roadového ježdění mohou také zvolit tovární sportovní podvozek. Pokud jezdí nová R 1200 GS Rally v puristické podobě, tedy s odstraněným držákem pro zavazadla a bez podnožek spolujezdce, mohou být tyto prvky elegantně zakryty chrániči, které jsou dodávány s motocyklem. Ve variantě Exclusive nové R 1200 GS zdůrazňuje svoji výjimečnou přitažlivost i po vizuální stránce, kterou podtrhuje metalický lak Iced Chocolate. Je to výjimečný motocykl pro jezdce, kteří mají vysoká očekávání inovativního a technicky sofistikovaného produktu.

Vytříbený, jedinečný vzhled R 1200 GS Exclusive je podtržen bočními ozdobnými panely v metalické matné barvě Monolith s čirými přelakovanými pruhy a rámem v práškovém metalickém laku šedá Agate. Černě lakované pohonné ústrojí a zlatě lakované brzdové třmeny vytvářejí působivý kontrast. Výjimečnou přitažlivost R 1200 GS Exclusive mohou dále podtrhnout prvky z programu volitelné výbavy BMW Motorrad nebo Originálního příslušenství BMW Motorrad.

Mohlo by vás zajímat:  Velké změny u barevných provedení Kawasaki řady 2025 Z

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“241″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]