
Aprilia Tuono V4 patří již několik let mezi ultimativní naháče s velkým výkonem a ovladatelností superbiků. Jeho parametry z něj nyní dělají skutečnou zbraň pro silnice.
Hlavní změna pro nový modelový rok se odehrála na pohonné jednotce. Původní zdvihový objem se díky většímu vrtání zvětšil z 999 na 1 077 cm3. Tato změna byla provedena hlavně kvůli zvýšení maximálního výkonu. Nový motor má nyní výkon 175 koní a točivý moment 120 Nm navíc posazený do nižších otáček, což zaručuje jedinečné jízdní zážitky. Geometrie rámu byla mírně upravena změnou úhlu přední vidlice a zadní kyvná vidlice prodloužena o 6 mm.
Elektronika Tuona je v plném rozsahu jako u nové RSV4, samozřejmě je nastavena a kalibrována s ohledem na výkonové parametry a geometrii Tuona a jeho využití přednostně na silnicích.
Estetické změny zahrnují především novou kapotáž více připomínající RSV4, která opticky vyznívá subtilněji, ale ve skutečnosti poskytuje lepší aerodynamickou účinnost a ochranu jezdce. Přepracované sedlo je opět pohodlnější, je umístěno o 15 mm níže a společně s rovnými řidítky zvyšuje komfort jezdce.
Základní verze je opět osazena pružícími komponenty SACHS a bude dostupná ve dvou barvách:
- šedostříbrná grigio portimao
- modrá blu donnington
Aprilia Tuono V4 1100 Factory
Nově bude nabídka Tuona rozšířena o provedení Factory, jehož podvozek bude kompletně osazen komponenty ÖHLINS. Verze Factory bude nabízena v jedinečné barevné kombinaci Superpole, prakticky identické s limitovanou sérií nové RSV4 RF.
A jako poslední APRILIA PERFORMANCE RIDE CONTROL (APRC):
Systém APRC sestává ze 4 modulů, které umožňují řídící jednotce motocyklu v reálném čase sledovat dynamické jízdní podmínky a měnit adekvátně nastavení motoru. Jezdec je schopen každou funkci měnit nezávisle navzájem od ostatních dle svých požadavků. Součástí systému je nový duální mód přístrojové desky ROAD / RACE, jehož přepínáním lze měnit parametry zobrazované na digitálním displeji.
- ATC
omezuje kroutící moment motoru při prokluzu zadního kola ale umožňuje jezdci kontrolovat i boční smyk při akceleraci v závislosti na náklonu a poskytuje tak lepší cit pro kontrolu plynu. Jezdec může měnit v 8 stupních nastavení kdykoliv během jízdy pomocí joystiku na levém řidítku a přizpůsobit tak jeho funkci profilu a povrchu trati či stavu pneumatik, aniž by bylo nutné zavřít plyn či dokonce pustit řidítka. ATC lze kalibrovat po výměně pneumatiky. - AWC
management zabraňuje náhlým poklesům výkonu díky zaklapnutí nebo naopak přidání plynu a umožňuje tak dokonalou kontrolu zrychlení. Systém AWC lze také aktivovat nezávisle na ostatních součástech APRC přes přístrojovou desku a poskytuje 3 úrovně nastavení dle preference jezdce. - ALC
zajistí perfektní start díky jemné regulaci přenosu výkonu na zem. Jediné co jezdec musí udělat, je otočit plyn naplno a při zhasnutí světel pustit spojku. ALC má 3 stupně nastavení, opět pomocí menu na přístrojové desce ale změna je možná pouze při stojícím motocyklu a to současným stiskem obou tlačítek kontroly trakce na levém řidítku. - AQS
systém AQS v principu přerušuje zapalování na velmi krátký definovaný čas, díky tomu lze řadit bez ubrání plynu a vymáčknutí spojky. Systém spolupracuje s nově odstupňovanou převodovkou tak, aby omezil propad otáček při aktivaci funkce. Za účelem optimalizace funkce inženýři ze závodního oddělení vytvořili proměnlivou mapu přerušovacích časů v závislosti na otáčkách motoru.
MOTOR: | Aprilia V4 65° 4-taktní; příčně uložený; kapalinou chlazený; DOHC – 4 ventily na válec; kombinovaný rozvod řetěz + ozubená kola; EURO 3 |
---|---|
PALIVO: | natural 95 |
VRTÁNÍ x ZDVIH: | 81 x 52.3 mm |
ZDVIHOVÝ OBJEM: | 1 077 ccm |
KOMPRESNÍ POMĚR: | 1.6 : 1 |
MAXIMÁLNÍ VÝKON: | 129 kW/175 koní při 11 000 ot./min |
MAXIMÁLNÍ MOMENT: | 120 Nm při 9 000 ot./min |
MANAGEMENT: | integrální řídící systém; řídící jednotka Marelli 7SM; 2 dvojitá tělesa škrtících klapek 4x průměr 48mm; integrované elektronické vstřikování a digitální zapalování; 8 vstřikovačů; management „Ride-by-Wire Multimap“; volitelné charakteristiky motoru SPORT-TOURING-RAIN |
MAZÁNÍ: | zásoba oleje v motoru; dvě čerpadla (mazání a chlazení); olejový chladič |
STARTOVÁNÍ: | elektrický startér |
ALTERNÁTOR: | 450W při 6 000 ot./min |
VÝFUKOVÝ SYSTÉM: | systém 4-2-1 s jednou boční koncovkou a elektronicky řízenou výfukovou přívěrou; lambda sonda; EURO 3 |
SPOJKA: | více-lamelová v olejové lázni; kontrola prokluzu (anti-hoping); mechanické ovládání lankem |
PRIMÁRNÍ PŘEVOD: | přímá ozubená kola; převodový poměr: 44/73 (1:1.659) |
PŘEVODOVKA: | 6-ti rychlostní; převodové poměry 1° 15/39 (1:2.600) |
2° 16/33 (1:2.063) | |
3° 20/34 (1:1.700) | |
4° 22/32 (1:1.455) | |
5° 26/34 (1:1.308) | |
6° 27/33 (1:1.222) | |
SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD: | řetěz; převodový poměr 16/42 (1:2.5625) |
RÁM: | dvojitý nosník z hliníkové slitiny; kombinace tlakového lití a lisování; tlumič řízení ÖHLINS |
PŘEDNÍ ODPRUŽENÍ: | „Up-side Down“ vidlice SACHS; průměr 43 mm; radiální uchycení brzdových třmenů; plně nastavitelná –regulace předpětí pružiny; komprese; útlumu a usazení v brýlích; zdvih kola 120 mm |
ZADNÍ ODPRUŽENÍ: | dvojitá konstrukce z hliníkových slitin; kombinace tenkostěnného odlitku a tlakového výlisku; progresivní přepákování APS; hydraulický tlumič SACHS s nádobkou „piggy-back“; plně nastavitelný – regulace předpětí pružiny; komprese; útlumu a délky tlumiče; zdvih kola 130 mm |
BRZDY: | přední 2 plovoucí lehké ocelové kotouče průměr 320 mm; radiální 4-pístkové brzdiče BREMBO 32 mm monobloc M432; radiální pumpa; oplétané hadice |
zadní 1 pevný lehký ocelový kotouč průměr 220 mm; plovoucí 2-pístkový brzdič BREMBO 32 mm; pumpa s integrovanou nádobkou kapaliny; oplétaná hadice | |
KOLA: | třípaprskové ráfky z lehké slitiny přední 3.50 x 17" |
třípaprskové ráfky z lehké slitiny zadní 6.00 x 17" | |
PNEUMATIKY: | radiální; bezdušové přední 120/70 ZR 17 |
radiální; bezdušové zadní 190/55 ZR 17 | |
VÝŠKA SEDLA: | 825 mm |
SUCHÁ HMOTNOST: | 184 kg |
PROVOZNÍ HMOTNOST: | 205 kg |
PALIVOVÁ NÁDRŽ: | 18.5 litru |