AJS Regal Raptor Daytona 125 je hodně zajímavá stopětadvacítka

AJS Regal Raptor Daytona 125

Krátké zastavení u další z nabídek „malých“ motorek o objemu 125 ccm. Dlouhá a nízká Daytona ve stylu amerických drag racerů 60. let nabízí jezdci úžasný zážitek z jízdy. Každý na první pohled vidí hubené 21″ přední kolo v kontrastu s tlustým 16″ zadním kolem. Málokdo na silnici tyto motocykly přehlédne a mine bez povšimnutí. K dispozici je ve dvou barvách, bílé se stříbrnými pruhy nebo černé se stříbrnými pruhy.

Tahle stylová motorka se dá pořídit za cenu kolem 80 tisíc korun.

AJS Regal Raptor Daytona 125

Kde se značka AJS vzala?

Vznik samotné značky AJS Motorcycles se pak datuje do roku 1909, kdy Albert John Stevens založil rodinnou firmu na výrobu motocyklů A J Stevens & Co (AJS), která se stala postupně jedním z pilířů britského motocyklového průmyslu. Albert John Stevens sice propůjčil firmě svoje iniciály, ale ve firmě působili v různých vedoucích funkcích také všichni čtyři jeho synové Harry, George, Albert John (‘Jack’) a Joe Stevens Junior. V roce 1910 představili svůj první model. Jednalo se o konvenční motocykl s dvourychlostním motorem s postranními ventily o objemu 292 cm³.

V roce 1938 se značka AJS stala součástí skupiny s názvem Associated Motorcycles, kterou společnost Colliers vytvořila jako správcovskou společnost pro své různé zájmy. Společnost AMC nebyla sama o sobě výrobcem, ale spíše mateřskou společností skupiny výrobců motocyklů, která zahrnovala společnosti Matchless, AJS, Norton, James, Francis-Barnett, Sunbeam a další méně známé firmy.

Mohlo by vás zajímat:  Spanilá jízda stovek harleyů odstartuje 2. den All American Festu

Koncem šedesátých let přivedla japonská konkurence britský motocyklový průmysl k rychlému úpadku. V roce 1966 se společnost AMC zhroutila a reformovala se jako Norton-Villiers v rámci holdingu Manganese Bronze Holdings Ltd. To však problémy vyřešilo jen na chvíli a Norton-Villers nakonec stejně vstoupil do likvidace. Norton byl poté reformován s finanční podporou britské vlády jako Norton-Villiers-Triumph (NVT). Tato společnost pak v roce 1974 vstoupila do nucené správy. Po konečném kolapsu NVT byla společnost AJS odkoupena bývalým továrním jezdcem a tehdejším soutěžním manažerem v Norton Villiers panem Fluffem Brownem, který spolu s právy na značku AJS odkoupil i práva na výrobu Stormeru pod značkou AJS a celou zásobu dílů na AJS Stormer.

V současné nabídce AJS jsou tedy nyní převážně lehké motocykly a skútry s motory  o objemu 125 cm³, které nabízejí výjimečný poměr ceny a kvality i vynikající dostupnost náhradních dílů. Všechny aktuální motocykly AJS jsou homologovány pro evropský trh a splňují evropské bezpečnostní normy a úrovně emisí. Modely tedy splňují normu EURO 4.

 Technické specifikace

Emisní norma EURO 4
Typ motoru 4-taktní, OHC, kapalinou chlazený dvouválec
Zdvihový objem 125 cm³
Maximální výkon 8 kW při 9500 (ot/min)
Objem nádrže 13,5 l
Převodovka manuální, 5 rychlostí
Hmotnost 185 kg
Maximální hmotnost 335 kg
Startér elektrický
Brzdy přední dvoukotoučová / zadní jednokotoučová
Kola přední 0/90-21 / zadní 160/80-16
Výška sedla 640 mm
Délka 2325 mm
Šířka 910 mm
Výška 1195 mm
Rozvor 1660 mm
Maximální rychlost cca 100 km/h
Průměrná spotřeba cca 2.4 l / 100 km
Barva Bílá se stříbrnými pruhy, Černá se stříbrnými pruhy
Mohlo by vás zajímat:  Aprilia RS 457, nová kapitola ságy Aprilia RS