Krátké zastavení u další z nabídek „malých“ motorek o objemu 125 ccm. Dlouhá a nízká Daytona ve stylu amerických drag racerů 60. let nabízí jezdci úžasný zážitek z jízdy. Každý na první pohled vidí hubené 21″ přední kolo v kontrastu s tlustým 16″ zadním kolem. Málokdo na silnici tyto motocykly přehlédne a mine bez povšimnutí. K dispozici je ve dvou barvách, bílé se stříbrnými pruhy nebo černé se stříbrnými pruhy.
Tahle stylová motorka se dá pořídit za cenu kolem 80 tisíc korun.
Kde se značka AJS vzala?
Vznik samotné značky AJS Motorcycles se pak datuje do roku 1909, kdy Albert John Stevens založil rodinnou firmu na výrobu motocyklů A J Stevens & Co (AJS), která se stala postupně jedním z pilířů britského motocyklového průmyslu. Albert John Stevens sice propůjčil firmě svoje iniciály, ale ve firmě působili v různých vedoucích funkcích také všichni čtyři jeho synové Harry, George, Albert John (‘Jack’) a Joe Stevens Junior. V roce 1910 představili svůj první model. Jednalo se o konvenční motocykl s dvourychlostním motorem s postranními ventily o objemu 292 cm³.
V roce 1938 se značka AJS stala součástí skupiny s názvem Associated Motorcycles, kterou společnost Colliers vytvořila jako správcovskou společnost pro své různé zájmy. Společnost AMC nebyla sama o sobě výrobcem, ale spíše mateřskou společností skupiny výrobců motocyklů, která zahrnovala společnosti Matchless, AJS, Norton, James, Francis-Barnett, Sunbeam a další méně známé firmy.
Koncem šedesátých let přivedla japonská konkurence britský motocyklový průmysl k rychlému úpadku. V roce 1966 se společnost AMC zhroutila a reformovala se jako Norton-Villiers v rámci holdingu Manganese Bronze Holdings Ltd. To však problémy vyřešilo jen na chvíli a Norton-Villers nakonec stejně vstoupil do likvidace. Norton byl poté reformován s finanční podporou britské vlády jako Norton-Villiers-Triumph (NVT). Tato společnost pak v roce 1974 vstoupila do nucené správy. Po konečném kolapsu NVT byla společnost AJS odkoupena bývalým továrním jezdcem a tehdejším soutěžním manažerem v Norton Villiers panem Fluffem Brownem, který spolu s právy na značku AJS odkoupil i práva na výrobu Stormeru pod značkou AJS a celou zásobu dílů na AJS Stormer.
V současné nabídce AJS jsou tedy nyní převážně lehké motocykly a skútry s motory o objemu 125 cm³, které nabízejí výjimečný poměr ceny a kvality i vynikající dostupnost náhradních dílů. Všechny aktuální motocykly AJS jsou homologovány pro evropský trh a splňují evropské bezpečnostní normy a úrovně emisí. Modely tedy splňují normu EURO 4.
Technické specifikace
Emisní norma | EURO 4 |
Typ motoru | 4-taktní, OHC, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 125 cm³ |
Maximální výkon | 8 kW při 9500 (ot/min) |
Objem nádrže | 13,5 l |
Převodovka | manuální, 5 rychlostí |
Hmotnost | 185 kg |
Maximální hmotnost | 335 kg |
Startér | elektrický |
Brzdy | přední dvoukotoučová / zadní jednokotoučová |
Kola | přední 0/90-21 / zadní 160/80-16 |
Výška sedla | 640 mm |
Délka | 2325 mm |
Šířka | 910 mm |
Výška | 1195 mm |
Rozvor | 1660 mm |
Maximální rychlost | cca 100 km/h |
Průměrná spotřeba | cca 2.4 l / 100 km |
Barva | Bílá se stříbrnými pruhy, Černá se stříbrnými pruhy |