Honda CBR1000RR-R Fireblade se představuje pro nový modelový rok 2022

22YM HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE

Model CBR1000RR-R Fireblade směřuje ke 30. roku své existence.  Od svého představení v roce 1992 se ikonická Honda Fireblade vyvinula do pozoruhodného sportovního motocyklu litrové kategorie. Rok 2022 je pro značku Honda i pro model Fireblade důležitým výročím, neboť uplyne 30 let existence stroje. Na oslavu tří dekád ryzích výkonů vznikne limitovaná edice CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary.

Řadový čtyřválcový motor o objemu 1000 cm3 se semi-cam gear systémem v modelu Fireblade byl navržen v těsné spolupráci s konstruktéry HRC odpovědnými za vývojový program pro MotoGP. Motor dosahuje maximálního výkonu 160 kW při 14 500 ot./min., přičemž hodnota točivého momentu vrcholí na 112 Nm při 12 500 ot./min. Pro dosažení požadované velikosti ventilů, účinnosti spalování a snížení tření, jež jsou pro takovéto výkonové parametry nezbytné, má motor modelu Fireblade stejné „nadčtvercové“ hodnoty vrtání (81 mm) a zdvihu (48,5 mm), jako RC213V. Kompresní poměr vzrostl ze 13,2:1 na 13,4:1. Vzduch je do motoru přiváděn náporovým přívodem nacházejícím se na špici přední kapotáže; jeho velikost odpovídá otvoru u MotoGP stroje RC213V. Žebrovaný „turbulátor“ na pravé, levé a horní straně před vstupem přívodu zajišťuje maximální nasávání proudícího vzduchu s minimálním dopadem na ovladatelnost. Úhel zkosení vnitřní stěny přívodu zachovává proudění vzduchu při vysoké rychlosti a akceleraci.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje Držák ConnectedRide

Pro zachování stálého výkonu při různých rychlostech stlačený vzduch prochází nejkratší cestou hlavou řízení, kolem jejího středového sloupku a dále rovnou do vzduchové komory. Tato hladká trasa byla umožněna díky inteligentnímu klíči Honda Smart Key a úhlu řízení 25°. Aby bylo možné do motoru dodat potřebné množství vzduchu, má tělo škrticí klapky průměr 52 mm.

Novinkou pro rok 2022, která zajišťuje hladší proudění vzduchu při otevření škrticí klapky, je úprava „špinavé“ strany vzduchového filtru, která zlepšuje odstraňování nečistot z nasávaného vzduchu a zesiluje jeho víření. Na „čisté“ straně filtrovaný vzduch prochází šikmo seříznutými sacími kanály, přičemž kanály č. 2 a 3 byly zkráceny o 15 mm. Zároveň s tím byl odpovídajícím způsobem zmenšen vnitřní průměr sacích otvorů v hlavě válců, čímž došlo ke zvýšení rychlosti proudění vzduchu, ke zlepšení účinnosti plnění a tudíž i k nárůstu výkonu ve středních otáčkách. Další změnou, jejímž cílem rovněž bylo zlepšení akcelerace na všechny rychlostní stupně ve středních otáčkách (při zachování výkonu ve vysokých otáčkách) bylo zvětšení zadního ozubeného kola ze 40 na 43 zubů. Stejně jako sací potrubí, také čtyři výfukové svody mají oválný průřez. Pro modelový rok 2022 má výfukové potrubí s uspořádáním 4-2-1 přepracovanou střední dvoudílnou část, která spaliny přivádí do katalyzátoru (včetně samotného katalyzátoru), a to s ohledem na lepší proudění plynů.

Tlumič výfuku Akrapovič je vyroben z titanu a jeho malé fyzické rozměry i nízká hmotnost přispívají k centralizaci hmoty a umožňují dostatečný úhel náklonu na pravou stranu. Také výfukový ventil byl zkonstruován ve spolupráci s firmou Akrapovič, aby byl zajištěn jak vysoký točivý moment v nízkých otáčkách, tak výkon ve vysokých otáčkách; uzavřením patentovaného omezovače zdvihu ventilu se zastaví průchod výfukových plynů a zároveň se sníží hlučnost.

V motoru bylo použito množství technologií z MotoGP. Ke snížení tření přispívá vrstva diamantu podobného uhlíku (Diamond Like Carbon – DLC) na palcích vaček – stejně jako u RC213V-S. V roce 2020 to bylo poprvé, kdy byl tento proces použit u masově vyráběného motocyklu. Díky němu došlo ke snížení ztrát třením ve ventilovém rozvodu o 35 % v porovnání se systémem bez DLC.

Pro zmenšení šířky se startování motoru provádí tak, že startér namísto klikového hřídele roztáčí hlavní hřídel spojky. Toto konstrukční řešení umožnilo vytvoření kompaktnějšího klikového hřídele, zatímco dvojí funkce primárního poháněného ozubeného kola, jež zároveň přenáší otáčivý pohyb motoru startéru, šetří prostor. Motor je díky kratší vzdálenosti mezi klikovým hřídelem, předlohovým hřídelem a hlavním hřídelem kratší. Zadní strana bloku motoru zároveň slouží pro upevnění horní části zadního tlumiče.

Mohlo by vás zajímat:  Honda vyhlásila nejlepší dealerskou úpravu modelu CB650R

Model CBR1000RR pro modelový rok 2017 byl vybaven prvním řadovým čtyřválcem značky Honda, jenž byl opatřen elektronicky ovládanou škrticí klapkou (TBW). Tato technologie, která byla odvozena od systému použitého u RC213V-S, ovládá úhel otevření škrticí klapky (v závislosti na vstupu z rukojeti plynu) a zajišťuje lineární přísun výkonu i jeho přesné a přirozené ovládání pravou rukou jezdce. Jedná se o kritickou oblast, proto byla pro rok 2022 u škrticí klapky použita lehčí pružina, která zajišťuje lepší kontrolu nad zvýšeným výkonem motoru, zlepšuje odezvu a lineárnost ovládání plynové rukojeti. Zároveň s tím došlo k úpravám systému nastavitelné kontroly HSTC, který disponuje 9 úrovněmi nastavení a lze jej zcela vypnout. Pro rok 2020 získal systém HSTC u modelu CBR1000RR-R Fireblade možnost regulace prokluzu (která sleduje míru, do jaké se rychlost prokluzu kol mění v závislosti na poměru otáček předního/zadního kola), která hladce reguluje rychlý prokluz zadního kola. Pro modelový rok 2022 se prodleva mezi časováním zásahu a rychlostí prokluzu ještě více zkrátila. Výsledkem je hladší a intuitivnější kontrola adheze díky softwaru, který byl vyvinut na základě rozsáhlé zpětné vazby od špičkových jezdců z celého světa včetně členů týmu HRC.

K dispozici jsou tři standardní jízdní režimy, které umožňují úpravu výkonu a charakteru motoru. Výkon (Power – P) je možné nastavit na úroveň od 1 do 5, přičemž 1 nabízí maximální a přímý výkon. Brzdění motorem (Engine Brake – EB) reguluje výkon při zavřené škrticí klapce v úrovních 1-3, přičemž 1 znamená nejsilnější brzdění motorem; Systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie – W) rovněž nabízí úrovně 1-3 (a také možnost úplného vypnutí), kdy 1 nabízí nejslabší regulaci výkonu. Systém pro zamezení zvedání předního kola využívá informace o úhlu podélného náklonu stroje poskytované jednotkou IMU, a dále údaje o otáčení předního a zadního kola. Na základě těchto dat reguluje točivý moment a eliminuje případné zvedání předního kola, aniž by docházelo k omezení přenosu hnací síly.

Fireblade je také vybaven režimem Start pro rozjezdy v závodech. Tento systém omezí otáčky motoru na nastavenou hodnotu 6 000, 7 000, 8 000 a 9 000 ot./min., a to i při plně otevřené škrticí klapce, čímž jezdci umožňuje soustředit se pouze na uvolnění spojky a semafory.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle nabídne na IRF 2022 demo jízdy zdarma

Podvozek

Lichoběžníkový hlavní rám byl zkonstruován z 2mm hliníku kvůli přesnějšímu vyladění a vyvážení tuhosti; po svaření čtyř hlavních součástí rámu je motor ve výrobě upevněn v šesti bodech, čímž se zlepšuje ovladatelnost stroje. Vertikální a torzní tuhost byly navzájem pečlivě vyváženy s cílem dosáhnout maximálního pocitu kontroly nad strojem. Rozvor vzrostl o 5 mm na 1 460 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 24°/102 mm. Pohotovostní hmotnost činí 201 kg. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je v poměru 53 % / 47 %, zatímco vysoko umístěné těžiště usnadňuje naklánění stroje do zatáček. Kyvné rameno – lisované z 18 různých tlouštěk hliníku a podobné tomu, jež je použito u RC213V-S – má délku 622,7 mm. Stejně jako v případě hlavního rámu, i zde jsou horizontální a vertikální tuhost vzájemně vyladěny s důrazem na maximální přilnavost a pocit kontroly. Pro dosažení optimální tuhosti rámu (a také pro úsporu hmotnosti) je vrchní úchyt zadního tlumiče Pro-Link pomocí konzoly upevněn k zadní části bloku motoru. Tím je zároveň zadní kolo odděleno od hlavy řízení, čímž se zvyšuje stabilita ve vysokých rychlostech i pocit kontroly nad trakcí zadního kola.

22YM HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE

Minimalistický podesdlový rám je tvořen kulatými tenkostěnnými hliníkovými trubkami. K hlavnímu rámu je upevněn z horní strany, čímž se zužuje prostor kolem zadní části palivové nádrže a sedla a vzniká tím kompaktní – a aerodynamicky efektivní – jízdní pozice. Sedlo je umístěno ve výšce 830 mm, řídítka jsou skloněna vpřed (pro lepší ovladatelnost) a vyvýšené stupačky jsou umístěny více vzadu. Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU) od firmy Bosch zajišťuje přesný výpočet podélných a příčných náklonů pro zajištění přesné kontroly nad chováním stroje.  Model Fireblade je také vybaven elektronickým tlumičem řízení Honda od firmy Showa (Showa’s Honda Electronic Steering Damper – HESD), který se vyznačuje lehkou konstrukcí a je upevněn ve spodní části hlavy řízení a spojen se spodním upevněním vidlice. HESD je ovládán přes vstup ze senzorů rychlosti otáčení kol a jednotky IMU; k dispozici jsou 3 úrovně kontroly. Ramena inverzní teleskopické vidlice Showa 43mm Big Piston Fork (BPF) jsou díky svému velkému objemu schopné efektivně snižovat hydraulický tlak vznikající při kompresi a roztahování. To má za následek pomalejší pohyb na začátku stlačování vidlice a hladší tlumení, jež maximalizuje kontakt pneumatiky s vozovkou. Pružiny i kompresní a zpětný útlum jsou plně nastavitelné. U modelu Fireblade je vidlice mírně delší, což poskytuje více prostoru pro úpravy geometrie před závodem.

Zadní tlumič je vybaven plně nastavitelnou zadní dvouplášťovou pružící jednotkou Showa Balance Free Rear Cushion Lite (BFRC-Lite). Namísto konvenčního uspořádání s jednou trubkou systém BFRC-Lite využívá konstrukci se dvěma trubkami: pouzdrem tlumiče a vnitřním válcem. Píst tlumiče nemá žádné ventily. Namísto toho je tlumicí síla generována tím, jak vytlačovaný olej prochází samostatným tlumicím prvkem. To umožňuje hladkou kontrolu změn tlaku v tlumiči, zlepšení odezvy a reakce tlumení, i hladký nástup tlumicí síly při zatížení. Tlumicí síla je navíc díky rovnoměrným změnám tlaku konzistentně generována i při přechodu z roztahování na kompresi tlumiče. 

Mohlo by vás zajímat:  Honda CB500X, modelový rok 2022

Pro zajištění co nejlepšího dlouhodobého brzdného účinku, který je důležitý zejména při vysoké zátěži během závodů, jsou přední čtyřpístové radiální brzdové třmeny Nissin vybaveny písty z nového materiálu a povrchovou úpravou zlepšující odvod a rozptyl tepla, čímž je zároveň zajištěno stabilní chování brzdové páčky. Brzdové kotouče mají průměr 330 mm a tloušťku 5 mm. Zadní brzdový třmen Brembo je stejný, jako ten, jenž je použit u RC213V-S. Technologie pro zamezení zvedání zadního kola a řízení brzdné síly v závislosti na bočním náklonu pomocí ABS zvyšují jistotu při vjezdu do zatáček. Systém zahrnuje dva přepínatelné režimy; režim SPORT určený pro jízdu na silnicích s vyšším brzdným účinkem a menšími podélnými náklony, a dále režim TRACK, který nabízí brzdný výkon při výrazně vyšších traťových rychlostech.

Na zadním 17palcovém ráfku je obuta pneumatika o rozměru 200/55-ZR17, která minimalizuje změny geometrie podvozku při přechodu ze silničních na okruhové pneumatiky. Přední ráfek je obut do pneumatiky o rozměru 120/70-ZR17.

Agresivní tvary kapotáže nejsou pouze stylistickým cvičením; hlavní důraz byl při vývoji kladen na dosažení v dané třídě špičkového aerodynamického odporu (při zalehnutí jezdce během jízdy na závodní trati), na omezení zvedání přídě při akceleraci a na zlepšení stability při brzdění. Vrchní plocha palivové nádrže je umístěna nízko, čímž se při zalehnutí jezdce snižuje čelní plocha stroje. Štítek se sklonem 35° hladce odvádí proud vzduchu z horní části kapotáže přes jezdce a kryt sedla, který sám o sobě klade minimální možný aerodynamický odpor. Štěrbiny v horní části pravé i levé kapotáže snižují odpor při stáčení a naklánění během průjezdů zatáčkami. Pro usnadnění řízení se na obou stranách předního blatníku nachází konvexní plocha, která proud vzduchu odvádí od předního kola a směruje jej kolem kapotáže. Chladicí vzduch pro chladič motoru i olejový chladič je pomocí aerodynamických prvků optimalizován jak s ohledem na rychlost, tak s ohledem na tlak vzduchu proudícího kolem kola. Spodní část kapotáže je protažena do blízkosti zadního kola a vytvarována tak, aby proud vzduchu směrovala dolů. To má dva důvody: za sucha se ke kolu dostává méně vzduchu, čímž se zmenšuje aerodynamický odpor; za mokra se ke kolu dostává méně vody, čímž se zlepšuje přilnavost. Aby mohl vzduch proudit kolem nohou jezdce s minimálním odporem, jsou boky zadního vnitřního blatníku pečlivě tvarovány, zatímco jeho horní strana je vyříznuta tak, aby odváděla vzduch procházející od vozovky kolem kyvného ramene směrem nahoru a snižovala tak zdvih v prostoru zádi. Výsledkem je u sériové verze Fireblade nejlepší hodnota koeficientu aerodynamického odporu v dané třídě – 0,270. Pro dosažení přítlaku při okruhových rychlostech – a zároveň pro zachování co nejmenší plochy přídě – je kapotáž opatřena konstrukcí křidélek, která efektivně vytvářejí stejný přítlak, jako řešení použité v roce 2018 u MotoGP stroje RC213V. Výsledkem je omezení zvedání předního kola při akceleraci a zvýšená stabilita při brzdění a při vjezdu do zatáček. V levém i pravém otvoru v kapotáži jsou svisle nad sebou uspořádána tři křidélka. Toto uspořádání (hluboké ve svislém směru a mělké v podélném směru) nemá žádný nepříznivý vliv na schopnost klopení a naklánění při vjezdu do zatáčky. A jednotná vzdálenost mezi odtokovou hranou křidélek a vnitřní stěnou kapotáže omezuje oddělování proudu vzduchu, čímž je zaručena maximální přítlačná síla. Úhel křidélek vyrovnává protilehlé přítlačné síly působící na pravou a levou stranu v důsledku úhlů vzepětí a zkosení během klopení v zatáčkách, což má za následek stabilní chování stroje. Rychlosti proudění přes vrchní stranu a pod spodní stranou křidélek se liší tak, aby se zabránilo „zachycení“ vzduchu na bocích kapotáže, což by mělo nepříznivý vliv na ovladatelnost.

Pro zajištění kompletního a intuitivního ovládání systémů modelu Fireblade slouží barevný 5palcový TFT displej s vysokým rozlišením. Displej je plně přizpůsobitelný a zobrazuje přesně ty údaje, které chce mít jezdec k dispozici. Kompaktní ovládací prvek na levé rukojeti obsahuje čtyřsměrový ovladač; jeho použití je snadné a rychlé – vrchní/spodní tlačítka slouží k nastavení parametrů jízdního režimu, zatímco levé/pravé tlačítko slouží k procházení zobrazovaných informací.

Inteligentní klíč Honda Smart Key ovládá zapalování a zámek řídítek bez nutnosti zasunout klíč do spínací skříňky. To je nejen pohodlné při každodenním použití, ale zároveň toto řešení umožňuje použití závodní hlavy vidlice, čímž uvolňuje optimální prostor pro náporový přívod vzduchu.

Příslušenství

  • Pro CBR1000RR-R Fireblade bude v modelovém roce 2022 k dispozici celá řada příslušenství, a to jak jednotlivě, tak ve formě paketů ‘Carbon’, ‘Racing’ a ‘Long Distance’.
  • Karbonový kryt vzduchové komory
  • Karbonový spodní kryt motoru
  • Karbonový přední blatník
  • Karbonový zadní vnitřní blatník
  • Kryt zadního sedadla v barvě stroje
  • Rychlořazení
  • Padací protektory
  • Kryt zadního ozubeného kola
  • Vyšší štítek (zatmavený nebo čirý)
  • Polep palivové nádrže
  • Sedlo čalouněné materiálem Alcantara
  • Víčko otvoru pro doplňování oleje v barvách HRC
  • Polepy kol
  • USB nabíjecí zásuvka
  • 7litrový tankbag
  • Rozložitelný vak na zadní sedlo, 15-22 l
  • Plachta na motocykl do interiéru i exteriéru
Mohlo by vás zajímat:  Prototyp Yamaha Ténéré 700 Raid na rok 2022

Technické parametry 

MOTOR
Typ Kapalinou chlazený, 4taktní, 16ventilový řadový čtyřválec, rozvod DOHC
Zdvihový objem (cm³) 1000 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání ´ zdvih (mm): 81 mm x 48,5 mm
Kompresní poměr 13,4 : 1
Maximální výkon 160 kW při 14 500 ot./min.
Max. točivý moment 112 Nm při 12 500 ot./min.
Úroveň hluku Lurban – 74 dB, Lwot – 77 dB
Olejová náplň 4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace PGM-FI
Objem palivové nádrže 16,1 l
Emise CO2 dle WMTC 153 g/km
Spotřeba paliva 6,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12-6 Ah YTZ7S
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá lamelová hydraulická spojka
Typ převodovky Manuální, 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM
Typ Zdvojený páteřový hliníkový rám
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V) 2 100 x 745 x 1 140 mm
Rozvor kol 1 460 mm
Záklon rejdového čepu 24o
Závlek 102 mm
Výška sedla 830 mm
Světlá výška 115 mm
Pohotovostní hmotnost 201 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu 43mm teleskopická vidlice SHOWA BPF s nastavením předpětí, komprese a odskoku, zdvih 120 mm
Typ vzadu Kyvné rameno SHOWA BFRC-Lite Pro-Link s 10stupňovým nastavením předpětí, plynulým nastavením komprese a tlumení v odskoku, zdvih 137 mm.
KOLA
Velikost ráfku přední 17 palců x 3,5
Velikost ráfku zadní 17 palců x 6,0
Pneumatika vpředu 120/70-ZR17 M/C (58W)

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

Pneumatika vzadu 200/55-ZR17 M/C (78W)

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

BRZDY
Systém ABS, Typ 2kanálový 
Vpředu 330mm kotouč se 4pístovým radiálním třmenem Nissin
Vzadu 220mm kotouč s 2pístovým třmenem Brembo
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel TFT-LCD
Zabezpečovací systém Klíček Honda Smart
Světlomet LED
Zadní světlo LED
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání Ano
Rychlořazení Volitelná výbava
Zdroj a foto: Honda