V roce 2017 představený model CMX500 Rebel s dvouválcovým motorem o objemu 500 cm3, který je dostupný i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, v sobě spojoval tradice s průlomovými novými myšlenkami. V roce 2019 se Rebel stal třetím nejprodávanějším strojem kategorie custom v Evropě. Pro rok 2021, do kterého Rebel vstupuje, přichází ještě další motocykl: CMX1100 Rebel. Ten staví na vlastnostech, díky kterým byl menší stroj tak úspěšný, a k nim přidává více výkonu, více charakteru a řadu nejmodernějších technologií značky Honda.
Černý CMX1100 Rebel nabízí jednoduchý, syrový a „nezpracovaný“ vzhled, jehož autorem je stejné americké výzkumné a vývojové studio značky Honda, které stálo za modelem CMX 500 Rebel. Dlouhý a nízký stroj s úzkým tělem je korunován vykrojenou dvoubarevnou bezpřírubovou palivovou nádrží o objemu 13,6 litru. Jeho minimalistické rysy se vyznačují mimořádnou hloubkou a jeho proporce se elegantně doplní poté, co na stroj usedne jezdec.
Přední i zadní blatník jsou lisovány z 1 mm silného ocelového plechu a jsou upevněny pomocí konzolí z hliníkové slitiny. Všude tam, kam se podíváte, naleznete designové prvky potvrzující unikátní celkový vzhled modelů Rebel. Nízko umístěný světlomet o průměru 175 mm má klasický tvar, uvnitř se však nacházejí čtyři LED diody se silnými vnitřními čočkami, které při jízdě za tmy vytvářejí charakteristický světelný vzor. Také malé 55mm kruhové ukazatele směru mají klasický vzhled, zatímco oválné čiré zadní LED světlo vyčnívá svým moderním charakterem a dobře ladí s dalšími detaily.
Sedlo je tvarované tak, aby jezdci poskytovalo dobrou oporu při akceleraci, jinak je měkké a zaměřené především na komfort. S Rebelem může jeho majitel vyrážet na vyjížďku sám nebo se spolujezdcem, neboť zadní sedlo je možné snadno a rychle odmontovat. Pod sedlem se nachází 3litrová odkládací přihrádka s USB-C nabíječkou.
Předsazený 120mm negativní LCD přístrojový panel obsahuje všechny potřebné informace. Klíček zapalování se nachází na levé straně rámu a otevírá se s ním i sedlo, aniž by bylo nutné jej ze zapalování vyjmout. Jednoduchá řídítka jsou upevněna pomocí robustních 2,5cm úchytů a na levé rukojeti se nachází tlačítkový panel pro ovládání jízdních režimů a volitelné převodovky DCT. A pro dlouhé dálniční přesuny je součástí standardní výbavy také tempomat.
8ventilový řadový dvouválcový SOHC motor o objemu 1 084 cm3 v modelu Rebel 1100 vychází z hnací jednotky použité u CRF1100L Africa Twin, prošel však řadou významných změn, které výrazně změnily jeho charakter s ohledem na nové úkoly, které jej v tomto stroji čekají. Maximální výkon 64 kW při 7 000 ot./min. a točivý moment vrcholící na 98 Nm při 4 750 jsou v tomto segmentu trhu zdravá čísla, jež jsou zárukou síly a výkonu. Větší setrvačnost daná o 32 % větším setrvačníkem znamená nejen mimořádně silnou odezvu v nízkých otáčkách, ale také její kultivovaný přísun.
Motor je ovládán pomocí elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) a elektronického vstřikování paliva PGM-FI, a je vybaven 7litrovou vzduchovou komorou. Ke spokojenosti při jízdě přispívá zvuk, který byl pro pásmo do 4 000 otáček díky oválnému tlumiči výfuku o objemu 5,3 litru vyladěn s důrazem na hluboké, nízkofrekvenční pulzy, které s rostoucími otáčkami přecházejí do výraznějších vysokofrekvenčních tónů.
Architektura motoru zůstala v porovnání s verzí pro Africa Twin nezměněna. Kliková skříň je dělená vertikálně, vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Vodní a olejové čerpadlo je poháněno vyvažovacím hřídelem.
Elektronicky řízená škrticí klapka TBW umožňuje ovládání výkonu a charakteru motoru i úrovně zásahu systémů nastavitelné kontroly trakce (HSTC) a systému pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jezdec může zvolit jeden ze 3 přednastavených režimů, které jsou určeny pro různé typy jízdních podmínek. Výběr režimu se provádí tlačítky na levé rukojeti; při zásahu systému HSTC se na přístrojovém panelu rozsvítí kontrolka.
Režim STANDARD nabízí střední úroveň výkonu motoru, brzdění motorem a míry zásahů systémů Wheelie Control/HSTC, což je zárukou uvolněné jízdy při nízkých otáčkách a v nižších rychlostech. S rostoucími otáčkami Rebel postupně uvolňuje otěže svého výkonu.
Režim RAIN se vyznačuje nižším výkonem motoru a omezeným brzděním motorem, jež jsou společně s vysokou četností zásahů systémů Wheelie Control a HSTC zárukou uvolněné jízdy a jistoty na mokrém a kluzkém povrchu.
Režim SPORT se vyznačuje agresivním přísunem výkonu motoru a standardní úrovní brzdění motorem, což společně s omezenými zásahy systémů Wheelie Control a HSTC umožňuje využití maximálního výkonu.
V režimu USER si může uživatel jednotlivé parametry nastavit podle svých požadavků. Po nastavení je režim USER automaticky uložen, takže není zapotřebí vše znovu nastavovat při každém zapnutí zapalování.
Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. Od roku 2010 se v Evropě prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, či uvolnění duševní kapacity jezdce, který se tak může koncentrovat výhradně na jízdu, jako je správná stopa, zatáčení, body pro brždění a akceleraci. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce TBW bylo možné mapy řazení převodovky DCT propojit se 3 jízdními režimy.
V režimu STANDARD nabízí mapa převodovky DCT rovnováhu mezi klidnou jízdou na co nejvyšší rychlostní stupeň a podřazováním s dynamickou jízdou ve vysokých otáčkách.
V režimu RAIN systém rychleji řadí na vyšší rychlostní stupně, čímž je zajištěna hladká jízda.
Režim SPORT se vyznačuje jízdou při vyšších otáčkách na nižší rychlostní stupeň a podřazováním ve vyšších otáčkách pro lepší využití brzdného účinku motoru.
V režimu USER si může jezdec kteroukoliv z map řazení převodovky DCT přizpůsobit podle svých vlastních požadavků.
Rám z ocelových trubek u modelu Rebel je sám o sobě stylistickým prvkem, ve kterém se odráží syrový a jednoduchý design jeho menšího sourozence i společné tematické linie diagonálně přecházející od přídě směrem k zádi. Důležitou roli v tomto uspořádání hraje palivová nádrž, která je umístěna nad hlavními trubkami o průměru 35 mm, jež jsou přirozeně větší než u modelu CMX500 Rebel. Také kyvné rameno o průměru 50,8 mm bylo zkonstruováno tak, aby ladilo se zbytkem celku.
Výška sedla dosahuje velmi příjemných 700 mm a díky trojúhelníku mezi řídítky, sedlem a uprostřed umístěnými stupačkami jezdec pevně sedí „uvnitř“ motocyklu. Celková geometrie umožňuje velkorysé náklony až 35° do obou stran (podle měření společnosti Honda), takže Rebel 1100 umožňuje jezdci vychutnat si i klikaté silnice a zatáčkami projíždět ve velkém stylu.
Kazetová přední vidlice je tvořena 2 černými spodními kusy (vyrobenými z extrudovaného a odlévaného hliníku), jež jsou spojeny se 43mm vzpěrami s tmavým titanovým povlakem. Dva zadní tlumiče jsou tvořeny 12,5mm písty a tlakovou postranní nádržkou. U předního i zadního odpružení je možné nastavit předpětí pružin.
Účinné brždění zajišťuje přední radiálně umístěný jednodílný čtyřpístový třmen, který se zakusuje do 330mm plovoucího kotouče, a jednopístový zadní brzdový třmen společně s 256mm zadním kotoučem. Brzdy jsou vybaveny systémem ABS. Kola z hliníkové slitiny jsou tvořena 5 sportovními paprsky ve tvaru písmene Y a jsou obuta do širokých pneumatik o rozměrech 180/65B16 vzadu a 130/70B18 vpředu.
Protože se jedná o stroj, který je již od svého vzniku připraven pro další vy bavení, nabízí společnost Honda širokou nabídku originálního příslušenství, které lze na Rebel 1100 přímo namontovat. Patří sem:
- Sada MINIMAL
- Alternativní sedla – standardní / vpřed posunuté náhradní černé/hnědé sedlo
- Zadní nosič (pro jízdu bez spolujezdce)
- Ochranná nálepka na nádrž
- Kapotáž na přední světlomet
- Krátký přední blatník
- Polepy kol
- Sada TOUR
- Alternativní sedla – standardní / vpřed posunuté náhradní černé/hnědé sedlo
- Opěrka spolujezdce
- Zadní nosič
- Látková sedlová taška
- Štít
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam splňuje EURO5 |
Zdvihový objem | 1 084 cm3 |
Vrtání a zdvih | 92 mm x 81,5 mm |
Kompresní poměr | 10,1 : 1 |
Maximální výkon | 64 kW při 7 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 98 Nm při 4 750 ot./min. |
Olejová náplň | 4,8 / 4,3 (5,2 / 4,7 u DCT) |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 13,6 l |
CO2 Emise | 114g/km – MT 123g/km – DCT |
Spotřeba paliva | 4.9L/100km – MT 5.3L/100km – DCT |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startér | Elektrický |
Kapacita baterie | 12 V / 11,2 Ah |
Výkon alternátoru | 0,419 kW |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | MAN: Mokrá lamelová spojka DCT: Mokrá lamelová, hydraulická 2spojková |
Typ převodovky | MAN: 6stupňová manuální převodovka DCT: 6stupňová dvouspojková převodovka |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | kosočtvercový |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2240mm x 853mm x 1115mm – MT 2240mm x 834mm x 1115mm – DCT |
Rozvor kol | 1 520 mm |
Záklon rejdového čepu / Úhel vidlice | 28° / 30° |
Závlek | 110 mm |
Výška sedla | 700 mm |
Světlá výška | 120 mm |
Pohotovostní hmotnost | MAN: 223 kg / DCT 233 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 43mm kazetová s regulací předpětí |
Typ vzadu | Dva postranní zadní tlumiče s regulací předpětí |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | MT3.50 |
Velikost ráfku zadní | MT5.00 |
Pneumatika vpředu | 130/70B18 M/C |
Pneumatika vzadu | 180/65B16 M/C |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový systém ABS |
Typ vpředu | Radiálně umístěný celistvý čtyřpístový brzdový třmen, jeden 330mm plovoucí kotouč |
Typ vzadu | Jednopístový třmen, jeden 256mm kotouč |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Předsazený 120mm negativní LCD přístrojový panel, USB nabíječka |
Zabezpečovací systém | HISS |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech