Zpověď plechovkáře, který přesedl z auta na skútr Honda PCX125: Je to náročné, ale návykové!

Jednoho krásného letního dne jsem se rozhodla, že se z auta pokusím přesednout na skútr a zjistit, jak se autařům žije na jedné stopě. Budu ale úplně upřímná. Prvotní nadšení z potvrzeného termínu zápůjčky skútru Honda PCX125 pár dnů před vyzvednutím samotného stroje vystřídal děs, noční můry a nervy na pochodu. Proč? To za chvíli prozradím, nejprve vám v rychlosti představím samotné PCX.

Pokud se pohybujete ve světě motorek, respektive skútrů, jistě pojem PCX znáte. Honda ho představila poprvé v roce 2010 a od té doby se jen v Evropě prodalo přes 144 000 kusů. V České republice jde o nejprodávanější jednostopé vozidlo vůbec. Před nedávnem prošlo PCX modernizací, která znamenala nový rám, větší obutí na 14palcových kolech, posunutí zadního tlumiče k zadní ose nebo nové pružiny tri-rate, které mají zajistit pohodovější jízdu na rozbitých městských silnicích. K tomu můžu rovnou dodat, že právě tohle funguje na výbornou. Skútr umí nerovnosti a výmoly žehlit opravdu parádně. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Hondu PCX125 pohání kapalinou chlazený dvouventilový jednoválec SOHC, který, stejně jako celek, prošel lehčí úpravou. Proto dostal větší škrtící klapku, upravený výfuk a sání, menší ventilátor a větší vzduchovou komoru. Honda tomuto modelu také přidala na výkonu, konkrétně 0,3 kW na konečných 9 kW, tedy 12 koní. Točivý moment se pak zastavil na maximálních 11,8 Nm. S těmito hodnotami pracuje variátor V-Matic s plynule měnitelným převodem. Potěšila mě reálná spotřeba paliva, která je jen lehce nad dvěma litry na 100 km.

Jak už jsem v úvodu řekla, nejsem motorkářka a tohle seznámení pro mě bylo jedno velké poprvé, ale když mi to řidičský průkaz skupiny B dovoluje, volba vyzkoušet to byla jasná. Následující řádky tak popíšou pocity (absolutního začátečníka) ze skútru samotného, z provozu a celkově ze života v jedné stopě. A rovnou přejdu k věci a přiznám se k abnormálnímu strachu z pražského provozu. Jakkoliv v autě nemám problém proplétat se i těmi nejužšími městskými ulicemi, v den zápůjčky mi došlo, že tohle bude jiné. Že nebudu schovaná za hromadou plechu, která mě v případě problému může ochránit. Z toho důvodu jsem prvních asi 15 kilometrů po městě jela se staženým zadkem a rychlostí lehce vyplašeného šneka. Průjezd zatáčkou pro mě byl jako zhmotnění noční můry a až při překonávání tří jízdních pruhů u Barrandovského mostu jsem si vzpomněla, že nejedu na kole, ale na skútru a mám zpětná zrcátka. Stačí se tedy podívat do nich a nemusím se otáčet celá. Upřímně jsem měla velké štěstí, že jsem si PCX domů vezla v dopoledních hodinách, kdy byl provoz celkem mírný. Celou dobu jsem měla v hlavě jedinou radu mého kolegy, který mi bedlivě kladl na srdce, abych nezapomněla dát po zastavení nohy na zem. Nesmějte se! Pro někoho, kdo na skútru, motorce nebo kole nejezdí, je to vcelku důležitá věc. Ostatně, znám historky, kdy na to podobný nováček jako já zapomněl hned na první křižovatce. I to se stává… 😊

test-skutru-honda-pcx-125- (10)

Nohy na zem jsem naštěstí dala, takže po těch několika kilometrech jsem rychle zjistila, že celý ten strach byl úplně zbytečný. Ano, stále jsem i jako řidič skútru „dělala auto“, tedy nezkoušela jsem se zatím proplétat kolonou, ani se dostat před první auto na semaforu. Prostě jsem se snažila být co nejméně problémovou součástí provozu a podle mého se mi to i dařilo. Rychle jsem přišla na to, že Honda PCX125 je naprosto „blbuvzdorným“ skútrem. A to myslím jen v tom nejlepším! Je velmi dobře ovladatelný, lehký a navíc i velmi mrštný. Zatočit znamená jen lehce přenést svou hmotnost na sedátku, a i když se, byť při první jízdě, dostanete na hodně rozbitou silnici, nevyděsí vás to k smrti. Ano, mé první setkání s obrovským kanálem uprostřed jízdního pruhu znamenalo čůrek nervózního potu na zádech. Ale zbytečně. Vyvážení PCX je fantastické a tlumení pobere vše, co má. V tu chvíli přišla úleva a uvolnění se za řídítky. A to bylo přesně to, co je na skútru v provozu potřeba. Uvolnění. Pak jsem zjistila, že mi skútr odpustí i pár začátečnických chyb a po několika kilometrech jsem si připadala tak, jako bych na skútru jezdila mnohem mnohem déle než 20 minut.

Druhý den už jsem za řídítka sedala s větším klidem a pohodou, což se překvapivě velmi rychle projevilo na samotné jízdě. Najednou jsem byla schopna vnímat díry a výmoly v silnici, snažila se předvídat i za tři řidiče, kteří jeli najednou kolem mě, a dokonce jsem méně zapomínala vypínat blinkr. To je prý ovšem problém většiny motorkářů. Blinkr se zde totiž nevypne sám jako je tomu v autě nebo u některých dražších motorek, ale musíte jeho ovladač pokaždé vypnout sami. Čas od času na to jeden prostě zapomene. Je fajn, pokud na to případný kolem jedoucí řidič motorkáře upozorní.

Kolemjedoucí řidiči jsou také velmi zajímavou kapitolou. Zatímco v autě už tuším, kdo bude zdržovat provoz, kdo nejspíš změní jízdní pruh bez blinkru a kdo pospíchá a je lepší mu jít z cesty, na skútru je to jiné. K tomu předvídání a odhadování jsem se sice dopracovala také, ale za celý testovací týden mě nepřestalo fascinovat to, čeho všeho jsou řidiči aut, autobusů, ale i nákladních aut schopni. Jedna slečna mi najela se svým autem doprostřed křižovatky, pak si mě všimla, zastavila a koukala. No, úplně slušná jsem jejím směrem nebyla… Jiný mladý muž mi zase v obci chtěl vysvětlit, že 50 km/h je pro slabochy a se svým autem mi ukázal, že předjíždět, když máte proti sobě autobus, je skvělý nápad. Mimochodem, plné ruce práce jsme kvůli jeho hloupému manévru měli všichni. Obávám se ale, že bych z případné srážky jako jediná vyšla opravdu špatně. A takových situací nastalo opravdu hodně. Nutno ale říct, že stejně jako jsem potkala spoustu pitomců, kteří přes své ego nevidí před sebe, tak jsem potkala taky velkou spoustu ohleduplných řidičů, kteří umí používat rozum.

Takových bylo několik v den, kdy mi konečně došlo, že mít ve městě skútr znamená úplnou eliminaci kolon. Proplétat se mezi auty chce sice pevné nervy a trochu vlastní sebejistoty, ale právě díky řidičům, kteří skútristům a motorkářům všeobecně vycházejí vstříc, to v konečném důsledku není žádný velký problém. Většina řidičů motorce uhne, ale stále se najde pár těch, kteří se nedívají kolem sebe, a dokonce několik málo těch, které štve, že kolonu můžete projet a oni ne. Takový řidič cestu klidně i zablokuje. A nefunguje na ně ani klakson, který je v případě Hondy PCX125 překvapivě docela výrazný. Pak nezbývá než si zanadávat, ovšem je třeba nezapomínat, že přes helmu je slyšet všechno…

test-skutru-honda-pcx-125- (14)

Velkým plusem skútru je také parkování. Zastavit totiž lze prakticky kdekoliv si usmyslíte. Skútr nikde výrazně nepřekáží, a tak se zdlouhavé hledání parkovacího místa stane minulostí. To stejné platí i na parkovištích u obchodů. Prostě můžete zastavit hned vedle vchodu, motorku nechat stát tak, aby nepřekážela a je vyřešeno. Jen na ten nákup jsem si raději vozila batoh. Pod sedadlo se sice v pohodě vejde helma, a tedy i menší nákup, ale pokud toho potřebujete nakoupit víc, batoh je prostě nezbytný.

Ještě jednu věc musím zmínit. Pro ty, kteří sedlají motorky a skútry často půjde o zbytečnost, začátečníci jako já pár rad možná ocení. Tou věcí je oblečení. Helma je, předpokládám, pro všechny absolutní samozřejmostí – ostatně vyžaduje ji i zákon. Vzhledem k tomu, že se dá pořídit tisíce designově vydařených kousků, vybere si opravdu každý. Prosím, nikdy bez helmy nevyjíždějte a s jejím nákupem si nechte poradit. Nemá cenu si vybírat na internetu a následně doufat, že vám bude sedět. Jeďte do specializovaného obchodu a nechte si vysvětlit, jak má helma správně sedět na hlavě nebo jak ji správně zapnout. Upřímně přiznávám, že původně jsem se i já nechala nalákat super cenou v on-line shopu, ale nakonec mi kolega velmi důrazně vysvětlil, že to není dobrý nápad. A zpětně mu dávám za pravdu, protože být po mém, mám helmu zbytečně velkou, což by mi při případném pádu mohlo hodně ublížit. Nakonec jsem pro helmu šla do showroomu Motosalone Vyšehradská, kde mi skvěle poradili a hlavně vysvětlili, jak má helma správně sedět. Sice se specializují na Vespy, ale seženete zde helmy všeho druhu. Na výběr je tu ale i hodně stylového oblečení a doplňků. Mimochodem, sama jsem zvolila svítivě růžovou helmu, která je nejen hezká, ale také je dobře vidět. Prostě dvě mouchy jednou ranou. 😊

Co se oblečení týče, je to jednoduché. Pokud o sebe máte velký strach, nevadí vám, že vám v létě bude o něco tepleji, sáhněte po profesionálním motorkářském oblečení. Ostatně, jakmile se venku ochladí, takové oblečení vás ochrání také před deštěm nebo zimou. V případě pádu pak nebudete tolik řešit „silniční lišej“, který hodně bolí. Já sama jsem se spokojila jen s helmou a během teplých dnů s mikinou a s džínami. Ano, v případě pádu bych zaplakala, ale horko, které během několika testovacích dnů panovalo, mě od bezpečného, ale také velmi teplého oblečení odradilo. Během dvou dnů, kdy teplota padala i pod 10 stupňů, mi však došlo, že džíny a nepromokavá bunda nejsou úplně to pravé. Pokud bych si skútr pořizovala, asi bych si koupila i pořádné oblečení. Ostatně, říká se, že každý motorkář se musí alespoň jednou „vyválet“. A v mikině se mi to absolvovat nechce. Do chladnějších dnů jsou pak nezbytností rukavice. Bez nich vám rychle prochladnou ruce a ztratíte v nich cit. A to, vzhledem k tomu, že se skútr ovládá jen rukama, není dobré.

Jak to celé shrnout? Vlastně jednoduše. Pokud vás už štvou věčné kolony, nemožnost zaparkování a neustálé zdržování v městském provozu, pořiďte si skútr. Ty, které mají objem motoru do 125 ccm, můžete sedlat i s řidičákem na auto a garantuji vám, že se do té volnosti a svobody zamilujete po první jízdě. Jako já. Honda PCX125 je jako prvotina i pro autaře skvělou volbou. Jak už jsem řekla, to pohodlí a jistota samotného stroje mi vyrazila dech, a právě díky jeho vlastnostem jsem se jízdy po městě, ale nakonec i jízdy celkově, rychle přestala bát a začala si ji naopak užívat. Ano, na silnicích potkáte řadu řidičů, kteří vás ohrozí nebo alespoň omezí, ale radost z jízdy vám to vykompenzuje. Ani jednou jsem do cíle své cesty nedojela naštvaná a vynervovaná, jak se mi to stává v autě. Navíc jsem všude byla minimálně o 20 minut dřív, než kdybych jela autem. A to jsem nevyužívala dálnici, po které se z domova musím dostat do Prahy. Ačkoliv PCX umí jet (tachometrově) i 110 km/h, nějak se mi těch 5 kilometrů dálnice nechtělo absolvovat. Okresní silnice mě bavily mnohem více. Přemýšlíte-li tedy, že pro příští sezónu osedláte skútr, neváhejte. Honda PCX125 vyjde na 75 900 Kč s DPH a garantuji vám, že nebudete litovat ani jedné koruny.  

 

Technické údaje Honda PCX125:

Motor

Vrtání × zdvih (mm) 52.4 x 57.9mm
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr 11:01
Emise C02 48
Zdvihový objem motoru (cm3) 125 cc
Motor Jednoválec, chlazený kapalinou, čtyřtaktní dvouventilový motor
Max. výkon 9,0 kW / 8 500 ot. za min
Max. točivý moment 11,8 Nm / 5 000 ot. za min
Kapacita oleje (litry) 0,9 l

Kola

Přední brzdy Hydraulická 220 mm s ABS
Zadní brzdy 130 mm bubnová brzda
Přední zavěšení 31 mm teleskopická se zdvihem 89 mm
Zadní zavěšení Dva tlumiče se zdvihem 84mm
Velikost přední pneumatiky 100/80-14M/C (48P)
Velikost zadní pneumatiky 120/70-14M/C (61P)
Přední kola 14M/C x MT2,15, lité z hliníku
Zadní kola 14M/C x MT3,50, lité z hliníku

Rozměry a hmotnost

Kapacita akumulátoru (V – Ah) 12V/7AH (10H)
Úhel sklonu 27°
Rozměry (D × Š × V) (mm) 1 923 x 745 x 1 107 mm
Typ rámu Ocelový z trubek
Objem palivové nádrže (litry) 8 litrů
Spotřeba paliva 2,1 l/100 km (WMTC)
Světlá výška (mm) 137mm
Světlomety LED
Pohotovostní hmotnost (kg) 130 kg
Výška sedla (mm) 764 mm
Závlek (mm) 86mm
Rozvor (mm) 1 313 mm

Převodovka

Spojka Automatická odstředivá suchá spojka
Stálý převod Klínový řemen
Typ převodovky Variátor

Přístroje a elektronika

Zadné světlo LED