Zatracená velbloudí tráva. Komplikovala jízdu nejen jezdcům týmu BARTH Racing

 Dohromady přes 1000 kilometrů v Bolívii mají za sebou závodníci týmu BARTH Racing v posledních dvou etapách na Dakarské rallye. Tím, že byly maratonské, tak v sobotním večeru nemohli využít servis své týmové asistence. 

Stovky kilometrů po bahnitých cestách, v loužích, za deště a zimy. Takové podmínky čekaly na závodní konvoj Dakarské rallye při maratonských etapách. V sobotu večer byli jezdci ubytováni v kasárnách bez servisního týmu v bolívijském městě Uyuni. Z něho se pak v neděli přesunuli do Tupizi, která však byla kvůli dešti pod vodou. Bivakovalo se tak před vjezdem do města. „Po více než 800 ostrých kilometrech jsem přijel do bivaku a zjistil, že budu spát na silnici. Ať žije Bolívie…,“ glosoval situaci Josef Macháček, pětinásobný vítěz nejtěžší soutěže.

Šedesátiletý jezdec na čtyřkolce během etapy také havaroval. „Naštěstí jen při nižší rychlosti jsem otočil stroj vzhůru nohama. Valily se na mě nepříjemnosti, vzal jsem si dvě levé rukavice a pak zabloudil,“ vyprávěl Macháček z týmu BARTH Racing. Problémy také nadělávala ostrá velbloudí tráva. „V neděli jí bylo naštěstí méně, ale odešel mi tlumič. Když jsem tedy přejel přes hrbol, tak mě to vykopávalo. Naštěstí jsem to ustál,“ tvrdil Zdeněk Tůma, kterému zase vadily louže. „Snažil jsem se jim vyhnout, hlavně toho bláta. Ale to pak není skoro žádné závodění.

Závodníci se dostávali v Bolívii do výšky přes 4000 metrů nad mořem. Přetěžké podmínky se projevovaly v momentě, když někdo havaroval. „Spadnete, a když zvedáte motorku z velbloudí trávy, neskutečně vám pumpuje organismus. V ten moment jsem si myslel, že omdlím nebo umřu. Nestačil jsem dodýchat,“ popisoval David Pabiška, jezdec na motorce. „V těchto výškách se tempo musí upravit, aby to organismus mohl vydržet. Kyslíku je tam málo. Připravoval jsem se na to, je to ale při pádech náročné.

Že v pondělí nepojedeme ostrou etapu? Asi bych to odjel, byl jsem připravený. Na druhou stranu mě stále bolí rameno. Využiju toho, že se dám dohromady,“ potvrdil Pabiška. To Macháček by rád závodil. „Potřebuji nahnat minuty, každý den se mi hodí. Navíc si nemyslím, že to bude úleva, přejezd do Argentiny bude i tak v těch povodních náročný.“

Závodníci odpočívali v bivaku na silnici, ze kterého se musí v pondělí ráno přesunout. „Bivak je provizorně na silnici, která je hlavní tepnou do Argentiny. V pondělí v 9:00 ráno ji chtějí otevřít, aby po ní mohli projet také místní obyvatele. Bivakujeme tu v příkopě, všichni jsou naštvaní.“ Na trase Tupiza – Salta jsou záplavy, byl stržen jeden z hlavních mostů. Dnešní 9. etapa do argentinské Salty je zrušena. Organizátoři navrhli novou objízdnou trasu.