Yamaha se na Dakaru rozhodně neztratila. Kralovala kategorii čtyřkolek

Letos svůj druhý triumf slavil Ignacio Casale. Chilský závodník vyhrál suverénně, před druhým Nicolásem Cavigliassem z Argentiny. Třetím nejlepším pilotem kategorie byl pak další jezdec ze země hostící finiš rallye, Jeremías González Ferioli. Všechny nejúspěšnější závodníky dovezly do cíle čtyřkolky Yamaha.

Ani čeští čtyřkolkáři se mezi silnou konkurencí neztratili. Po úvodní smolné dvouhodinové penalizaci se veterán Josef Macháček trpělivě prodíral kupředu závodním polem. I přes řadu komplikací na trati vyvrcholil obdivuhodný boj 60letého zkušeného závodníka o nejvyšší pozice sedmým místem v předposlední etapě. Na cílové rampě v Córdobě byl klasifikován na skvělém 12. místě. A jak se na letošní extrémně náročné trati osvědčil jeho závodní stroj Yamaha RR 700? „Výborně. A myslím, že je navzdory náročnosti Dakaru 2018 i po závodě v takové kondici, že by klidně mohl pokračovat do dalších etap. Je to prostě držák – ne nadarmo Yamahy v posledních letech dominují kategorii čtyřkolek. Až na běžné servisní úkony byl maximálně spolehlivý,“ zhodnotil Josef Macháček.

Dlouho byl nejlepším Čechem na Yamaze Zdeněk Tůma. Už loni při svém debutu byl jezdec týmu Barth Racing celkově dvanáctý a také v letošním ročníku svými vyrovnanými výkony klepal na brány Top 10. „Nebýt té vytlučené baterky, která mě přišla na dvě hodiny časové ztráty, hodnotil bych svou letošní účast na Dakaru stoprocentně pozitivně. Letos jsem měl ve čtyřkolce nový motor, vše perfektně šlapalo a neřešili jsme prakticky žádný problém, vlastně jen běžnou údržbu,“ řekl 45letý jezdec, který letošní Dakar zdolal na stejném modelu Yamaha, jako jeho týmový kolega Macháček.

Olgu Roučkovou dovezla její čtyřkolka Yamaha YFM 700 k historickému zápisu do dějin tuzemského motoristického sportu. Sympatická závodnice týmu Moto Racing Group totiž dojela do cíle Rallye Dakar jako první Češka. A nebyl to vůbec špatný výsledek. Mezi všemi závodníky na quadech obsadila 26. místo a v kategorii Women Bike, tedy v ženském poháru, zahrnujícím výsledky závodnic na motorkách a čtyřkolkách, byla dokonce třetí! „S novou dakarskou čtyřkolkou jsem se sžila během prvních etap v dunách. Musela jsem si zpočátku zvyknout, že je o 60 kg těžší než moje předchozí Yamaha. Každá obrovská vyjetá duna byla pro mě neskutečný zážitek. Mám radost, že mě můj závodní stroj nikde nezradil a spolehlivě mě dovezl až za cílovou pásku. Být na prvním Dakaru 26. a 3. mezi ženami je pro mě veliký úspěch,“ řekla v cíli Olga Roučková.