Test Yamaha XSR 700: Minulost dnes

Doba je dnes taková. Frčí retro a tak ani motorky nejsou výjimkou. Yamaha se také pustila do staveb ve stylu old-school, tedy motocykly na první pohled vypadají jako retro mašiny, ovšem mají v sobě zabudované moderní prvky. Tento styl v Yamaze nazývají Faster Sons.

Krásným výsledkem je i Yamaha XSR 700, jejímž základem je totiž model MT-07. Zásadní změny jsou koncentrovány především v designu. Nový je zadní šroubovací podsedlový rám, na něm umístěné jednodílné sedlo, hliníková nádrž a blatníky ze stejného materiálu. To pak doplňuje velké kulaté světlo a úplně nový kulatý budík. Škoda, že první závan z minulosti lehce narušuje nepřehlédnutelný podíl moderních technologií. Například budík je digitální, světlo ledkové. Je podle mě škoda, že první retro dojem je zbytečně korigován nikoliv nezbytnými moderními doplňky. Myslím, že by motorce víc slušelo využití moderních vychytávek spíš po stránce jízdních vlastností a “na oči“ sveřepě podržet retro vzhled. Detaily tvoří celek a o tom to pro mě v tomto případě je.

Ale vše zapomenuto ve chvíli, kdy jsem se na motorku posadil. Širokým kónickým řídítkům v černé barvě dominuje uprostřed posazený kulatý budík s otáčkoměrem a tachometrem s výraznými a dobře čitelnými potřebnými informacemi. Jezdecká pozice je totiž zcela tradiční, uvolněná a jedním slovem pohodlná.

Motocykl pohání jej v kompaktním rámu usazený dvouválec s přesazenou klikovou hřídelí o 270° a se zdvihovým objemem 689 cm³, stejný jako u MT-07. Se 70 koníky a točivým momentem 68 Nm poskytuje prostor i pro mírně agresivnější jízdu. Zrychlení, kterým XSR 700 disponuje, se několikrát hodilo i v Praze na semaforech nebo při předjíždění na okolních cestách. Pravdou ale je, že rychlostní rekordy jsem s XSR 700 nelámal. Proč taky? Motorka umí zabrat, když je potřeba a jinak svým založením a klasickým jezdeckou pozicí spíše vyzývá k pohodové, plně kontrolované jízdě. Ke skvělé ovladatelnosti přispívá určitě i hmotnost motorky, která je s náplněmi „pouhých“ 185 kg. Rekordy jsem sice nelámal, motorku jsem ale taky nijak nešetřil a spotřebu netlačil dolů. I tak mi (k mému údivu) ukazatel spotřeby vnucoval hodnotu 4,1 litru na 100 km.

Test-Yamaha-XSR-700-p2

Motorka je vybavená kotoučovými brzdami, vpředu se čtyřpístkovým třmenem a vzadu s jednopístkem a ABS je zahrnuto v základu. Vzhledem k tomu, že XSR 700 bych s klidným svědomím doporučil i „služebně mladším“ řidičům, je tento automaticky zabudovaný skvěle fungující pomocný brzdný systémem velkou výhodou.

Yamaha XSR 700 je krásný retro bike s výbornými jízdními vlastnostmi, živým motorem a velice příjemnou spotřebou. Osobně bych přimlouval za „doladění“ detailů (zejména co se týká vzhledu) do podoby dokonalého retra. K dokoupení a dotvoření dojmu je sice připravena celá řada doplňků a příslušenství, ale… Na motorce jsem měl hnědou koženou brašnu. Nádherně vypadající, kvalitně zpracovaná, materiál evidentně kvalitní. Hnědá! Možná bych volil k motorce v barvách zelené a černé odstín jiný. Mírně mě překvapila skutečnost, že namokne–li tato brašna, máte tak tři dny práce se sušením. Brašna se chová jako houba, která nasaje a nelze ji vyždímat. Proto je potřeba ji před deštěm chránit černým nepromokavým obalem. Ten jsem díky jeho černé (pro mé oči z pohledu celku přijatelnější) barvě využíval často.

I tak jde o hodně povedený stroj, který kromě několika asi nepodstatných drobností netechnického charakteru, je potřeba jen chválit. Kdo nechce jít s davem, kdo chce být vidět, kdo se rád ohlíží zpátky do let minulých, kdo netouží po závodění na nekvalitních českých cestách, kdo chce motorku, kterou v pohodě zvládne, kdo se chce jízdou bavit, kdo se zabývá spotřebou, kdo… Ti všichni ať se zamyslí nad koupí Yamahy XSR 700.

TECHNICKÉ PARAMETRY

Motor:

Typ motoru 2válcový, kapalinou chlazený, 4taktní, DOHC, 4ventilový
Výkon 55,0 kW (74,8PS) @ 9 000 rpm
Točivý moment 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6 500 rpm
Zdvihový objem 689 mm
Vrtání / zdvih 80,0mm x 68,6mm mm
Kompresní poměr 11,5 : 1
Karburátor(y) / Vstřikování Vstřikování paliva

Ostatní:

Rozměry 2 075 mm x 820 mm x
Hmotnost 186.0 kg
Starter Elektrický
Převodovka stálý záběr, 6rychlostní
Chlazení kapalinou
Spojka mokrá, vícelamelová
Objem palivové nádrže 14 L
Přední tlumiče Teleskopické vidlice
Zadní odpružení kyvná vidlice
Zdvih pružiny vpředu 130 mm
Zdvih pružiny vzadu 130 mm
Brzda vpředu Hydraulická s dvojitým kotoučem, Ø 282 mm
Brzda vzadu Hydraulická jednokotoučová, Ø 245 mm
Přední pneumatika 120/70 ZR 17M/C(58V)
Zadní pneumatika 180/55 ZR 17M/C(73V)
Světlá výška bez zatížení 140 mm
Výška sedadla bez zátěže 815 mm
Rozvor 1405 mm