Na Yamahu MT09 SP jsem se po zkušenostech s MT07 hodně těšil. Právě Yamaha MT07 mi totiž hodně sedla. Její hmotnost a manévrovatelnost byla parádní, takže jsem očekával totéž i od MT09, jen s větším výkonem. Parkuji u showroomu, oblíkám se do kůže a jdu si tu fešandu vyzvednout. Je připravená u vchodu a hned si mě získává. Klasická admistrativa byla rychlovka a šlo se na seznámení s motorkou.
Na první pohled mě okamžitě zaujal ten nádherný výfuk od mistrů z dílny Akrapovič a „zlaté“ tlumiče značky Öhlins. Ihned mi dochází, že mám co dočinění s pořádným nářadím, a že to bude opět parádní testovací týden.
Seznamuji se s ovládáním motorky. Začínám centrálním displejem, který zobrazuje otáčkoměr, zařazený kvalt, aktuální rychlost, stav paliva a Mode motoru „A“ nebo „B“, což je vlastně naladění mapy motoru. Zatímco Mode „A“ reaguje na plyn okamžitě a je využitý plný výkon motoru, „B“ má delší odezvu na plyn a je celkově rozvážnější. Dále zobrazuje stupeň trakce Off, 1 a 2. Nejpřísnější je stupeň 2. Když se přední kolo jen přizvedne ve vidlicích, už zasahuje kontrola trakce. Na stupeň 1 se MTčko už zvedá „na bejka“ při každém přidání plynu, jen na trojku se jí už moc nechce, teda pokud se nezvedne na jedničku, pokračuje na dvojku a pak si vezme i trojku po zádech. Dále se zobrazuje info palubního počítače, jako je aktuální a průměrná spotřeba paliva, celková ujetá vzdálenost, denní vzdálenost ve dvou počítadlech, teplota okolního vzduchu a teplota motoru.
Na levém řidítku je ovladač pro světelnou houkačku, přepínač dálkových světel a blikačů, klakson a přepínač trakce. Pravé řidítko má ovladač varovných blikačů, tlačítko pro přepínání Mode motoru a chcípák se startovacím tlačítkem. Jako jediná kontrolka pak při jízdě stále svítí QS, což je systém rychlořazení a značí, že je aktivní. Škoda jen, že pouze při řazení nahoru…
S motorkou jsem seznámen, takže mohu vyrazit na cestu Prahou směrem k domovu. Hned zkouším jízdní režimy a je to hodně znát. Po městě je lepší klidnější mode „B“, motorka není při popojíždění tolik ustrkaná a při rozjíždění z křižovatky se nechce hned zvedat na zadní.
Design MT09SP je velice povedený a moderní. Yamaha MT09 SP má ve svých útrobách stále ještě tříválec, takže je krásně obratná a hravá a ve spojení s výfukem od Akrapoviče má navíc ještě luxusní zvuk. A věřte mi, že se za vámi otočí snad každý, a to ať jde po svých nebo jede v autě.
Dostávám se na Barrandov na světelnou křižovatku, kde na semaforech svítí červená, a projíždím mezi auty na první flek. Je čas přepnout nastavení motoru na mode „A“, trakci přepínám na jedničku. Padá zelená a vyrážim jako střela. Hned po rozjetí a přidání plynu letí na záda, dávám dvojku a pořád na zadním, trojka je pořád na zadním a nedovedu si ani představit, že bych kvalty točil do nastavených 12 tisíc otáček, to bych byl doma asi už na jedničku… 🙂
Motorka při otočení plynu krásně vrní do sedačky a člověk na 100 % vnímá průběh motoru. Najíždím na obchvat Prahy a nedá mi nezkusit, jak to jede po dálnici. Motorka se chová perfektně do rychlosti cca 140 km/h. Při vyšší rychlosti je nápor vzduchu už dost velký a to měřím jen 178 cm. Je to ovšem dáno i přímějším posezem, který je zase příjemnější na delší vzdálenost a nebolí z něj tolik záda. MTčko ale samozřejmě není motorka na lítání po dálnici, ale na pořádné radovánky a přísun adrenalinu do žil na okreskách a hlavně na okruzích. Tady se cítí, jako ryba ve vodě!
Po několika dálničních kilometrech raději sjíždím a jedu si vychutnávat okresky vedle dálnice. Okamžitě se mi do žil nahrne adrenalin, protože tahle motorka jede perfektně. A hlavně poslouchá veškeré pokyny jezdce. Yamaha MT09 SP sice jede trošku míň, než někteří jiní konkurenti, ale zase mnohem víc poslouchá a je (hlavně díky své relativně nízké hmotnosti) mnohem víc hravější. To mi dovoluje jezdit trošku rychleji a později brzdit. Navíc se při překlápění ze zatáčky do zatáčky alespoň tak nenadřu. 🙂
Když však jezdec chce, tak do každého vinglu dokáže jet bokem a z každého vinglu může s MTčkem letět po zádech ven. Není to zákeřné, právě naopak, jezdec při tom zažívá neskutečný pocit euforie, který je podpořený nádherným zvukem třívalce s laděným výfukem.
Jen, co jsem se vyblbnul na okreskách, zamířil jsem do města. Tady oceňují to, že spojka je měkká a dá se ovládat hravě jedním prstem, brzdy jsou učinné a i na ně stačí jeden prst, jezdec tak má motorku pevně pod kontrolou. Jediné co jsem při jízdě městem pořád řešil, byly pohledy kolemjdoucích na agresivní vzhled podpořený LED světlomety a zase ten zvuk výfuku… 🙂
Yamaha MT09 SP je skvěle fungující motorka, která opravdu poslechne na povel a kolikrát dokáže odpustit i nějaké ty řidičovy chybky. Zaručuje pohledy kolemjdoucích a neskutečné zážitky z každé jízdy. Jediné co bych jí snad vytkl, je malá palivová nádrž. Budete si totiž dělat při častých zastávkách na pumpách známosti.
Technické údaje Yamaha MT09 SP:
Motor | Kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový tříválec se 4 ventily a rozvodem DOHC |
---|---|
Zdvihový objem | 847 ccm |
Výkon | 84.6 kW (115PS) @ 10,000 rpm |
Kroutící moment | 87.5 Nm (8.9 kg-m) @ 8,500 rpm |
Příprava směsi | Elektronické vstřikování paliva |
Systém zapalování | TCI |
Systém mazání | Se suchou skříní |
Systém startování | Elektrický |
Převodovka/převodový poměr | Stálý záběr, 6-ti rychlostní |
Rám | Hliníkový, tlakově litý |
Přední odpružení | Teleskopická vidlice |
Přední zdvih | 137 mm |
Zadní odpružení | Kyvná vidlice, Coil spring/Gas-hydraulic damper |
Zadní zdvih | 130 mm |
Přední brzda | Hydraulická dvojkotoučová, Ø 298 mm |
Zadní brzda | Hydraulická jednokotoučová, Ø 245 mm |
Rozměr přední pneu | 120/70ZR17M/C (58W) |
Rozměr zadní pneu | 180/55ZR17M/C (73W) |
Celková výška | 1.120 mm |
Šířka | 815 mm |
Délka | 2.075 mm |
Objem palivové nádrže | 14.0 litru |
Pohotovostní hmotnost | 193 kg |
Počet osob | 2 |