Test Honda Super Cub C125 (2019)

Když se na tuhle motorku podíváte poprvé, snadno byste si ji mohli splést s nějakým veteránem. A vlastně byste se tak úplně nepletli. Ačkoliv je tento kousek zcela nový, jeho základní design je tu s námi už téměř šest desetiletí. A my jsme se na Hondu Super Cub podívali detailněji během pár dní, kdy nám dělala společnost v naší redakční garáži.

Tahle motorka se poprvé objevila v roce 1958 a vypadala, až na některé detaily, stejně jako dnes. Honda Super Cub C100 přišla tehdy teprve 10 let po založení japonské značky a dnes, o více než 60 let později jde o vůbec nejpopulárnější motorové vozidlo na světě. Může se totiž pochlubit více než 100 miliony vyrobených kusů!

Nejnovější verze – označovaná jako Honda Super Cub C125 – přišla i na evropské trhy koncem loňského roku. Design je hladký, jednoduchý, nic tu není zbytečně. Kovové blatníky, spousta chromu, prvotřídní lak a k tomu LED světlomety i blikače. Můžete tuhle motorku obcházet kolem dokola a nenajdete jediný díl, na kterém by byla jakákoliv řemeslná chybička nebo špatné zpracování. Barevné kombinace jsou dvě. Je to buď modrobílá s červeným sedlem, která se mi líbí mnohem více, anebo červenobílá s černým sedlem.

Když začnete motorku prohlížet důkladněji, všimnete si také otočného ovladače pod pravým řidítkem. Tím se ovládá zapalování motorky, protože Super Cub C125 nemá žádný klíček. Má jen bezdrátový ovladač, který musíte mít u sebe, pokud někam chcete jet. Pokud pak přijdete s ovladačem k motorce, stačí na ni sednout, zatlačit ovladač a otočit s ním. Rozsvítí se kontrolky na jednoduchém budíku a pak startovacím tlačítkem Super Cub nahodíte. Jednoduché. Na ovladači jsou ještě tlačítka, po jejichž stisknutí umí motorka zablikat a případně i zapípat, abyste ji na parkovišti jednodušeji našli.

test-2019-honda-super-cub-c125- (9)

Mimochodem i samotný budík je jednoduchý a perfektně sem zapadá. Kombinuje analogový rychloměr s digitálním displejem zobrazujícím hodiny, stav paliva v nádrži, počet ujetých kilometrů a hlavně zařazenou rychlost. Pod displejem jsou ještě maličké provozní kontrolky a kontrolky blikačů.

Možná jste už zpozorněli „se zařazenou rychlostí“ a je to dobře. Jakkoliv tohle vypadá jako ideální stroj pro někoho, kdo má jen řidičský průkaz skupiny B na auto, není to tak. Český zákon sice říká, že takový člověk může řídit i skútr se 125cm³ motorem, ale zároveň dodává, že musí mít automatickou převodovku. Honda Super Cub sice objem motoru splňuje do puntíku, ale nabízí jen manuální řazení, i když s automatickou odstředivou spojkou. S řidičským průkazem skupiny B tak na tuhle motorku nemůžete, musíte mít alespoň skupinu A1.

Změny rychlostí se sice provádějí levou nohou, ale jinak než na klasické motorce. Nahoru se totiž vždy řadí špičkou, zatímco dolů vždy patou. Chce to cvik, ale dá se na to zvyknout. K přeřazení není třeba nic jiného, než povolit plynový pedál a nohou zařadit. Řazení je rychlé, ale při přeřazení dolů s sebou skútr občas škubne. Druhou nohou řidič ovládá zadní bubnovou brzdu, zatímco ta přední, kotoučová s ABS je na pravé páčce.

Samotná jízda je plná dojmů. Motorka je vážně malá a lehká, váží jen 109 kilogramů, má docela velká 17″ kola a skvěle se ovládá. O pohon se stará jednoválcový motor s objemem 125 cm³, výkonem 7,1 kW při 7 500 ot./min a s točivým momentem 10,4 Nm při 5 000 ot./min. Ve městě s motorkou budete patřit k nejrychlejším na semaforu a brzdit provoz nebudete ani mimo město. Maximální rychlost i podle technických údajů atakuje stovku a motorka nemá problém takovou (a ani vyšší) rychlost podle rychloměru udržet. V takovém tempu se ale už k řidiči dostávají nejen poměrně výrazné vibrace do rukou, ale i do celého těla, ale hlavně je cítit vítr, který se do řidiče a jeho přilby opírá. Není tu žádný větrný štítek.

test-2019-honda-super-cub-c125- (37)

Díky slušné rychlosti tak jízda na delší vzdálenosti problém není, ale je potřeba počítat s jistým nekomfortem. Na jeden zátah jsem ujel 50 kilometrů. Potěší samotný posed, protože díky umístění řidítek i sedla sedím prakticky rovně. Jenže na delších jízdách už je znát krátké a tvrdší sedlo. Poposednout si není moc kam a nutilo mě to si občas stoupnout a odpočinout sedacím partiím. Když jsem nakonec dojel, cítil jsem v prstech také mírné mravenčení. Stávalo se mi to ale jen, když jsem s motorkou jel rychleji, v městských rychlostech ne.

Velmi zajímavé byla chvíle, kdy jsem asi po 130 kilometrech chtěl motorku dotankovat. Dívám se na ni a hledám hrdlo nádrže. Při jejím zkoumání si opět říkám, že vážně vypadá krásně, ale nádrž prostě nějak nemůžu najít. Hledal jsem na internetu a zjistil jsem, že je pod sedlem. Super, ale pak přišel další problém, protože jsem nemohl zjistit, jak sedlo odklopím. Následovalo další hledání, až jsem po dalších dlouhých minutách nalezl americkou recenzi, kde redaktor popisoval stejnou situaci. Zachránil mě, když v textu psal o: „There is a small button under the left side of the seat“. A opravdu. Pod levou stranou sedla je maličké tlačítko, po jehož stisknutí (a v případě, že u sebe máte klíč) sedadlo odskočí. Pod ním je pak klasický šroubovací uzávěr. Do nádrže jsem pak natankoval asi dva litry benzinu! A to jsem motorku nijak nešetřil… 

Honda Super Cub C125 ani v nejnovější verzi neztratila nic ze svého stylu. Lidé si ji prohlížejí nejen, když kolem nich projedete, ale hlavně pokud motorku někde necháte stát. Kromě designu mě baví nízká spotřeba, ale i překvapivá svižnost a vlastně i rychlost, kterou dokáže jezdit. Nevýhodou může být ale jen manuální řazení a pro některé i cena. Honda za ni chce 89 900 Kč.

Technické údaje

Motor

Vrtání × zdvih (mm) 52,4 × 57,9 mm
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr 9.3
Zdvihový objem motoru (cm3) 125 cm3
Motor Jednoválec, chlazený vzduchem, čtyřtaktní dvouventilový motor
Systém zapalování Digitální tranzistor
Max. výkon 7,1 kw / 7 500 ot. za min
Max. točivý moment 10,4 Nm / 5 000 ot. za min
Kapacita oleje (litry) 1,0 l
Startér Elektrický

Kola

ABS System Jednokanálové ABS
Přední brzdy 220 mm s ABS
Zadní brzdy 130 mm bubnová brzda
Přední zavěšení Teleskopická přední vidlice
Zadní zavěšení Dva tlumiče
Velikost přední pneumatiky 70/90-17M/C 48P
Velikost zadní pneumatiky 80/90-17M/C 50P
Přední kola 17″ (17M/C x MT1,85) lité hliníkové
Zadní kola 17″ (17M/C x MT1,85) lité hliníkové

Rozměry a hmotnost

Kapacita akumulátoru (V – Ah) 12V-3,5Ah
Úhel sklonu 26,5°
Rozměry (D × Š × V) (mm) 1 915 x 720 x 1 000 mm
Typ rámu Ocelový z trubek
Objem palivové nádrže (litry) 3,7 l
Spotřeba paliva 1,5 l/100 km
Světlá výška (mm) 125 mm
Světlomety LED
Pohotovostní hmotnost (kg) 109 kg
Výška sedla (mm) 780 mm
Závlek (mm) 71 mm
Rozvor (mm) 1 245 mm

Převodovka

Spojka Automatická odstředivá spojka v olejové lázni
Stálý převod Řetěz

Přístroje a elektronika

Přístroje Digitální
Zadné světlo LED