Test Honda GL1800 Gold Wing Tour Airbag (2019)

Honda Gold Wing je stále královnou, je stále tím vrcholným dílem značky. Současný model přichází po dlouhé době, kdy byl Gold Wing synonymem „auta na dvou kolech“, to se teď trochu mění. Nový model Gold Wingu je menší, agilnější a o téměř 50 kg lehčí. Zmenšila se i kapacita vestavěných kufrů, což se řadě majitelů předchozích modelů vůbec nezamlouvá.

My jsme si vyzvedli Hondu GL1800 Gold Wing Tour ve verzi s Airbagem a ABS, kterou pohání motor o objemu 1 833 ccm. Ten je v nabídce výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DCT (nižší výbavy mají šestistupňový manuál). Motorka byla také vybavena vrchním i bočními kufry. Osobně jsem byl zvědavý, zda nesouhlasné poznámky vlastníků zejména dvou předchozích modelů jsou tak logické, jak od nich občas zaznívá. Na vlastní kůži jsem chtěl poznat, jak hodně se změnila roky budovaná a udržovaná legenda – motorky s pohovkou a rádiem, co umí i couvat.

Při hmotnosti téměř 380 kg jsem očekával, že při rozjezdu či pomalé jízdě, se mnou bude motorka „cvičit“ stejně jako u podobných strojů. Skoro se mi nechtělo věřit, že Gold Wing se i při minimální rychlosti chová klidně a nechá si poroučet jako o kategorie lehčí motorky. A nebyla to náhoda nebo mé zhmotněné přání. V pohodě a v klidu jsem se s tím hmotnostně výraznějším velikánem po celou zapůjčení bez problémů proplétal dopravou hlavního města.

1,8litrový šestiválcový boxer s maximálním výkonem 93 kW a maximem 170 Nm točivého momentu zabíral v podstatě bez ohledu na otáčky. Gold Wing není žádný šampion ve zrychlení. Po otočení rukojeti plynu nevyrazí vpřed jako zdivočelé zvíře, spíše se jemně, ale energicky. Jakmile motorka zatáhla, pak to poznalo i okolí. I přesto, že při průjezdu s motorkou se lidé neotáčeli, protože snad měli pocit přicházejícího zemětřesení, má Gold Wing stále velice osobitý zvuk. Výfuky vydávají silné dunění, k čemuž nepochybně přispělo snížení průřezu výfukového potrubí u dvou ze šesti válců o 20 %. Přiznám se, že osobně by mi nevadil zvuk výrazněji zvedající poklidné občany ze židlí. Ten by ale u motorky ražení Hondy Gold Wing asi nebyl úplně vhodným doplňkem.

test-2019-Honda-GL-1800-Gold-Wing- (14)

Při předávání mě upozornili, že dostávám do ruky model s unikátní dvouspojkovou převodovkou Honda Dual Clutch Transmission. V tomto případě se jedná o první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni, jež je určena zejména pro dálkové jízdy. U nižších rychlostních stupňů převodovky DCT jsou si u Gold Wingu převodové poměry blíže, což snižuje rázy při řazení, zatímco u vyšších stupňů jsou převodové poměry dále od sebe a napomáhají tak snížení otáček motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké. Zcela automatické řazení mě tedy moc nebavilo a tak jsem s radostí využíval řazení na levé rukojeti. A to byl skutečný komfort a pohodička. Je nicméně otázkou, zda bych ale časem nechtěl raději staré dobré manuální řízení.

A bylo v podstatě jedno, zda jsem nastavil ten nebo jiný z jízdních režimů, které Honda nabízí: SPORT, TOUR, RAIN či ECON. Stejně jsem většinou využíval TOUR, neopomněl jsem vyzkoušet SPORT. Dokonce jsem při nejedné jízdě i zmokl a tak přišel na řadu RAIN. ECON jsem nenašel důvod zapnout.

Co jsem skutečně ocenil, byl Režim chůze (Walking mode), tedy pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h. Vynikající funkce i výrazně odlehčené motorky. Na rovném a pevném povrchu se s motorkou dá na místě omezeně „drncat“ o pár centimetrů sem nebo tam. Já jsem ale parkoval taky v místě, kde byla země pokrytá drobnými kamínky. A bez zpátečky bych asi musel při každém, příjezdu i odjezdu čekat na pomoc ochotných rukou.

Honda nezapomněla Gold Wing vybavit celou škálou elektronických asistentů a všemožných dalších vychytávek. Příjemný je plexi štít s elektrickým ovládáním pomocí tlačítka na levé rukojeti, jenž se nastavuje co do úhlu a výšky zcela plynule. Naše motorka měla ve výbavě například i nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy. Dobře vypadá taky palubní štít se dvěma analogovými budíky, dvěma postranními monochromatickými displeji a centrálním TFT displejem umožňujícím také nastavení systému HSTC (systém nastavitelné kontroly trakce) a odpružení. Vše se ovládá buď z centrálního panelu s otočným joystickem mezi sedačkou a řídítky, nebo ovladači na řídítkách. Byť je vše přístupné a v dosahu, zadávat adresu do navigace za jízdy určitě není dobrý nápad. Proces je komplikovaný a vyžaduje pozornost. Displej není dotekový, dotekem se dal ovládat například u nedávno testovaného Indianu Chieftain.

Nemůžu nezmínit „drobnosti“, které mě na Gold Wingu minimálně zaujaly. Jde například o systém pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA), ruční brzda (ovládá se vlevo u kolene řidiče), bluetooth konektivita a možnost připojení dalších zařízení pomocí USB kabelu, tempomat nebo inteligentní klíč. Neurazí ani soubor kontrolek v pravé části, které upozorňují na situace bránící bezproblémové jízdě. Mám teď na mysli ikonku stojánku v klidové poloze nebo ikonku otevřených kufrů. Některé vymoženosti jsem v provozu nevyzkoušel a je dobře, že skutečně nemusel. Tím myslím vyhřívání řídítek a sedadla řidiče i spolujezdce a hlavně airbag.

Neotřele je řešený přístup do nádrže, jejíž víčko je skryto pod krytem před řidičem. K víčku se člověk dostává přes pravou boční malou odkládací schránku, kde je umístěné tlačítko, jehož stisknutím se uvolní kryt a víčko nádrže se objeví.

test-2019-Honda-GL-1800-Gold-Wing- (60)
Honda GL1800 Gold Wing a BMW Z4 M40i

I přes množství provedených úprav a změn zůstává Gold Wing bezpochyby opravdovou vlajkovou lodí značky Honda. Podle Hondy byla většina změn výsledkem přání a připomínek zákazníků. Nepochybně bych našel nemalou skupinu těch, kteří by některé změny nepodpořili. Jsem přesvědčený, že z technického hlediska měly úpravy svůj smysl a na motorce jsou nejen vidět, ale i znát. Je známo, že žádná změna se nemůže líbit všem. A tak majitelé předchozích modelů můžou přijít se svými námitkami. To však nemůže změnit nic na faktu, že nic nezůstává stejné stále a vývoj spěchá dopředu.

Koho by v konečném důsledku mohl libozvučný úsporný motor, skvělá ovladatelnost, skvělé chování v zatáčkách, citlivé a účinné brzdy nebo pohodlné sedačky s výkonným vyhříváním trápit? Kdo by se u takového technického skvostu zabýval otázkou menšího objemu kufrů? Honda Gold Wing je prostě královna a myslím, že nic neztratila na své pověsti představitelky luxusu a komfortu. Zcela jistě si šestý model v řadě najde ještě širší rodinu příznivců. Je totiž skvěle ovladatelný, pohodlný a nakonec i úsporný. Vždyť dokáže jezdit za 5,5 l/100 km.

Technické parametry

 MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec
Zdvihový objem 1 833 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání x zdvih 73 mm x 73 mm
Kompresní poměr 10,5:1
Maximální výkon 93 kW / 5500 ot./min.
Max. točivý moment 170 Nm / 4500 ot./min.
Olejová náplň 4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT)
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Průměr škrticí klapky 50 mm
Vzduchový filtr Viskózní; papírová filtrační vložka
Objem palivové nádrže 21,1 litru
Spotřeba paliva 5,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Integrovaný startér/alternátor
Kapacita baterie 12 V/20 AH
Výkon alternátoru 12 V/120A
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky (MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka

(DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje

Typ převodovky 6stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka)

DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou

Primární redukce 1,795 (79/44)
Převodové poměry (DCT) 1.: 2,167    2.: 1,696    3.: 1,304                   4.: 1,038    5.: 0,821     6.: 0,667     7.: 0,522 Zpátečka: 1,190

(MAN) 1.: 2,200      2.: 1,417    3.: 1,036                         4.: 0,821     5.: 0,667 6.: 0,522

Koncová redukce Na straně motoru 0,972

Na straně kola 2,615

Stálý převod Zapouzdřený hřídel
RÁM  
Typ Hliníkový, litý, zdvojený
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) Gold Wing

D: 2475 mm

Š: 925 mm

V: 1340 mm

 

Gold Wing ‘Tour’

D: 2575 mm

Š: DCT 905 mm / MAN 925 mm

V: 1430 mm

 

Rozvor kol 1695 mm
Úhel přední vidlice 30,5°
Závlek 109 mm
Poloměr otáčení 3,4 m
Výška sedla 745 mm
Světlá výška 130 mm
Pohotovostní hmotnost Gold Wing: 365 kg

 

Gold Wing ‘Tour’:  MAN 379 kg / DCT 383 kg

 

ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Se dvěma příčnými rameny
Typ vzadu Pro Link
KOLA  
Typ vpředu 130/70R 18
Typ vzadu 200/55R 16
Velikost ráfku Přední 18 x MT3,5