Test Harley-Davidson Street Glide Special: Pohoda na dvou kolech

Letos je tomu 110 let od doby, kdy z továrny v Milwaukee vyjel první stroj se jmény dvou zakladatelů na nádrži. Těžká a silná motorka. To by se jako základ dalo říct i o Street Glide Special. Ale takový je a má být Harley. Čas ale nezastavíš, a tak ani Harleye nepostrádají spoustu vymožeností moderní doby.

Test-Harley-Davidson-Street-Glide-Special-p1

A „na vině“ není jen Projekt Rushmore, výsledek několialeté práce. A nebyla to práce pro Harley-Davidson. Dlouhé roky plánování, vývoje, designu a testování. Nespočet hodin v sedle po boku zákazníků a povídání si s nimi, neúnavné shromažďování názorů a informací. Výsledky ale stály za tu námahu. My jsme se o tom mohli přesvědčit mimo jiné i při testování modelu Street Glide Special.

Stále je to stroj z pravého amerického železa, který si zakládá na historickém odkazu, stylu a kultu značky. Po nastartování se ozývá očekávaný tradiční zvuk motoru a po zařazení jedničky se ozve rána a mašina mírně nadskočí. Je to Harley. Tak rychle z garáží ven za objevováním toho ostatního.

Bez překvapení je technickým základem klasický trubkový rám nesoucí vidlicový dvouválec chlazený kapalinou a vzduchem o objemu 1690 ccm. Jeho největší výkon je 90 koní a na zadní 180 milimetrů širokou pneumatiku převádí šestistupňová převodovka a bezúdržbový kardanový hřídel točivý moment 138 Nm.

Test-Harley-Davidson-Street-Glide-Special-p2

Pohodlí z tohohle „korábu silnic“ čiší na dálku. Přední část sedla nabízí dostatek komfortu i na celodenní jízdu. Spolujezdec má delší a širší sedák bez zadní opěrky, což pro něj může být při nějaké prudší akceleraci docela „zábava“.

K pohodlí musíme přidat i bezpečnost, ale patří sem i kvalitní informace. Přístrojová deska, kde se potkávají klasické ciferníky s chromovaným rámečkem a plnobarevný displej, kvalitní zvuk, Bluetooth připojení, hlasové ovládání, technologie text-to-speech nebo GPS navigace. Bohužel jsem utrpěl „běžný navigační“ zážitek. Uvěřil jsem té paní uvnitř beze zbytku a po několika minutách po stále menších a užších vozovkách až „vozovčičkách“ jsem použil rozum a vrátil se na pořádnou cestu do správného směru. Za to ale Harley nemůže, to moje hlava a důvěřivost. Ve výbavě je i tempomat.

Rád bych vyzdvihl otevíratelný usměrňovač proudícího vzduchu v přední kapotáži, který by se dal označit za jakousi náhradu vyššího plexiskla. Když na sebe chcete pustit víc čerstvého vzduchu, stačí jednoduše přepnout kolíbku nad přístrojovkou. Když pak začne třeba pršet, tak to zase stejně jednoduchým pohybem uzavřete. Zajímavá vychytávka.

Test-Harley-Davidson-Street-Glide-Special-p4

Moc se mi líbily i docela objemné kufry po obou stranách, jejichž otevření či zavření je možné zvládat bez nějakého zvýšenho úsilí jednou rukou, a nabízejí dostatek prostoru nejen pro helmy, ale i pro další nezbytná zavazadla. Navíc jsou uzamykatelné.

Jízdně byl zelený Street Glide Special velice příjemnou zkušeností a zážitkem. I přes neoddiskutovatelně vyšší hmotnost jsem s ním nezaznamenal nejmenší problém při opakovaném zdolávání nutných popojíždění Prahou, ale ani při pohodové jízdě (nebo i rychlejší) jízdě mimo města a po dálnici. Ani ve 150 km/h jsem neměl pocit, že se musím pevně držet, abych neuletěl.

Do garáže najíždím mírně do kopce a tak jsem přemýšlel, jak mašinu uvnitř otočím. Nebo budu ven couvat? No, to bude konec. Tu neudržím, vždyť pohotovostní hmotnost se blíží čtyřem metrákům. Zvolil jsem tedy variantu otočení. Pravda, manipulace na místě s sebou nese určité nepohodlí a úskalí. Nicméně jsem to zvládal i opakovaně. S Harleyem jsme se otočili téměř „na pětníku“. Pro mě poslední neznámá byla minulostí.

Test-Harley-Davidson-Street-Glide-Special-p3

A víte, že tento model je v USA tím nejprodávanějším? Je to mašina, která je vhodná pro krátkou cestu do práce, a stejně tak na dlouhé cestování. Radost z každodenního dojíždění do práce může někomu zkazit cena, ale Street Glide Special taky není pro každého.

A víte také, že zrovna na Street Glide jede Evropou v rámci Discover More Tour Luis Castillo?

U Harleye se nespí a to je dobře. Nejen Project Rushmore je toho dokladem.

Technické údaje:
Motocykl: Harley-Davidson Street Glide Special
Motor: Vzduchem chlazený; High Output Twin Cam 103™ s vestavěným chladičem oleje
Vrtání: 98.4 mm
Zdvih: 111.1 mm
Objem: 1 690 ccm
Kompresní poměr: 9.7:1
Palivový systém: Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva
Výkon: 90 koní
Točivý moment: 138 Nm při 3 500 ot./min
Úhel náklonu – pravý: 32 %
Úhel náklonu – levý: 31 %
Spotřeba paliva (kombinovaná): 5.6 l/100 km
Objem palivové nádrže: 22.7 l
Objem olejové nádrže: 3.8 l
Výfukový systém: Chromovaný; 2-1-2 dvojitý s odstupňovanými výfuky
Kola přední: Enforcer z litého hliníku
Kola zadní: Enforcer z litého hliníku
Pneumatiky přední: 130/60 B19 61H
Pneumatiky zadní: BW 180/65 B16 81H
Brzdy: 32 mm; 4pístkové pevné přední a zadní
Primární převod: řetězový (poměr 34/46)
Délka: 2 450 mm
Výška sedla (nezatížené): 695 mm
Světlá výška: 135 mm
Rozvor: 1 625 mm
Suchá hmotnost: 356 kg
Pohotovostní hmotnost: 372 kg
Objem kufrů (brašen): 0.064 m3
ZÁBAVNÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉM:
Motocykl: Harley-Davidson Street Glide Special
Obrazovka: úhlopříčka 6.5 palce
Typ: barevný
Barevné provedení: Oranžový (standard); modrá; hnědá; zelená; šedá; fialová; červená
Denní/noční osvětlení: Standard
Zvukový výkon: 25 wattů na kanál
Počet reproduktorů: 2
Velikost reproduktorů: 5.25 palce (6.5 palce Upgrade)
Vnitřní zesilovač: Standard
Externí zesilovač: Upgrade

Napsat komentář