Test Harley-Davidson FXDR 114 (2019)

FXDR 114 je jedním z harleyů, co nesplňují definici „motorek pro páprdy“. Je to sice Harley-Davidson ale je trochu jiný. Po té chvíli, co jsem s ním jezdil, jsem přesvědčený o tom, že to je takové zvíře. Ale ten, kdo ho pouštěl do světa, se mu hodně a systematicky věnoval. Tohle zvíře se mezi nás dostalo důsledně vychované a „na slovo poslušné“.

Už od prvního pohledu z něj vyzařuje síla a nespoutaný výkon. Přitom vůbec nepůsobí neohrabaně a od mohutných kapotovaných strojů má hodně daleko. Výškou sedla v nezatíženém stavu 720 mm působí FDXR dojmem ne úplně velké motorky, což při hmotnosti více jak 300 kg není až tak úplně pravda. Vytažená přední vidlice, protažená palivová nádrž, sedlo jen pro řidiče, krátký zadní blatník, nepřehlédnutelný výfuk a výrazný do boku vyčnívající vzduchový filtr zaručují motorce neutuchající pozornost. Nezbývá než zopakovat, že jo tak trošku jiný harley.

Po nastartování se ozve úžasné dunění doprovázející každou mašinu této ikonické značky. Pak další očekávaný zvukový efekt i přirozené trhnutí po zařazení rychlostního stupně, a s FXDR se vydáváme na cesty. První otočení rukojetí plynu člověku důrazně připomene, cože to motorku žene vpřed. Vidlicový dvouválec s olejovým chlazením Milwaukee-Eight 114 s výkonem 91 koní a točivým momentem 160 Nm. FXDR je tak nejsilnější mezi Softaily a hrdě to dokazuje.

Už na prvním semaforu jsem musel klidnit svoje pudy. Vždyť stačí tak málo. Stačí jen opatrně zvýšit otáčky, pustit spojku a zvíře vyráží dopředu, jako kdyby chtělo ulovit kořist. A co víc? U FXDR není potřeba hnát motor do otáček, on zabere kdekoliv ve středním pásmu. Takže je vlastně úplně jedno jestli člověk potřebuje rychle zmizet z křižovatky, předjet či se jen kochat plynulou jízdou a vychutnávat si ten obrovský výkon doprovázený tím mému uchu lahodícím pobrukováním.

Musím to zmínit znovu. FXDR je tak trochu jiný harley po všech stránkách. LCD displej se 2,14palcovou zobrazovací oblastí s tachometrem, ukazatelem zařazené rychlosti, ukazatelem dojezdu na zbytek paliva v nádrži, hodinami, počítadlem kilometrů a ukazatelem množství paliva v nádrži je řešený opravdu úsporně. Musím se přiznat, že jsem příznivcem displeje většího, což ale může být snad jen můj problém. Na můj vkus i soustava kontrolek je pojata v minimalistickém stylu. Na motorce je podle mého názoru z pohledu informací všechno potřebné pro motorku tohoto ražení. Osobně jsem si s tak základní výbavou a množstvím elektroniky při jízdách s FXDR vystačil a žádné újmy jsem nedošel. FDXR 114 má vše co její milovník bude k životu potřebovat.

S patřičným respektem jsem se blížil do první zatáčky. Další překvapení. Navzdory geometrii, hmotnosti a obrovské zadní gumě se FXDR nechal položit do zatáčky se mnou až nepředvídatelnou lehkostí. Ani monstrózní pneumatika o rozměrech 240/40 R18 nepůsobila zásadnější komplikace, i když bylo potřeba jí brát do úvahy. FXDR 114 v sobě zvíře opravdu nezapře. Nekomplikovaným průjezdům i při agresivnější jízdě je jistě taky dílem špičkového odpružení přední vidlice a jednoduše nastavitelného zadního odpružení monoshock.

Tak trochu jiný harley ale stále Harley-Davidson, který si zachovává tradiční znaky značky a přitom reaguje na současnou poptávku a strukturu budoucích majitelů. Není to motorka důchodců, ale ani není určená pro mladé nevyježděné blázny. Přitom na ní můžou jezdit všichni. Určitě nikoho neurazí. Myslím, že každého ale musí nadchnout. Vypadá parádně a i tak jezdí!

Technická specifikace

 Motor

  • Motor: Milwaukee-Eight 114
  • Vrtání: 102 mm
  • Zdvih: 114 mm
  • Zdvihový objem: 1868 ccm
  • Kompresní poměr: 10,5:1
  • Točivý moment: 160 Nm při 3500 ot./min
  • Spotřeba: 5,4 l/100 km
  • Emise CO2: 126 g/km CO2
  • Palivová soustava: Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva (ESPFI)
  • Výfuk: Uspořádání 2-1; katalyzátor v potrubí

Rozměry

  • Délka: 2425 mm
  • Výška sedla, zatížená: 704 mm
  • Výška sedla, nezatížená: 720 mm
  • Světlá výška: 140 mm
  • Úhel řízení (u hlavy řízení): 34°
  • Závlek: 120 mm
  • Rozvor: 1 735 mm
  • Pneumatiky, přední: 120/70ZR-19 60W
  • Pneumatiky, zadní: 240/40R-18 79V
  • Objem palivové nádrže: 16,7 l
  • Množství oleje (s filtrem): 4,7 l
  • Hmotnost, při dodání: 289 kg
  • Hmotnost, provozní: 303 kg
  • Úhel náklonu – pravý: 32,6°
  • Úhel náklonu – levý: 32,8°

Hnací ústrojí

  • Primární převod Řetěz, převodový poměr 34/46
  • Převodové poměry (celkově) 1.: 9,311
  • Převodové poměry (celkově) 2.: 6,454
  • Převodové poměry (celkově) 3.: 4,793
  • Převodové poměry (celkově) 4.: 3,882
  • Převodové poměry (celkově) 5.: 3,307
  • Převodové poměry (celkově)6.: 2,79

Rám

  • Kola, Přední: Typ7 Lesklé/saténově černé, pětipaprskové, lité Ace s laserově rytou grafikou
  • Kola, Zadní: Typ Lesklé/saténově černé, pevný disk, lité Ace s laserově rytou grafikou
  • Brzdy, Typ třmenu: Pevný 4pístkový přední a plovoucí 2pístkový zadní

Elektrická výbava

  • Osvětlení, kontrolky: Dálkové světlo, neutrál, nízký tlak oleje, směrová světla, diagnostika motoru, ABS, varování nízké hladiny paliva, varování nízkého stavu nabití baterie, bezpečnostní systém
  • Přístroje: LCD displej se 2,14palcovou zobrazovací oblastí s tachometrem, ukazatelem zařazené rychlosti, ukazatelem dojezdu na nádrž, hodinami, počítadlem kilometrů a ukazatelem množství paliva v nádrži