Test Harley-Davidson Forty-Eight: Síla pro radost
Harley Davidson Forty-Eight ve svém označení nese vzpomínku na rok 1948. Rok, kdy se u nás měnily poměry a… Tak takhle ne. To bylo v Americe a něco se taky začalo. Svět poprvé spatřil palivovou nádrž, která i dnes zdobí krásné motorky. Nádrž typu burák.
O Forty-Eight už jsem slyšel a dost jsem se načekal. V původním termínu to nevyšlo, a tak jsem pro něho v den D s radostí vyrazil. Velikostí mezi ostatními nevyniká, ale přehlédnout ho je těžké. Široká přední pneumatika, litá hliníková kola, velká vidlice. „48“ v designu Dark Custom je další H-D, který musí zaujmout.
Nízko položené sedlo je ve spojení s 250 kg i pro menší postavy příslibem poklidné jízdy bez potřeby používání nadstandardně nabyté síly. Pohodlně jsem se v sedle usadil, nohy mám ve stabilním kontaktu se zemí. Už chybí jen spustit motor. Evolution 1200 ccm je pořádná porce výkonu. A tak už jen schovat klíček do kapsy a neztratit ho. Čtyřicet-osmička má totiž jako nejeden motocykl z rodu H-D bezklíčkové startování. Taková příjemná vychytávka. Jakmile se přiblížíte s klíčkem v kapse, posadíte se, elektronika vás zaregistruje a můžete startovat. Automatický alarm si pak sympaticky pípne, když odcházíte od motorky. No, a zkuste zapomenout, kam jste klíček uschovali!
Nastartuji, motor harleyovsky zaburácí, mašina při zařazení kvaltu stylově poskočí a já vyrážím do ulic. Příjemná poloha, nohy lajdácky dopředu. Už první metry potvrzují, že to bude fakt příjemné ježdění. A nic na tom nezmění ani zpětná zrcátka, umístěná zcela netradičně pod řídítky dole.
Člověku by se mohlo zdát, že zrcátka dole budou spíš líp vypadat než fungovat. Osobně si myslím, že opak je pravdou. Zrcátka jsou šikovně schovaná a nikam netrčí. Zatím jsem na „menších H-D“ měl se zpětnými zrcátky víceméně trable. Ač normálního vzrůstu v zrcátkách jsem běžně vídával svoje ramena či ruce. Drobnost, kterou jsem eliminoval menšími či většími úklony a pohyby stranou. Světe div se, na „48“ jsem žádné cvičení provozovat nemusel a přitom jsem mohl sledovat, co se za mnou děje. Netradiční řešení, které mi ale nadmíru vyhovovalo.
„Dolní“ zpětná zrcátka dodávají atraktivnímu designu Forty-Eight ještě více na zajímavosti. S potěšením jsem vnímal pohledy a zájem okolí. Na každém semaforu, u benzínky, za jízdy. Kdekoliv jsem se s Forty-Right objevil, zájem byl zaručený. Dokonce i před muzeem starých motorek, kam jsme zavítali, si „48“ přitáhla zaslouženou pozornost.
Harley-Davidson Forty-Eight je prostě stylovka. Dokonce bych ho asi vůbec nezařazoval do kategorie dopravních prostředků s cílem dopravit „zájemce“ z bodu „A“ do bodu „B“. Mnohokrát jsem si při jízdě vybavil hlášku ze známého filmu: „Pane doktore, vy jste se kochal!“ I já jsem se při jízdě se „48“ především kochal. Jen jsem musel dávat pozor, abych nedopadl jak pan doktor…
Typ: | Harley-Davidson Forty-Eight |
---|---|
Délka: | 2165 mm |
Výška sedla (nezatížené): | 710 mm |
Světlá výška: | 110 mm |
Úhel hlavy řízení (%): | 29.6 |
Závlek: | 132 mm |
Rozvor: | 1495 mm |
Pneumatiky (přední): | 130/90B16 73H |
Pneumatiky (zadní): | 150/80B16 77H |
Objem palivové nádrže: | 7.9 l |
Objem olejové nádrže: | 2.6 l |
Suchá hmotnost: | 247 kg |
Pohotovostní hmotnost: | 252 kg |
Motor: | Vzduchem chlazený – Evolution |
Vrtání: | 88.9 mm |
Zdvih: | 96.8 mm |
Objem: | 1202 ccm |
Kompresní poměr: | 10:01 |
Točivý moment: | 96 Nm při 3500 ot./min |
Palivový systém: | Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva (ESPFI) |
Primární převod: | řetězový – poměr 38/57 |
RS1 9.004 | |
RS2 6.432 | |
RS3 4.783 | |
RS4 3.965 | |
RS5 3.4 | |
Výfukový systém: | Chromovaný krátký odstupňovaný výfuk s dvěma černými useknutými koncovkami výfuku |
Kola (přední): | Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem |
Kola (zadní): | Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem |
Brzdy (přední): | 2pístkové |
Brzdy (zadní): | 2pístkové |
Úhel náklonu (pravý): | 27.1 % |
Úhel náklonu (levý): | 27.1 % |
Spotřeba paliva: | Kombinovaná 4.9 l/100 km |
Kontrolní světla: | Dálková světla; neutrál; nízký tlak oleje; směrová světla; diagnostika motoru; varování nízké hladiny paliva; slabá baterie; bezpečnostní systém; ABS |
Přístroje: | Čtyřpalcový elektronický rychloměr s počítadlem ujetých kilometrů montovaný nízko na svorkách řídítek; hodiny na počítadle ujetých kilometrů; dvojité počítadlo kilometrů jednotlivých jízd; ukazatel zařazeného rychlostního stupně/otáček; kontrolka ABS; LED kontrolky |
CENY: | Vivid Black 10 070 € |
Volitelné barvy 10 290 € | |
Hard Candy Custom 10 470 € |