Test Harley-Davidson Forty-Eight: Síla pro radost

Harley Davidson Forty-Eight ve svém označení nese vzpomínku na rok 1948. Rok, kdy se u nás měnily poměry a… Tak takhle ne. To bylo v Americe a něco se taky začalo. Svět poprvé spatřil  palivovou nádrž, která i dnes zdobí krásné motorky. Nádrž typu burák.

O Forty-Eight už jsem slyšel a dost jsem se načekal. V původním termínu to nevyšlo, a tak jsem pro něho v den D s radostí vyrazil. Velikostí mezi ostatními nevyniká, ale přehlédnout ho je těžké. Široká přední pneumatika, litá hliníková kola, velká vidlice. „48“ v designu Dark Custom je další H-D, který musí zaujmout.

Nízko položené sedlo je ve spojení s 250 kg i pro menší postavy příslibem poklidné jízdy bez potřeby používání nadstandardně nabyté síly. Pohodlně jsem se v sedle usadil, nohy mám ve stabilním kontaktu se zemí. Už chybí jen spustit motor. Evolution 1200 ccm je pořádná porce výkonu. A tak už jen schovat klíček do kapsy a neztratit ho. Čtyřicet-osmička má totiž jako nejeden motocykl z rodu H-D bezklíčkové startování. Taková příjemná vychytávka. Jakmile se přiblížíte s klíčkem v kapse, posadíte se, elektronika vás zaregistruje a můžete startovat. Automatický alarm si pak sympaticky pípne, když odcházíte od motorky. No, a zkuste zapomenout, kam jste klíček uschovali!

Nastartuji, motor harleyovsky zaburácí, mašina při zařazení kvaltu stylově poskočí a já vyrážím do ulic. Příjemná poloha, nohy lajdácky dopředu. Už první metry potvrzují, že to bude fakt příjemné ježdění. A nic na tom nezmění ani zpětná zrcátka, umístěná zcela netradičně pod řídítky dole.

test-harley-davidson-forty-eight-p1

Člověku by se mohlo zdát, že zrcátka dole budou spíš líp vypadat než fungovat. Osobně si myslím, že opak je pravdou. Zrcátka jsou šikovně schovaná a nikam netrčí. Zatím jsem na „menších H-D“ měl se zpětnými zrcátky víceméně trable. Ač normálního vzrůstu v zrcátkách jsem běžně vídával svoje ramena či ruce. Drobnost, kterou jsem eliminoval menšími či většími úklony a pohyby stranou. Světe div se, na „48“ jsem žádné cvičení provozovat nemusel a přitom jsem mohl sledovat, co se za mnou děje. Netradiční řešení, které mi ale nadmíru vyhovovalo.

„Dolní“ zpětná zrcátka dodávají atraktivnímu designu Forty-Eight ještě více na zajímavosti. S potěšením jsem vnímal pohledy a zájem okolí. Na každém semaforu, u benzínky, za jízdy. Kdekoliv jsem se s Forty-Right objevil, zájem byl zaručený. Dokonce i před muzeem starých motorek, kam jsme zavítali, si „48“ přitáhla zaslouženou pozornost.

Harley-Davidson Forty-Eight je prostě stylovka. Dokonce bych ho asi vůbec nezařazoval do kategorie dopravních prostředků s cílem dopravit „zájemce“ z bodu „A“ do bodu „B“. Mnohokrát jsem si při jízdě vybavil hlášku ze známého filmu: „Pane doktore, vy jste se kochal!“ I já jsem se při jízdě se „48“ především kochal. Jen jsem musel dávat pozor, abych nedopadl jak pan doktor…

Technické údaje:
Typ: Harley-Davidson Forty-Eight
Délka: 2165 mm
Výška sedla (nezatížené): 710 mm
Světlá výška: 110 mm
Úhel hlavy řízení (%): 29.6
Závlek: 132 mm
Rozvor: 1495 mm
Pneumatiky (přední): 130/90B16 73H
Pneumatiky (zadní): 150/80B16 77H
Objem palivové nádrže: 7.9 l
Objem olejové nádrže: 2.6 l
Suchá hmotnost: 247 kg
Pohotovostní hmotnost: 252 kg
Motor: Vzduchem chlazený – Evolution
Vrtání: 88.9 mm
Zdvih: 96.8 mm
Objem: 1202 ccm
Kompresní poměr: 10:01
Točivý moment: 96 Nm při 3500 ot./min
Palivový systém:  Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva (ESPFI)
Primární převod: řetězový – poměr 38/57
RS1 9.004
RS2 6.432
RS3 4.783
RS4 3.965
RS5 3.4
Výfukový systém: Chromovaný krátký odstupňovaný výfuk s dvěma černými useknutými koncovkami výfuku
Kola (přední): Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem
Kola (zadní): Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem
Brzdy (přední): 2pístkové
Brzdy (zadní): 2pístkové
Úhel náklonu (pravý): 27.1 %
Úhel náklonu (levý): 27.1 %
Spotřeba paliva: Kombinovaná 4.9 l/100 km
Kontrolní světla: Dálková světla; neutrál; nízký tlak oleje; směrová světla; diagnostika motoru; varování nízké hladiny paliva; slabá baterie; bezpečnostní systém; ABS
Přístroje: Čtyřpalcový elektronický rychloměr s počítadlem ujetých kilometrů montovaný nízko na svorkách řídítek; hodiny na počítadle ujetých kilometrů; dvojité počítadlo kilometrů jednotlivých jízd; ukazatel zařazeného rychlostního stupně/otáček; kontrolka ABS; LED kontrolky
CENY: Vivid Black 10 070 €
Volitelné barvy 10 290 €
Hard Candy Custom 10 470 €