Test F.B. Mondial HPS 300i (2019)

Historie značky F.B Mondial sahá až do padesátých letech minulého století, kdy v Itálii značka patřila alespoň v závodním sportu do popředí zájmu všech zainteresovaných. Tituly ale nepokryly náklady na sériovou produkci vlastních motorů, a tak byla výroba v roce 1979 definitivně zastavena. Až do roku 2014. Tehdy Pier Luigi Boselli znovu výrobu obnovil. S Cesarem Galli pak vdechli značce nový život a s novou společností Pelpi International v roce 2014 představili první model HPS 125i nebo-li Hipster. Následovaly další dva modely – SMX 125i Supermoto a SMX 125i Enduro a vývoj se rozjel na plné obrátky. A přišel HPS 300i.

A právě tahle motorka, Mondial HPS 300i, mě zaujala na letošní výstavě Motosalon 2019. Hispter, jak mu říkají, s povrchovou úpravou v černé barvě a s kombinací matných a lesklých ploch byl pro mě nepřehlédnutelný. Značku F.B. Mondial jsem měl někde hluboko v paměti historicky uloženou. Ovšem třístovka Hispter byl i v tuto chvíli ještě strojem nepoznaným. Moc se mi mašina líbila a tak jsem si domluvil její půjčení. A pak nastal ten den a já se s očekáváním vydal na cestu za poznáním. 

Když jsem dorazil na místo, Hipster už tak v tmavších prostorách obchodu nezářil, ale pořád na pohled hezká motorka. Nezbytné formality a motorku vyvážím ven. Lehká, slušně ovladatelná, při jejím tlačení vypadám jak silák. Vždyť taky váží jen necelých 150 kilogramů. Můj první fyzický kontakt po rozjetí a pokusu položit nohy na stupačky se mírně lišil od roztouženého pohledu. Podle mě jsou posazeny příliš vzadu a vysoko. Posez pro mě tedy nepříliš komfortní. Pocit nepohodlí umocnilo i umístění řadicí páky a zadní brzdy. Nohy v ne zrovna ideální poloze mě mírně rozladily. Ve chvíli, kdy jsem si na motorce představil člověka někde kolem 190 cm, jsem byl rád, že jsem tolik nenarostl a pokračoval jsem v jízdě.

Až humorně by mohla působit snaha postavit motorku na stojánek nebo ji ze stojánku sundat při poloze sedícího řidiče v sedle. Noze tam statečně překáží stupačka, která nejde sklopit a zafixovat v jiné než vodorovné poloze. Z podkladů jsem si nastudoval, že Hipster má nádrž na 9,5 litru, což při udávané spotřebě 3,3 l/100 km představuje teoretický dojezd asi 280 kilometrů. Po necelých 40 km mi začala svítit kontrolka stavu benzínu. Něco je špatně? Dotankoval jsem do plné nádrže a pokračoval v jízdě. Jak jsem časem zjistil, závada nebyla u motorky, ale pouze ve skoro prázdné nádrži při předání. Pak už vše bylo jak výrobce uvádí, nádrž vydržela skoro 300 km.

Test-2019-FB-Mondial-HPS-300i- (6)

Hipster je motorka s „klidnou povahou“. Určitě s ní nikdo nebude závodit. Motorka jako by při rozjezdu popřemýšlela a bez zběsilých záškubů se plynule sune pomalu se zvyšující rychlostí vpřed. Hipster se tak ani nezkušenému jezdci „nepostaví na zadní“  nebo mu „neuteče z ruky“. Ke stavu plného plynu je nutné otočit rukojetí o takových 270 stupňů, což zdárně podporuje názor, že se jedná o motorku klidnou, která nepřekvapí žádnými zběsilými kousky. Pro začínající, málo vyježděné řidiče ji považuji za odpovídající výběr.

Zadní světlo je minimalistické a určené asi víceméně pro osvětlení poznávací značky. Tuto domněnku však nemůžu prosazovat, protože světlo půjčené motorky bylo nefunkční (svítilo jen při brzdění). Určitě musím pochválit zpětná zrcátka, což je věc, se kterou se občas potýkám. Hipster má zrcátka posazená tak, že opravdu poskytují dostatečný pohled pro kontrolu provozu za motorkou. Motorka je určena pro řidiče a spolujezdce. Při pohledu na umístění zadních stupaček a tvar a velikost sedla je možná jízda se spolujezdcem mírně adrenalinový zážitek pro oba, pro spolujezdce zcela určitě. 

Elegantní a na pohled příjemný je nejen přední kulatý reflektor ale i budík s potřebnými informacemi. Ty jsou řidiči zobrazovány dostatečně čitelně a v míře sice minimální avšak dostatečné, jako například otáčky, ujeté km, čas, zařazený rychlostní stupeň a samozřejmě jsou po obvodu umístěny potřebné kontrolky.

Hipster F.B. Mondial HPS 300i je designově opravdu povedená motorka, která, myslím, byla již při svém vzniku konstruována pro mladší populaci. To jistě nevylučuje skutečnost, že může stejně dobře sloužit i vlastníkům o generaci zkušenějším. Osobně bych si ji pro delší jízdy z řady nevybral. Hipster vidím jako rozumnou volbu třeba pro mladíky lákající slečny na plážích a přesunujících se z jedné pláže jinam. Díky její nízké hmotnosti a tím pádem i dobré ovladatelnosti bych ji volil pro městské přesuny nebo nepříliš dlouhé cesty. Kdo nechce jen tahat za plyn, má smysl pro hezké věci, nechce neustále plnit nádrž a přitom má potřebu udělat dojem, pak je Hipster za cenu 106 990 Kč rozumnou variantou.

Technická data

Typ motoru jednoválcový, kapalinou chlazený 4taktní motor se 4 ventily a elektronickým vstřikováním paliva
Zdvihový objem 249,6 cm³
Převodovka 6 rychlostních stupňů
Startér elektrický
Objem nádrže 9,5 litrů
Výška sedla 790 mm
Hmotnost provozní 149 kg
Spotřeba / emise 3,3 l / 100 km; CO2 emise 77 g / km