Test: BMW R 1200 RT

BMW R 1200 RT. Tahle motorka je prý mezi cestovateli vysoce hodnocena co do ovladatelnosti, komfortu a vysoké kvality. Už při prvním kontaktu je jasné, do jaké kategorie motorka patří. „Jednodušší ovládání a současně vyšší úroveň komfortu“, uvádí výrobce. RT však (a asi nejen na mně) působí jako dálniční koráb s výraznou obří kapotáží, elektricky ovladatelným plexi štítkem a dvojicí objemných kufrů. Elektronicky řízený podvozek, proměnlivé jízdní módy, asistent řazení, tempomat a další a další. Ještě, že ovládání všech těch vychytávek, pomůcek a vylepšení bude jednoduché. Nebo jen jednodušší, protože dřív bylo…

Test-BMW-R-1200-RT-n

Po zaujetí pozice v příjemně pohodlném sedle a krátkém pohledu po přístrojové desce se mi začíná zdát, že ovládání možná až taková „brnkačka“ nebude. Dvojice analogových budíků je vzájemně propojena plnobarevnými TFT displeji, které zobrazují kromě stavu paliva nebo teploty motoru také zvolený jízdní režim, zařazený rychlostní stupeň, aktuální nastavení podvozku, tlak v pneumatikách, právě naladěnou rozhlasovou stanici, úroveň nastavení vyhřívání rukojetí a sedadel a spoustu dalších více či méně důležitých údajů. Informací je tady tedy požehnaně. A k tomu milý doplněk – navigace, která má svoje místo nad dvojicí budíků.

RT pohání vzduchem a vodou chlazený motor boxer od BMW o objemu 1170 ccm s výkonem 125 koní. A to rozhodně není žádný lenoch – jeho zátah a reakce na plyn jsou víc než dobré a motorka se díky němu – i přes svoji vzhledem obra budící úctu a pocit těžkopádnosti – projeví i svým sportovním charakterem. Motor svůj potenciál předvádí jenom na požádání, ať už potřebujete prudce zrychlit při předjíždění nebo si prostě dlouhou cestu zpestřit ostřejší jízdou. A světe, div se. I při ke spotřebě nijak šetrné jízdě, spotřeba stagnovala na obdivuhodných pěti litrech na 100 km.

S motorkou jsem musel i lehce úřadovat. Možná i proto jsem asi velice oceňoval elektronicky ovládaný plexištít, nejen na pohled obrovské rozměry kapotáže a samozřejmě objemné boční kufry. Vzhledem k mému průměrnému vzrůstu jsem nadšený možností nastavitelnosti výšky sedla řidiče. Dokonce jsem oproti svým původním očekáváním v pohodě  „vycházel“ i se zpětnými zrcátky, netradičně zabudovanými pod řídítky v kapotáži. Stejné poplety jako jsem já určitě potěší bezklíčkový přístupový systém Keyless Ride, vyhřívání rukojetí, sedla řidiče i spolujezdce nebo třeba centrální zamykání, které dálkově uzamkne také oba kufry.

Test-BMW-R-1200-RT-p

BMW R1200RT je motorka s velkými možnostmi a mnoha pohledů. Mohutně vyhlížející kapotovaný obr prošpikovaný elektronikou. Nebo ho chceme vidět jako přizpůsobivého společníka s elektronicky ovládaným podvozkem a různými jízdními režimy „Rain“ a „Road“, které se aktivují stiskem tlačítka a motocykl dokonale přizpůsobí podmínkám na silnici a aktuálnímu počasí? A možná někdo vidí RT ve světle svižně reagující, rychlostí a výkonem nešetřící potvory, kterou není potřeba nijak přehnaně krmit.

Stačí se rozhodnout. Neoddiskutovatelnou skutečností ale je, že BMW R 1200 RT je nepřehlédnutelnou „osobností“ nejen ve své třídě.

Technické údaje:

Motor
Typ Vzduchem/vodou chlazený čtyřdobý plochý dvouválec, dva vačkové hřídele v hlavách válců, jeden vyvažovací hřídel
Vrtání x zdvih 101 mm x 73 mm
Zdvihový objem 1170 ccm
Nominální výkon 92 kW (125 k) při 7750 1/min
Největší točivý moment 125 Nm při 6500 1/min
Kompresní poměr 12,5 : 1
Úprava paliva/ Systém řízení motoru Elektronické nepřímé vstřikování
Čištění spalin Uzavřený třícestný katalyzátor, emisní norma EU-4
Jízdní vlastnosti/ Spotřeba paliva
Největší rychlost Přes 200 km/h
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 90 km/h 3,9 l
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 120 km/h 5,3 l
Typ paliva Bezolovnatý benzin Natural 95
Elektrické systémy
Alternátor Třífázový alternátor 540 W
Baterie 12 V/16 Ah, bezúdržbová
Přenos energie
Spojka Spojka v olejové lázni, hydraulicky ovládaná
Převodovka 6stupňová synchronizovaná převodovka s šikmým ozubením
Pohon Spojovací hřídel
Podvozek / brzdy
Rám Dvoudílný rám, přední a přišroubovaný zadní rám, motor a převodovka součástí nosné struktury
Vedení předního kola / odpružení BMW Motorrad Telelever; průměr 37 mm, centrální tlumicí pružina
Vedení zadního kola / odpružení Hliníkový odlitek, uložení kyvného ramena z jedné strany systémem BMW Motorrad Paralever; vzpěra WAD (tlumení v závislosti na zdvihu); hydraulicky z řídítek nastavitelné předpětí pružiny (plynulé), zpětný útlum tlumiče nastavitelný
Dráha pružiny vpředu /vzadu 120 mm / 136 mm
Rozvor kol 1485 mm
Závlek 116 mm
Rejdový úhel hlavy 63,6°
Kola Litá kola z hliníkové slitiny
Rozměr ráfků vpředu 3,50 x 17″
Rozměr ráfků vzadu 5,50 x 17″
Pneumatiky vpředu 120/70 ZR 17
Pneumatiky vzadu 180/55 ZR 17
Brzdy vpředu Dvoukotoučová, plovoucí kotouče, průměr 320 mm, 4pístkové pevné třmeny
Brzdy vzadu Jednokotoučová, průměr 276 mm, dvoupístkový plovoucí třmen
ABS BMW Motorrad Integral ABS (částečně integrální), vypínatelné
Rozměry / hmotnost
Délka 2232 mm
Šířka (nad zrcátkem) 982,8 mm (včetně kufrů 984,5 mm)
Výška (bez zrcátek) 1415,6 mm
Výška sedadla při hmotnosti prázdného vozidla 805 mm/825 mm (vysoké sedadlo*: 830/850 mm; nízké sedadlo*: 760/780 mm) *OE
Délka podsedlového rámu při hmotnosti prázdného vozidla 1.810 / 1.850 mm (high seat*: 1875 / 1915 mm; low seat*: 1.740 / 1.880 mm) *OE
Hmotnost prázdného vozidla, připraveno k jízdě, plně natankováno 1) 274 kg
Celková přípustná hmotnost 495 kg
Užitečná nosnost (u sériové výbavy) 221 kg
Využitelný obsah nádrže 25 l
z toho rezerva cca 4 l