Řídicí moduly závodních strojů Ducati Desmosedici GP a CUPRA TCR zpracovávají obrovské množství dat

O vítězstvích v závodech rozhodují nejen výkony jezdců na závodních okruzích, ale také výsledky práce inženýrů a techniků v technickém zázemí. Stále důležitější roli přitom hraje elektronika, která umožňuje inženýrům analyzovat obrovská množství dat, získávaná během provozu závodního automobilu nebo motocyklu. Elektronické řídicí moduly vyspělých závodních vozů a motocyklů jsou skutečnými digitálními mozky.

Navštívili jsme dílny značek CUPRA a Ducati v Martorellu (Španělsko) a Bologni (Itálie), abychom zjistili, jak tyto digitální mozky pracují.

Telemetrie jako vítězný nástroj

Každý závodní vůz CUPRA TCR je vybaven 55 senzory, které poskytují informace o nejrůznějších parametrech, například o rychlosti jízdy, teplotě pneumatik nebo provozních stavech motoru. V případě motocyklu Ducati Desmosedici GP zaznamenává dokonce až 80 senzorů veškeré dění na závodním okruhu. Nepřetržitá měření jsou pro oba týmy zásadní: „Naším cílem je poskytnout našemu jezdci nejlepší možné podmínky pro závod, proto se snažíme dosahovat maximálních výkonů při zachování bezpečnosti,“ vysvětluje Roberto Canè, ředitel oddělení elektronických systémů v týmu Ducati Corse.

16 milionů příkazů za sekundu

Touto rychlostí zpracování dat disponuje každý ze čtyř řídicích modulů závodního vozu CUPRA TCR. Dva moduly jsou součástí motoru, další dva jsou uloženy v kokpitu závodního vozu. „Moduly jsou vzájemně propojené a souběžně řídí motor, elektrickou soustavu, palubní počítač a převodovku,“ upřesňuje Xavier Serra, vedoucí výzkumu a vývoje značky CUPRA. Podobně zpracovává řídicí modul motocyklu Ducati Desmosedici GP až 10 000 parametrů provozních vlastností motocyklu po celou dobu jeho jízdy na závodním okruhu. Řídicí jednotka může například ovlivnit reakci zadního kola v závislosti na povrchu vozovky nebo povětrnostních podmínkách.

Závodní elektronika pro každodenní použití

„Elektronické systémy sériově vyráběných modelů CUPRA představují základ pro systém závodních vozů,“ zdůrazňuje Xavier Serra. Řídicí modul je upraven tak, aby zahrnoval funkce, nezbytné pro okruhové závody, například „omezovač rychlosti pro jízdu během fáze s vyvěšenými žlutými vlajkami“, dodává Serra.

Odlišná pravidla, stejný cíl

V MotoGP spoléhají všechny týmy na jednu společnou hlavní řídicí jednotku, která řídí motor, převodovku a ovládání škrticí klapky. Na rozdíl od závodních automobilů mohou být na motocyklech upravovány parametry před každým závodem. „Programujeme vyšší výkon na rovinkách a mírnější výkonovou charakteristiku pro průjezdy zatáček. Existují skutečně široké možnosti úprav,“ ujišťuje Canè. Na druhé straně jsou nová pravidla pro elektronické systémy a řízení motoru v mistrovstvích cestovních vozů velmi přísná. Protiprokluzové systémy jsou zakázány a ABS lze používat pouze ve vytrvalostních závodech, jako je 24h závod na Nürburgringu.

Práce s koncem závodu nekončí

Během závodního víkendu vznikne cca 25 GB informací, které pak musejí inženýři pečlivě analyzovat. „Musíme počkat, dokud závod neskončí. Až poté si můžeme data stáhnout a zkoumat, jak bychom mohli náš vůz vylepšit,“ říká Xavier Serra. „Pro nás skutečný závod začíná v pondělí,“ uzavírá Canè.

CUPRA je mimořádná značka pro výjimečné lidi. Jejím cílem je oslovovat zákazníky, kteří hledají přesně to, co nová značka nabízí: jedinečnost, sofistikovanost a sportovní výkony. Nastal čas, aby se fanoušci automobilů spojili s novou značkou, která splňuje jejich očekávání. Kromě uvedení nových modelů na trh projevuje CUPRA svého závodního ducha účastí v motoristickém sportu, konkrétně v seriálu TCR. Svět značky CUPRA žije a je připraven podmanit si novou skupinu automobilových nadšenců ve více než 260 speciálně vybraných dealerstvích po celé Evropě.