Rallye Dakar. Čtyřkolkář Tůma maká na veslařském trenažéru. Motorkář Lhotský zase řádí v posilovně

Jak motokrosař Rudolf Lhotský, tak jezdec čtyřkolky Zdeněk Tůma dokázali v minulosti zdolat všechny nástrahy legendární dálkové soutěže Rallye Dakar a dovezli své stroje až do cílové destinace.  Svých zatím nejlepších dakarských umístění dosáhli oba závodníci letos v lednu. Lhotský si splnil sen a při svém druhém startu (poprvé kvůli zdravotním potížím nedokončil) dorazil v kategorii motocyklů do cíle na 82. příčce. Tůma pak při své premiéře za řídítky quadu překvapil skvělým 12. místem. Do jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar, který povede přes Peru, Bolívii a Argentinu, odstartuje Rudolf Lhotský na stroji KTM 450 Rally Replica a Zdeněk Tůma usedne na speciál Yamaha RR 700.

Kategorie čtyřkolek je letos hlavní zbraní BARTH Racingu. Ve dvojici Josef Macháček a Zdeněk Tůma totiž veze do Jižní Ameriky hned dva adepty na Top 10. Podobně jako další týmový parťák David Pabiška zařadil i Zdeněk Tůma do přípravy originální prvek: sílu nabírá na veslařském trenažéru. „Člověk si řekne, že když se jede na čtyřkolce, tak se pořád sedí. To je ale omyl, naopak se hodně stojí a ruce se zády dostávají pořádně zabrat. Veslování proto vidím jako skvělou možnost zpevnit nejnamáhanější partie,“ vysvětluje s tím, že samozřejmě nezapomíná ani na klasickou posilovnu, a v případě rozumného počasí vyráží do terénu na čtyřkolce. „Čekají nás celkem čtyři maratonské etapy, týden v poušti a hory. Tělo dostane dost zabrat, během samotného závodu se navíc člověk moc nevyspí. Proto nechci nic podcenit.“

Dvojnásobný mistr Evropy v BAJA vytrvalostních soutěžích z let 2014 a 2015 Rudolf Lhotský, který do bojů o Dakar 2018 vyráží s podporou společnosti TopForex, získal cenné zkušenosti při říjnové El Chott Rallye v Tunisku, kde v dunách dominoval kategorii motocyklů. „Určitě mi to pomohlo. Dělali jsme nějaké úpravy na motorce. Pracovali jsme hlavně s tlumiči, malinko je snížili a charakteristika stroje se změnila k lepšímu. Pro mě jako člověka, který přes rok normálně pracuje, byl El Chott velmi užitečnou přípravou. Ty stovky kilometrů pískem se budou hlavně v Peru hodit,“ říká.