Polovina motorkářské závodní sezony je za námi

Závodem na německém Sachsenringu došla letošní sezona závodů silničních motocyklů do své poloviny. V čele šampionátu se drží již tradiční čtveřice, která nejvyšší příčky okupovala i v předchozích letech. Aktuálně lze hovořit o absolutní nadvládě závodníků z jihu Evropy, když Španělé a Italové drží dokonce devět z deseti nejlepších míst v seriálovém hodnocení.

Za úspěšnou může první polovinu sezony považovat tradiční čtyřlístek v čele. Jen těsně uniká trojciferné číslo v kolonce sezónních bodů Danimu Pedrosovi jedoucímu na Hondě, když se o největší příděl postaral během sedmého závodu sezony na domácí trati v Barceloně, ve kterém dokázal třicetiletý Španěl vybojovat druhou příčku.

Vedoucí trojice tři roky neměnná

Ještě o chloupek úspěšnější je sedminásobný světový šampion Valentino Rossi, který letos triumfoval ve dvou závodech a v dalších třech přidal pódiové umístnění. To nejlepšímu Italovi ve startovním poli zajistilo průběžných 111 bodů do žebříčku mistrovství světa. Jeho týmový kolega z Yamahy a úřadující světový šampion Jorge Lorenzo je na tom se získanými body ještě lépe. 3 letošní vítězství a dvě další druhá místa jej tak posunuly o 11 bodů před stájového konkurenta.

Letošní jasnou jedničkou zejména ze závěru první poloviny sezony však je španělský závodník jedoucí na Hondě, který dokázal před téměř měsíční letní přestávkou zvítězit i na mokré trati Sachsenringu. Marc Marquez si díky třem výhrám a pěti dojezdech na stupních vítězů v dalších závodech přišel v součtu na 170 bodů a s komfortním náskokem 48 bodů si tak může užívat volnější letní část sezony. Svým čtvrtým vítězstvím na německém okruhu vyrovnal stájového kolegu Pedrosu, jenž doposud této statistice vévodil.

Marc_Márquez_
Marc Márquez. Zdroj: wikimedia.org

Ve třech závodech razantní změny

Kdo by však před třemi závody myslel, že do odpočinku v polovině sezony půjde nejspokojenější Marquez, byl by považován za blázna. Zažité trendy v sázení na motorsport však spláchl déšť, který výrazně změnil dlouho jasně určený směr. Loreznova fanouškovská základna i sázkaři po celém světě nad vývojem mohou jen kroutit hlavou. Do té doby suverénní Lorenzo totiž znovu ukázal svou paniku při mokrých podmínkách, když nedokázal hodit za hlavu pád z Assenu před třemi lety a voda je tak i nadále jeho největší noční můrou. V Německu dokonce spadl třikrát, což je stejný počet jako za celou sezonu 2013 či 2015 a dokonce o jednu více než v sezoně mezi nimi. Letošních osm započítaných pádů tak odpovídá součtu předchozích tří let.

Jeho ladný závodní styl oproti Marquezovi výrazně méně tlačí na přední kolo, které díky chladnějším podmínkám posledních závodů není v optimálním teplotním rozmezí a nedokáže si udržet důvěru v jízdní vlastnosti, které jsou pro Lorenzovo precizní brždění a rychlou jízdu v zatáčkách tak nezbytné.

Jorge_LORENZO_-_Movistar_Yamaha_MotoGP_-_MotoGP_2014_-_Le_Mans_(14240177793)
Jorge Lorenzo. Zdroj: wikimedia.org

Pneumatiky v hlavní roli

Lorenzo si z posledních závodů odvezl pouhých 7 bodů, patnáctým místem z Německa pak teprve podruhé ze svých 147 závodů v elitní kategorii dojel mimo nejlepší desítku. Poslední bodovanou příčku naposledy obsadil v roce 2003 v Jerezu, kdy ještě závodil v nejnižší kubatuře. Díky tomu Marquez vzájemný bodový poměr vylepšil o 58 ve svůj prospěch a nasadil k trháku.

Nicméně nebyl to pouze Lorenzo, který v posledních závodech propadl z taktiky. Svůj kalich hořkosti pije i Rossi, který neodhadl změnu podmínek při schnutí tratě a příliš dlouho zůstával na přechodných pneumatikách. Ač nejen v tomto, ale ve všech třech velkých cenách před letní pauzou vedl, dovezl do své stáje pouze 33 z možných 75 bodů. Tím si možná vzal i nejoptimističtější naděje na titul, když jeho 59 bodová ztráta může být až přespříliš.

Jestli se počasí umoudří a jezdci chytnou i druhý dech se dozvíme nejprve v polovině srpna na rakouské trati. Hned o týden později 21. srpna pak motoristický svátek zavítá i do Česka na brněnský okruh. Bodů je ve hře rozhodně dostatek.

800px-Marc_Marquez
Marc Márquez. Zdroj: wikimedia.org