Navštívili jsme továrnu BMW Motorrad. Vyrábí 700 motorek denně a panuje tu pohoda

Německá značka BMW je dnes známá hlavně výrobou automobilů, ale toto odvětví zdaleka nebylo tím, s čím značka začala. Na úplném začátku totiž v roce 1916 stály letecké motory, později motocykly a teprve potom automobily. Přijali jsme tedy pozvání a vyrazili jsme se podívat do berlínské továrny BMW Motorrad Werk v německém Berlíně.

První motorka v roce 1928

Psal se rok 1928, kdy se začal prodávat první motocykl BMW R 32. Konstruktér Max Friz a jeho tým navrhli BMW R 32 kompletně okolo motoru. Poháněl ho dvouválcový motor boxer, s nímž byla přímo spojena manuální převodovka, a hnací jednotka s pohonem hřídelem. A to jsou řešení, která lze na motorkách BMW najít i dnes.

Od té doby se nabídka BMW Motorrad značně rozšířila. Dnes je v nabídce 29 typů v 6 segmentech od městských skútrů (včetně elektrického C Evolution), přes cestovní modely, adventure modely až po silniční supersporty.

Od roku 1969 nepřetržitě

Berlínská továrna leží v historické oblasti, motorky se vyrábějí i v památkově chráněných budovách. Mimochodem ty vypadají zvenku vážně skvěle, kombinují obnažené zdivo a velké prosklené plochy. Díky tomu, že jsou ale památkově chráněné, je složité v nich dělat jakékoliv větší úpravy. Výroba motorek je tak v tomto směru v těchto budovách omezená.

Dnes se tu vyrábí všechny modely motorek BMW Motorrad a bylo to tak od roku 1969, kdy odtud vyjela vůbec první kompletně smontovaná motorka. Zajímavostí může být, že celková třetina produkce připadá jen na oba modely GS. Celkem je tady několik linek, na kterých je každý den vyrobeno na 700 motorek, na největší lince 300, na ostatních pak po stovkách.

Na každé lince se vyrábí jen několik určitých typů motorky, na druhé straně se ale jeden typ motorky může vyrábět i na více linkách. Samostatné motorky ale na výrobní pásy nikdy nejezdí po jedné, ale po předem stanovných násobcích. Například v případě modelů GS jde vždy o skupinu čtyř nebo násobků čtyř motorek nebo v případě modelů RT jsou to dvojice a podobně.

Od šroubku až po testovací jízdu

V berlínské továrně se skládá motorka celá. Některé díly (hlavně motoru) si tady sice přímo nevyrábí, ale nechávají je odlévat jinde. Vždy je však finálně obrábějí na CNC strojích. Kombinují tady také vysoký podíl lidské práce s automatickými roboty. Ti dělají hlavně monotónní a stále stejnou práci jako je například kontrola a měření ojnic tak, aby k sobě ideálně pasovaly a motor byl co nejlépe vyvážený, a tak podobně.

Zaměstnanci tady pak vše skládají dohromady. Na každé z linek je vždy několik pracovníků, kteří umějí několik stanovišť. Postupně (po týdnech) se střídají tak, aby jejich práce nebyla stále stejná a monotónní. Pak je tu ještě jeden mistr, který umí z každé (své) výrobní linky všechny pracovní pozice a je schopen zaskočit za kohokoliv, například v případě dlouhé nemoci anebo dovolené.

S tím, jak se liší jednotlivé motory, jejich konstrukce a složitost, liší se i doba jejich celkového složení. Nejdelší dobu zabere skládání řadového šestiválec. Trvá to zhruba tři hodiny. Čtyřválec zabere dvě hodiny a nejkratší čas zabere zaměstnancům dvouválcový boxer (90 minut).

Každá motorka má rodný list

Každou motorku na lince doprovází papír, v němž jsou uvedeny všechny důležité údaje. Kromě toho, o jaký jde typ, tu je také země určení, ale uveden je tu i konkrétní dealer, který motorku objednal. Nechybí však ani údaje o barevném provedení nebo příplatkové výbavě, případně specifickému provedení pro jednotlivé trhy. Podle zástupců značky se snad nikdy nestalo, že by tu motorka neměla ani jeden příplatek, spíše naopak jich tu bývá spousta.

Největším překvapením pro mě bylo to, jaká tady panuje pohoda. Výroby v továrně BMW Motorrad se od automobilových továren diametrálně liší. Tady si zaměstnanci stíhají povídat, na montáž mají více času a celkově tu panuje velmi přátelská atmosféra. Na každém ze stanovišť navíc hraje jiné rádio, takže zatímco v motorárně hrál rock, u finální montáže linky, ze které sjíždí 100 motorek denně, hrála taneční hudba.

Na válcích až 150 km/h

Po finální montáži musejí být všechny motorky otestovány. Důležité je to i z pohledu motoru, protože to bude jeho vůbec první start. Do té doby byl jen zkušebně roztočen na stolici s minimem oleje, nebyly tu totiž kapaliny – chladící ani brzdová. Na válcích pak musejí technici nejen vyzkoušet, jak samotný motor jede, ale i další funkce motorky.

Prohlédli jsme si jízdní test skútru, který byl určen do Ameriky – na pohled to na něm ale nijak poznat nebylo. Technik se skútrem najel na válce a následoval pokyny na obrazovce. Na válcích jezdí motorky až 150km/h rychlostí, nejsou přitom nijak výrazně připevněny. Kromě jízdy se zkouší i světla – potkávací, dálková, ale i brzdová – funkčnost blinkrů a samozřejmě také brzd.

Zajímavostí je, že technici takto na motorkách a skútrech najedou při testovacích jízdách desítky tisíc kilometrů ročně (prý až 60 tisíc), takže ačkoliv třeba motorky mají opravdu rádi, v běžném životě na nich až tolik nejezdí.

Speciální linka na dodělání policejních speciálů

Kromě běžných modelů pro zákazníky tu BMW vyrábí i elektrický skútr C evolution, ale i policejní speciály do celého světa. Pro ty má speciální společnou linku. Prioritu tady mají policejní speciály, pokud žádné na dodělání nejsou, skládají zaměstnanci elektroskútry.

Dodělání jednoho policejního motocyklu (má speciální kapotáže, majáky a výstražná světla a podobně, ale i některé technické speciality, které se od běžných verzí liší) vyjde v průměru na 3,5 hodiny. Zrovna v době naší návštěvy tu zaměstnanci dodělávali dálniční motorky pro americké policisty.

Volno jen v neděli

I když tu panuje klid a pohoda, neznamená to, že by snad nebyla potřeba vyrábět. Na konci roku, po sezóně je samozřejmě práce méně, než na jejím začátku, ale i tak se tu motorky vyrábí 24 hodin denně, šest dní v týdnu.

Pokud byste se sem chtěli podívat i vy, není problém. BMW Motorrad pořádá exkurze. Je potřeba se na ně jen docela dlouho dopředu objednat. Další informace si můžete přečíst ZDE.

V prostorách továrny jsme bohužel nemohli fotit ani natáčet, ale na internetu se dají zhlédnout jiná videa: