Mondial Moto chystá superbike s pětiválcovým motorem a výkonem přes 200 koní

Dnešní motocyklový trh je poměrně rozličný a nabízí spoustu různých motorek se spoustou různých motorů. Od malých jednoválců, přes dvouválce, tříválce, čtyřválce až po šestiválce. Chybí ale pětiválcová motorka, to by se ale mohlo do pár let změnit. Jeden takový supersport totiž staví italští Mondial Moto. Do prodeje by se měl dostat v roce 2023.

Jakkoliv dnes na trhu motorku s pětiválcem nenajdete, neznamená to, že by už něco takového neexistovalo. Mezi lety 2002 až 2006 se v závodech MotoGP proháněla Honda RCV211V, kterou poháněl právě litrový vidlicový pětiválec. Ten nabízel až 184 kW/250 koní při 16 000 ot./min a maximum točivého momentu 118 Nm přicházelo ve 14 000 ot./min. Válce svíraly úhel 75.5° a rozvod byl DOHC. Za těch pět let, co ve vrcholné kategorii motorka jezdila, nasbírala 48 vítězství z 82 závodů, jezdci továrního týmu získali tři světové tituly a Honda vybojovala čtyři světové tituly konstruktérů.

Když se podíváme na chystanou novinku z dílny Mondial Moto (nikoliv F. B. Mondial!), pak jsou některé údaje velmi podobné. Tak třeba vidlicový motor chystaného supersportu má svírat stejný úhel rozevření válců 75.5° jako má Honda a o správné otevírání ventilů se budou taktéž starat rozvody systému DOHC. Stejný bude i objem motoru. V tom mají pracovat lehké písty s titanovými ojnicemi. Výrobce už prozradil, že kompresní poměr má mít hodnotu 13,5:1 a maximální otáčky mají být až 13 250 za minutu.

Přenos výkonu na kolo má zajistit šestistupňová převodovka (s možností rychlořazení) přes antihopingovou spojku. O výkonu ale výrobce nemluví, očekávat se ale zcela jistě dá očekávat hodnota nad 200 koní.

Do prodeje se prý dostanou hned dvě verze: V5S a V5R. Ta slabší s označením „S“ dostane rám z hliníku a kovaná kola. Ovšem ta lepší, „eRková“ bude mít rám, podsedlovku, kola, ale i kapotáž z karbonu, ale třeba kyvná vidlice bude z hliníku. O zastavení se mají starat výkonné brzdy Brembo a podvozek Öhlins dostane nastavitelnou elektroniku.

Šetřit se prý nebude ani na výbavě, takže se můžeme těšit na vyhledání polohy motorky přes GPS, navigaci, alarm, ale také možnost dálkového startu. Obě verze budou mít sedlo ve výšce 78,74 cm, úhel řízení bude 24° a rozvor kol bude mít hodnotu 1435 mm. Hmotnost – ovšem blíže nijak nespecifikovaná – má být u obou verzí 179 kg.

Společnost Mondial Moto zveřejnila už i cenu, za kterou chce motorky V5R a V5S, která však stále procházejí vývojem, prodávat. Levnější V5S má stát 27 995 eur (cca 720 tisíc korun), dražši vyjde na 35 995 eur (to je přibližně 930 000 Kč). Vzhledem k tomu, že se má motorka dostat na trh až za pět let, je otázkou, jestli tyto předběžné technické údaje i výbava zůstanou anebo se ještě promění. Doba je rychlá, stejně jako vývoj. Necháme se překvapit. Jisté ale je, že to budou vážně zajímavé stroje, které budou moci jezdit po běžných silnicích.

Mimochodem společnost Mondial Moto pochází z Itálie a sídlí v takzvaném Motor Valley. A to je místo, nedaleko Maranella, kde lze najít i takové motoristické značky jako jsou Ducati, Moto Morini, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Pagani a podobně.