Jak jezdci na Dakaru bojovali v písečných horách. Pekelná etapa!

Motocyklista týmu Big Shock Racing Jan Brabec vyrazil na trať ve třetím hromadném startu. „Ten byl super. Já jsem si schválně stoupnul co nejblíž k oceánu, protože tam byl terén nejtvrdší. A dobře jsem udělal,“ popisuje Brabec. Úvod závodu se Honzovi vydařil a držel si dobrou pozici, následně však také ztratil čas při navigaci. „Ze začátku to šlo výborně, ale pak jsem se zakopal na jednom kontrolním bodě a nemohl ho najít. Bylo nás tam asi pět. Lítali jsme kolem obrovské duny asi půl hodiny,“. Ani nevím, kde jsem ho nakonec našel,“ popisuje Jan Brabec, který čtvrtou etapu dojel na 45. místě a v celkovém hodnocení se opět výrazně posunul, na 59. pozici.

Velkou ztrátu nabral Josef Macháček ve čtvrté etapě Dakarské rallye týmu BARTH Racing.  V peruánských dunách nejprve spadl ze čtyřkolky a pak mu odešla spojka. Zkušený závodník se však nevzdává! „Je to můj poslední Dakar, tak chci dojed do cíle. Nic jiného mě nezajímá. Dva kilometry před cílem jsem to poslal takovým způsobem, že je čtyřkolka zmuchlaná. Není to tak strašné ale. Přistál jsem držkou v kamení. Mám jen naražené koule a nohu,“ vyjádřil se jezdec, který včera dojel do cíle na 36. místě. Nejlepší českým čtyřkolkařem na letošním jubilejním 40. ročníku pouštní soutěže je tak Zdeněk Tůma, který včera byl sedmadvacátý.

To však nebyla jediná komplikace, která ho na trase v obrovských peruánských dunách potkala. Macháček musel vyměnit spojku. „Byla obrovská klika, že během etapy se přejížděla silnice a kousek od ní se nacházelo servisní místo. Tam jsme mohli spojku vyměnit. Jinak by to byla konečná,“ doplnil Macháček z týmu BARTH Racing, který má v současné době 6 hodinovou ztrátu na prvního a je na 27. příčce.  

Nejlepším českým účastníkem v kategorii čtyřkolek je tak Zdeněk Tůma. Do cíle se dostal včera na 20. pozici, celkově je 22. jezdcem. „Hodně jezdců bloudilo, mě se naštěstí povedly všechny waintpointy chytit. Dostali jsme se do míst s největšími dunami, co jsem kdy viděl. Vyškrábat se na vrcholek je fakt náročné, stroj u toho často brečí.“ Motocyklista David Pabiška ztratil v úterní etapě minimálně půl hodiny při hledání průjezdního bodu. Do toho si stěžoval na bolest v rameni. „Při jízdě pořád cítím klíční kost, kterou jsem si namohl ve druhém dnu. Chvílemi je to nesnesitelné. Rozhodně se na to ale nehodlám vymlouvat,“ přiznal zkušený závodník. Podle Pabišky televizní záběry z letošní Dakarské rallye zkreslují. „Vypadá to jako idylka, furt se něco děje. Jenže to neodpovídá realitě. Na místech, kam nemůže kamera, je to opravdu děsivé,“ vykresluje Pabiška, včera 64. nejlepší motocyklista, v průběžném pořadí pak 57.

„Charakter dun v okolí v San Juanu de Marcony rozhodně není africký. Tohle jsou písčité hory, občas to znepříjemňovalo kamení. Málokdo si umí představit, kde se jede,“ dodal Pabiška, podle kterého se nevyplácí zdolávat dunu rovným průjezdem. „Pak totiž spadnete do trychtýře, motorka se nedá jednoduše otočit, protože je zapadnutá v měkkém písku. Na špičce duny je lepší jet šikmo, aby šla motorka namířit případně někam jinam. Občas se stává, že málem přejedete zapadlého jezdce.

Právě čtvrtý den pekelnou náročnost ukázal ve velkém. „Včera to byla nejtěžší etapa, co jsem kdy za svoji kariéru zažil. Písek byl odlišný od předchozích dní, byl více sypký. Je obrovsky náročné se dostat nahoru, když jsou duny rozježděné. Jednu dunu jsem musel vyjíždět na čtyřikrát,“ líčil Rudolf Lhotský. Ve čtvrté etapě byl na 86. místě, celkově je stý.