Informační embargo na Hondu Forza 300 je minulostí!

Forza má v řadě jednostopých modelů značky Honda své nezaměnitelné místo. Historie tohoto prémiového skútru střední kategorie se datuje do roku 2000. V roce 2018 nastává představení radikálně inovovaného modelu Forza 300. Ten se vydává ve stopách svého mimořádně úspěšného sourozence Forza 125 (kterého se v Evropě za 3 roky od jeho představení prodalo 30 000 kusů), a přestože si zachovává ty nejlepší atributy své „cestovní“ povahy, je nyní lehčí, menší a sportovnější.

Designové linie modelu Forza 300 ustupují směrem vzad od nového elektricky ovládaného štítu, jenž se ovládá spínačem na levé rukojeti a umožňuje plynulé nastavení v rozmezí 140 mm. Jeho konstrukce poskytuje ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní) a snižuje aerodynamický hluk. Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. V tomto prostoru se také nachází 12V zásuvka. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.

Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 300 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat volitelný 45litrový vrchní kufr, což je mezi skútry Honda prvenství. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky zamkne poté, co jezdec odejde. Revidované přístroje obsahují analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr, mezi nimiž se nachází digitální displej, který je schopen přepínat mezi 3 režimy: počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba paliva; denní počítadlo kilometrů, průměrná spotřeba a čas jízdy; nebo okolní teplota a informace o stavu baterie.

Forza 300 pro rok 2018 se vyznačuje zcela novým podvozkem, díky kterému se hmotnost stroje snížila o 12 kg a jeho pohotovostní hmotnost nyní činí 182 kg. Jeho základem je trubkový ocelový rám, který je příčinou zkrácení rozvoru o 35 mm na 1 510 mm. Sklon přední vidlice je mírně strmější (26,5° oproti 27°), závlek činí 89 mm a chladič spolu s baterií jsou umístěny mezi palivovou nádrží a schránkou pod sedlem, čímž se jejich hmota přesunula blíže ke středu stroje. Nová Forza je také o 25 mm kratší, celková délka dosahuje 2 140 mm. Sedlo je umístěno o 62 mm výše na úrovni 780 mm, takže pozice jezdce je přirozeně vzpřímená a přispívá k vynikajícímu výhledu do všech stran. Řídítka jsou nyní široká 755 mm (o 2 mm užší než u předchozího typu), příď stroje je široká 580 mm a šířka v oblasti zrcátek dosahuje 860 mm – kompaktní rozměry usnadňují proplétání se provozem v rušných ulicích.

Nová Forza 300 sdílí svůj kapalinou chlazený motor s čtyřventilovým rozvodem SOHC, elektronickým vstřikováním paliva a objemem 279 cm3 s legendárním modelem SH300i. Jeho výkonnostní charakteristiky byly (díky upravenému sání, dlouhým svíčkám a upravenému časování ventilů) vyladěny nejen s ohledem na zábavnou jízdu v celém rozmezí otáček, ale také na mimořádně nízkou spotřebu paliva. Vrtání a zdvih jsou 72 mm x 68,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,5:1. Motor disponuje maximálním výkonem 18,5 kW při 7 000 ot./min. a točivým momentem 27,2 Nm při 5 750 ot./min. K lepším výkonům přispívá i zeštíhlení nového modelu o 12 kg: sprint na 200 m stroj zvládne za 11,1 s a maximální rychlost dosahuje 129 km/h, což jsou hodnoty o 0,3 s a o 2 km/h vyšší než u předchozího modelu. Spotřeba paliva činí 3,2 l/100 lm (v režimu WMTC). Palivová nádrž pojme 11,5 litru, což umožňuje dojezd přes 350 km.

Významným novým prvkem výbavy u modelu Forza 300 pro rok 2018 je systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC), který detekuje rozdíl mezi otáčkami předního a zadního kola, vypočítává případný prokluz a na základě těchto údajů upraví pomocí vstřikování točivý moment motoru tak, aby se obnovila trakce zadního kola.Motor modelu Forza 300 se vyznačuje osvědčenou konstrukcí s dlouhou životností. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti. Objem olejové náplně je 1,7 litru.

Pro novou Forzu 300 bude k dispozici i široká nabídka originálního příslušenství Honda.

 Technické parametry

                                                    

MOTOR  
Typ čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený
Zdvihový objem  279 cm3
Vrtání a zdvih  72 x 68,5 mm
Kompresní poměr 10,5:1
Maximální výkon 18,5 kW při 7 000 ot./min.
Max. točivý moment 27,2 Nm při 5 750 ot./min.
Olejová náplň 1,7 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 11,5 l
Spotřeba paliva 31 km/l
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12V-8,6 Ah
Výkon alternátoru 340 W
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Automatická odstředivá suchá spojka
Typ převodovky CVT
Stálý převod Klínový řemen
RÁM  
Typ ocelový, trubkový
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 140 x 755 x 1 470 mm
Rozvor kol 1 510 mm
Úhel přední vidlice 26,5°
Závlek 89 mm
Výška sedla 780 mm
Světlá výška 135 mm
Pohotovostní hmotnost 182 kg
Poloměr otáčení 2,4 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu průměr 33 mm, teleskopické
Typ vzadu dva tlumiče
KOLA  
Velikost ráfku přední 15 palců
Velikost ráfku zadní 14 palců
Pneumatika vpředu 120/70R15
Pneumatika vzadu 140/70R14
BRZDY  
Systém ABS, typ 2kanálový
Vpředu Jeden 256mm kotouč
Vzadu Jeden 240mm kotouč